Onderzoek AdWords zoekwoordopties 2010

Vorig artikel Volgend artikel
Onderzoek AdWords zoekwoordopties 2010

Google AdWords is voor veel adverteerders een uitermate effectieve advertentietool. Jaren geleden, dat ik er voor het eerst mee werkte, was de tool snel onder de knie te krijgen en waren de mogelijkheden relatief beperkt. Ondertussen is Google AdWords voorzien van vele nieuwe features en blijft Google met innovatieve upgrades komen. De adverteerders krijgen meer mogelijkheden, maar het wordt ook moeilijker om deze allemaal zo effectief mogelijk in te zetten.

Een belangrijke feature binnen Google AdWords zijn de verschillende zoekwoordopties; breed, exact, zinsdeel en uitsluiten. Sinds halverwege 2010 is hier ook de optie "Breed Modifier" bij gekomen. De zoekwoordopties maken het mogelijk de relevantie van de campagnes te optimaliseren en worden veelvuldig gebruikt door adverteerders.

Ik heb een analyse gedaan op basis van de 2010 resultaten van mijn klanten en enkele interessante conclusies kunnen trekken.

AdWords-gebruikers zijn groot fan van de zoekwoordopties die Google biedt, omdat het een grote invloed heeft op de relevantie van de campagne. Het is uiteraard wél belangrijk dat een adverteerder de zoekwoordopties op de juiste manier gebruikt, want anders worden er nog steeds geen optimale resultaten behaald.

Hierbij een link waarin precies wordt uitgelegd wat de verschillende zoekwoordopties precies zijn.

Ik heb de AdWords-data van van al mijn klanten geanalyseerd op basis van belangrijke variabelen als CTR (doorklikratio), CPC (kosten per klik) en de kwaliteitsscore. Ik heb de zoekwoordoptie "breed modifier" niet meegenomen in het onderzoek, omdat deze optie pas halverwege 2010 beschikbaar was.

Exacte zoekwoorden hebben de hoogste CTR

De gemiddelde CTR van de exacte zoekwoorden was 4,68%. Dat is 86,91% hoger dan de brede zoekwoorden en zelfs 165,92% hoger dan de zinsdeel zoekwoorden.

In principe is het geen verrassing dat de CTR van exacte zoekwoorden het beste zijn. Dit betekent niet dat een campagne met alleen exacte zoekwoorden een goede campagne is, want er zullen dan vele potentiële bezoekers worden gemist. Een combinatie van alle typen zoekwoordopties zorgt uiteindelijk voor de beste resultaten.

Brede zoekwoorden hebben de laagste CPC

De gemiddelde kosten per klik (gem. CPC) van brede zoekwoorden waren €0,30. Dat is 10,82% lager dan de exacte zoekwoorden (€0,34) en 28,26% lager dan de zinsdeel zoekwoorden (€0,42).

Dit is een kleine verrassing, omdat brede zoekwoorden over het algemeen 'last hebben' van de meeste concurrentie van andere adverteerders waardoor de verwachting is dat de kosten per klik voor dit type zoekwoord het hoogste zijn.

Getargete posities hebben een betere CTR dan ongetargete posities

In Google AdWords is het mogelijk op het Display Netwerk van Google te adverteren. Dit kan door Google de relevante pagina's te laten selecteren, maar een adverteerder kan er ook voor kiezen zelf de pagina's te selecteren waarop de advertenties vertoond zouden moeten worden.

Uit de analyse blijk dat de CTR van advertenties voor zelfgekozen websites 32,57% hoger is dan wanneer Google de pagina's selecteert.

Kwaliteitsscore blijft gelijk

Opvallend is dat de kwaliteitsscore bij de verschillende zoekwoordopties gelijk is. Er is in mijn data, dus geen duidelijke aanwijzing dat een bepaalde zoekwoordoptie zorgt voor betere kwaliteitsscores. De gemiddelde kwaliteitsscores van alle vele tienduizenden zoekwoorden in heel 2010 was 6,5.

Als je de bovenstaande resultaten bekijkt, zijn er geen opvallende conclusies te trekken. De verschillende zoekwoordopties zijn absoluut een positieve feature van Google AdWords en ik ben erg benieuwd naar hoe jullie de zoekwoordopties gebruiken en wat jullie bevindingen zijn!

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies