Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Google AdWords is voor veel adverteerders een uitermate effectieve advertentietool. Jaren geleden, dat ik er voor het eerst mee werkte, was de tool snel onder de knie te krijgen en waren de mogelijkheden relatief beperkt. Ondertussen is Google AdWords voorzien van vele nieuwe features en blijft Google met innovatieve upgrades komen. De adverteerders krijgen meer mogelijkheden, maar het wordt ook moeilijker om deze allemaal zo effectief mogelijk in te zetten.
Een belangrijke feature binnen Google AdWords zijn de verschillende zoekwoordopties; breed, exact, zinsdeel en uitsluiten. Sinds halverwege 2010 is hier ook de optie “Breed Modifier” bij gekomen. De zoekwoordopties maken het mogelijk de relevantie van de campagnes te optimaliseren en worden veelvuldig gebruikt door adverteerders.
Ik heb een analyse gedaan op basis van de 2010 resultaten van mijn klanten en enkele interessante conclusies kunnen trekken.
AdWords-gebruikers zijn groot fan van de zoekwoordopties die Google biedt, omdat het een grote invloed heeft op de relevantie van de campagne. Het is uiteraard wél belangrijk dat een adverteerder de zoekwoordopties op de juiste manier gebruikt, want anders worden er nog steeds geen optimale resultaten behaald.
Hierbij een link waarin precies wordt uitgelegd wat de verschillende zoekwoordopties precies zijn.
Ik heb de AdWords-data van van al mijn klanten geanalyseerd op basis van belangrijke variabelen als CTR (doorklikratio), CPC (kosten per klik) en de kwaliteitsscore. Ik heb de zoekwoordoptie “breed modifier” niet meegenomen in het onderzoek, omdat deze optie pas halverwege 2010 beschikbaar was.
Exacte zoekwoorden hebben de hoogste CTR
De gemiddelde CTR van de exacte zoekwoorden was 4,68%. Dat is 86,91% hoger dan de brede zoekwoorden en zelfs 165,92% hoger dan de zinsdeel zoekwoorden.
In principe is het geen verrassing dat de CTR van exacte zoekwoorden het beste zijn. Dit betekent niet dat een campagne met alleen exacte zoekwoorden een goede campagne is, want er zullen dan vele potentiële bezoekers worden gemist. Een combinatie van alle typen zoekwoordopties zorgt uiteindelijk voor de beste resultaten.
Brede zoekwoorden hebben de laagste CPC
De gemiddelde kosten per klik (gem. CPC) van brede zoekwoorden waren €0,30. Dat is 10,82% lager dan de exacte zoekwoorden (€0,34) en 28,26% lager dan de zinsdeel zoekwoorden (€0,42).
Dit is een kleine verrassing, omdat brede zoekwoorden over het algemeen ‘last hebben’ van de meeste concurrentie van andere adverteerders waardoor de verwachting is dat de kosten per klik voor dit type zoekwoord het hoogste zijn.
Getargete posities hebben een betere CTR dan ongetargete posities
In Google AdWords is het mogelijk op het Display Netwerk van Google te adverteren. Dit kan door Google de relevante pagina’s te laten selecteren, maar een adverteerder kan er ook voor kiezen zelf de pagina’s te selecteren waarop de advertenties vertoond zouden moeten worden.
Uit de analyse blijk dat de CTR van advertenties voor zelfgekozen websites 32,57% hoger is dan wanneer Google de pagina’s selecteert.
Kwaliteitsscore blijft gelijk
Opvallend is dat de kwaliteitsscore bij de verschillende zoekwoordopties gelijk is. Er is in mijn data, dus geen duidelijke aanwijzing dat een bepaalde zoekwoordoptie zorgt voor betere kwaliteitsscores. De gemiddelde kwaliteitsscores van alle vele tienduizenden zoekwoorden in heel 2010 was 6,5.
Als je de bovenstaande resultaten bekijkt, zijn er geen opvallende conclusies te trekken. De verschillende zoekwoordopties zijn absoluut een positieve feature van Google AdWords en ik ben erg benieuwd naar hoe jullie de zoekwoordopties gebruiken en wat jullie bevindingen zijn!
Verder lezen over Adwords
Search20.12.2023
Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024
Search24.03.2017
Een afscheidsbrief aan Exact Match
Marketing24.01.2017
3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI
Mobile05.01.2017
3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads
Marketing27.09.2016
Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen
Marketing22.06.2016
Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!
Advertising20.06.2016
Google AdWords test nu met “click to SMS”
Advertising24.05.2016
AdWords tekstadvertenties worden 50% groter
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024