Advertising21.01.2011

Onderzoek AdWords zoekwoordopties 2010


onderzoek-adwords-zoekwoordopties-2010.jpg
onderzoek-adwords-zoekwoordopties-2010.jpg

Google AdWords is voor veel adverteerders een uitermate effectieve advertentietool. Jaren geleden, dat ik er voor het eerst mee werkte, was de tool snel onder de knie te krijgen en waren de mogelijkheden relatief beperkt. Ondertussen is Google AdWords voorzien van vele nieuwe features en blijft Google met innovatieve upgrades komen. De adverteerders krijgen meer mogelijkheden, maar het wordt ook moeilijker om deze allemaal zo effectief mogelijk in te zetten.

Een belangrijke feature binnen Google AdWords zijn de verschillende zoekwoordopties; breed, exact, zinsdeel en uitsluiten. Sinds halverwege 2010 is hier ook de optie “Breed Modifier” bij gekomen. De zoekwoordopties maken het mogelijk de relevantie van de campagnes te optimaliseren en worden veelvuldig gebruikt door adverteerders.

Ik heb een analyse gedaan op basis van de 2010 resultaten van mijn klanten en enkele interessante conclusies kunnen trekken.

AdWords-gebruikers zijn groot fan van de zoekwoordopties die Google biedt, omdat het een grote invloed heeft op de relevantie van de campagne. Het is uiteraard wél belangrijk dat een adverteerder de zoekwoordopties op de juiste manier gebruikt, want anders worden er nog steeds geen optimale resultaten behaald.

Hierbij een link waarin precies wordt uitgelegd wat de verschillende zoekwoordopties precies zijn.

Ik heb de AdWords-data van van al mijn klanten geanalyseerd op basis van belangrijke variabelen als CTR (doorklikratio), CPC (kosten per klik) en de kwaliteitsscore. Ik heb de zoekwoordoptie “breed modifier” niet meegenomen in het onderzoek, omdat deze optie pas halverwege 2010 beschikbaar was.

Exacte zoekwoorden hebben de hoogste CTR

De gemiddelde CTR van de exacte zoekwoorden was 4,68%. Dat is 86,91% hoger dan de brede zoekwoorden en zelfs 165,92% hoger dan de zinsdeel zoekwoorden.

In principe is het geen verrassing dat de CTR van exacte zoekwoorden het beste zijn. Dit betekent niet dat een campagne met alleen exacte zoekwoorden een goede campagne is, want er zullen dan vele potentiële bezoekers worden gemist. Een combinatie van alle typen zoekwoordopties zorgt uiteindelijk voor de beste resultaten.

Brede zoekwoorden hebben de laagste CPC

De gemiddelde kosten per klik (gem. CPC) van brede zoekwoorden waren €0,30. Dat is 10,82% lager dan de exacte zoekwoorden (€0,34) en 28,26% lager dan de zinsdeel zoekwoorden (€0,42).

Dit is een kleine verrassing, omdat brede zoekwoorden over het algemeen ‘last hebben’ van de meeste concurrentie van andere adverteerders waardoor de verwachting is dat de kosten per klik voor dit type zoekwoord het hoogste zijn.

Getargete posities hebben een betere CTR dan ongetargete posities

In Google AdWords is het mogelijk op het Display Netwerk van Google te adverteren. Dit kan door Google de relevante pagina’s te laten selecteren, maar een adverteerder kan er ook voor kiezen zelf de pagina’s te selecteren waarop de advertenties vertoond zouden moeten worden.

Uit de analyse blijk dat de CTR van advertenties voor zelfgekozen websites 32,57% hoger is dan wanneer Google de pagina’s selecteert.

Kwaliteitsscore blijft gelijk

Opvallend is dat de kwaliteitsscore bij de verschillende zoekwoordopties gelijk is. Er is in mijn data, dus geen duidelijke aanwijzing dat een bepaalde zoekwoordoptie zorgt voor betere kwaliteitsscores. De gemiddelde kwaliteitsscores van alle vele tienduizenden zoekwoorden in heel 2010 was 6,5.

Als je de bovenstaande resultaten bekijkt, zijn er geen opvallende conclusies te trekken. De verschillende zoekwoordopties zijn absoluut een positieve feature van Google AdWords en ik ben erg benieuwd naar hoe jullie de zoekwoordopties gebruiken en wat jullie bevindingen zijn!

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

...

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken