IAB interact vond plaats in het Pakhuis Willem de Zwijger op donderdag 15 december. Professionals uit het online advertising vak hadden zich samengevoegd om elkaar te inspireren over nieuwe mogelijkheden, onderzoek en de roep om regulering m.b.t. de privacy wetgeving. Hoezeer deze wetgeving van invloed is op de huidige methodieken werd mij deze dag zeer duidelijk.
Alain Heureux, president van IAB Europe vertelde dat de IAB zich met taskforces gaat inzetten om het vak beter over het voetlicht in Brussel te krijgen, want Zaken als cookie wetgeving kunnen versterkende gevolgen hebben voor de branche als we niet met zelfregulering komen.
IAB gaat aanpakken
Alain: “Als IAB zullen we op Nationaal en Centraal vlak permanent in contact zijn met de wetgever, consumenten organisaties, Art 29 WP en anderen om uit te leggen waar het over gaat. Wat de gevolgen kunnen zijn voor de consument en voor de industrie alsook voor Europa
We gaan aantonen dat we een aanpak voorstellen aan de wetgever met meer transparantie en controle voor de consument, maar dat we er wel voor moeten zorgen dat we door de huidige implementatie van de cookie wetgeving heen, geen opties nemen die het gebruik van de cookie definitief zullen doden voor marketing doeleinden”
Wanneer we voorafgaande toestemming gaan insluiten in een opt-in systeem zal dit de gebruikerservaring zeker beïnvloeden en catastofaal zijn voor businessmodellen die gebaseerd zijn op het gebruik van cookies.
Terwijl een opt-out regime veel meer mogelijkheden aanbiedt voor de consument en voor de bedrijven om verder te kunnen werken en te kijken naar zelf-regulatie en bijkomende wetgeving in het kader van de herziening van de Data Protection Directive.
Hoe kunnen marketeers om gaan met het volgen van de consument zonder direct in de gevarenzone van privacy terecht te komen
Alain: “Tracken kan Reklame alleen maar relevanter maken voor de consument en efficienter voor de adverteerder. Bepaalde tracktechnieken proberen de boodschap relevanter te maken door het gedrag, de voorkeur of de intenties van een consument in kaart te brengen door middel van het tracken van cookies…wetende dat deze cookies de identiteit van de consument niet kunnen achterhalen maar enkel en alleen het gedrag van bepaalde computers kan proberen te interpreteren.
Als men duizenden cookies zou gaan aggregeren en in kaart brengen, dan zou men weliswaar uit de niet identificeerbare zone kunnen wegglijden en dus dichter komen bij een gepersonaliseerde aanpak die dan de wetgeving en privacy zou moeten volgen zoals opgelegd door de wetgeving en beschreven in direct marketing praktijken. Wij gebruiken non PII waardoor we eigenlijk nog niet in de sfeer zitten van de privacy wetgeving en/of schending.
Maak uw boodschap relevant, leg goed uit wat je doet en hoe je het doet…bouw vertrouwen, heb respect en vraag regelmatig aan je consument of hij blij is!?”
Rode draad van het congres!
We zullen als branche onszelf kritisch moeten bekijken en met zelfregulering de juiste dingen moeten gaan doen om de negatieve gevolgen van niet duidelijk zijn en geen transparantie buiten de deur te houden. Ik heb een groot vertrouwen dat we daar met zijn allen in slagen wanneer we het belang van de consument voorop stellen.
Verder lezen over Privacy
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024