Advertising20.12.2010

IAB advertising congres


iab-advertising-congres.jpg
iab-advertising-congres.jpg

IAB interact vond plaats in het Pakhuis Willem de Zwijger op donderdag 15 december. Professionals uit het online advertising vak hadden zich samengevoegd om elkaar te inspireren over nieuwe mogelijkheden, onderzoek en de roep om regulering m.b.t. de privacy wetgeving. Hoezeer deze wetgeving van invloed is op de huidige methodieken werd mij deze dag zeer duidelijk.

Alain Heureux, president van IAB Europe vertelde dat de IAB zich met taskforces gaat inzetten om het vak beter over het voetlicht in Brussel te krijgen, want Zaken als cookie wetgeving kunnen versterkende gevolgen hebben voor de branche als we niet met zelfregulering komen.

IAB gaat aanpakken

Alain: “Als IAB zullen we op Nationaal en Centraal vlak permanent in contact zijn met de wetgever, consumenten organisaties, Art 29 WP en anderen om uit te leggen waar het over gaat.  Wat de gevolgen kunnen zijn voor de consument en voor de industrie alsook voor Europa

We gaan aantonen dat we een aanpak voorstellen aan de wetgever met meer transparantie en controle voor de consument, maar dat we er wel voor moeten zorgen dat we door de huidige implementatie van de cookie wetgeving heen, geen opties nemen die het gebruik van de cookie definitief zullen doden voor marketing doeleinden”
Wanneer we voorafgaande toestemming gaan insluiten in een opt-in systeem zal dit de gebruikerservaring zeker beïnvloeden en catastofaal zijn voor businessmodellen die gebaseerd zijn op het gebruik van cookies.

-1018.jpg
-1018.jpg

Terwijl een opt-out regime veel meer mogelijkheden aanbiedt voor de consument en voor de bedrijven om verder te kunnen werken en te kijken naar zelf-regulatie en bijkomende wetgeving in het kader van de herziening van de Data Protection Directive.

Hoe kunnen marketeers om gaan met het volgen van de consument zonder direct in de gevarenzone van privacy terecht te komen

Alain: “Tracken kan Reklame alleen maar relevanter maken voor de consument en efficienter voor de adverteerder. Bepaalde tracktechnieken proberen de boodschap relevanter te maken door het gedrag, de voorkeur of de intenties van een consument in kaart te brengen door middel van het tracken van cookies…wetende dat deze cookies de identiteit van de consument niet kunnen achterhalen maar enkel en alleen het gedrag van bepaalde computers kan proberen te interpreteren.
Als men duizenden cookies zou gaan aggregeren en in kaart brengen, dan zou men weliswaar uit de niet identificeerbare zone kunnen wegglijden en dus dichter komen bij een gepersonaliseerde aanpak die dan de wetgeving en privacy zou moeten volgen zoals opgelegd door de wetgeving en beschreven in direct marketing praktijken. Wij gebruiken non PII waardoor we eigenlijk nog niet in de sfeer zitten van de privacy wetgeving en/of schending.

Maak uw boodschap relevant, leg goed uit wat je doet en hoe je het doet…bouw vertrouwen, heb respect en vraag regelmatig aan je consument of hij blij is!?”

Rode draad van het congres!

We zullen als branche onszelf kritisch moeten bekijken en met zelfregulering de juiste dingen moeten gaan doen om de negatieve gevolgen van niet duidelijk zijn en geen transparantie buiten de deur te houden. Ik heb een groot vertrouwen dat we daar met zijn allen in slagen wanneer we het belang van de consument voorop stellen.

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024