Advertising19.12.2008

Minder reclame inkomsten dan verwacht


minder-reclame-inkomsten-dan-verwacht.jpg
minder-reclame-inkomsten-dan-verwacht.jpg

Sociale netwerken zullen dit jaar minder reclame-inkomsten genereren dan oorspronkelijk was voorzien.

Ook volgend jaar liggen de opbrengsten waarschijnlijk lager dan de verwachtingen. Dat is de conclusie van een rapport van onderzoeksbureau eMarketer. Daarbij wordt gesteld dat adverteerders in de Verenigde Staten dit jaar 1,2 miljard dollar zullen investeren in sociale netwerken. Oorspronkelijk was er een bedrag van 1,4 miljard dollar vooropgesteld.

Voor volgend jaar wordt nu een bedrag van 1,3 miljard dollar voorzien. Daar was eerder sprake van 1,8 miljard dollar. Ondanks de recente introductie van nieuwe reclameformaten, blijft de reclame op sociale netwerken volgens eMarketer achter op de populariteit bij het publiek.

Dat de inkomsten van sociale netwerken achterblijven op de verwachtingen, is vooral te wijten aan de recessie en de lager dan verwachte omzetgroei bij MySpace. “Op korte termijn treft de recessie alle vormen van online reclamebestedingen, maar vooral experimentele formaten, zoals diegene die aanwezig zijn op sociale netwerken, zullen daarbij een zware impact voelen. Deze formats kunnen immers niet altijd duidelijk aantonen welke return-on-investment ze opleveren.” Voor MySpace en FaceBook, de twee grootste sociale netwerken, wordt een achteruitgang van meer dan 20% aan reclame-opbrengsten voorzien. MySpace zou dit jaar 585 miljoen euro aan reclame verdienen, terwijl dat bij Facebook nog 210 miljoen dollar zou zijn.

Hoewel het op dit ogenblik een bijzonder moeilijke situatie is, kunnen marketeers nog altijd voordeel halen uit het gebruik van sociale media,” zegt eMarketer. “Sociale netwerken blijven een rendabel marketingkanaal. Het opvolgen van discussies op sociale netwerken over een merk of een product en de interactie met een community is nog altijd een nuttige en wellicht ook essentiële strategie. Marketeeres zouden sociale netwerken dan ook niet volledig mogen afschrijven. In een moeilijke economische situatie is het meestal gemakkelijker om een bestaande klant te bereiken dan een nieuwe te verwerven. Sociale netwerken laten bedrijven toe om op een relatief goedkope manier in contact te treden met consumenten die al in hun producten zijn geïnteresseerd.”

Verder lezen over Reclame

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten