Advertising29.07.2008

Microsoft Advertising brengt werking online creatie in kaart


microsoft-advertising-brengt-werking-onl.jpg
microsoft-advertising-brengt-werking-onl.jpg

Microsoft Advertising heeft door marktonderzoeksbureau MetrixLab onderzoek laten verrichten naar aspecten van creatie die invloed kunnen hebben op de werking van online display advertising.

Er is onder meer gekeken naar de effectiviteit van het formaat, het moment van tonen van het merk, het logo, het product en de boodschap, het type uiting (bijvoorbeeld flash of streaming), de snelheid van het tonen van tekst en de rol van interactie.

Microsoft verricht al jaren – vaak in samenwerking met MetrixLab – onderzoek naar de effectiviteit van online campagnes. Hieruit blijkt telkens weer het belang van creatie voor het succes van een campagne. Daarom heeft Microsoft Advertising nieuw onderzoek laten uitvoeren om de kennis op dit gebied verder uit te bouwen en gangbare opvattingen voor het maken en beoordelen van creatie te valideren.

Het onderzoek is in Nederland uitgevoerd onder 695 respondenten en er zijn 30 online campagnes getest. Om de werking van creatie te kunnen vaststellen heeft MetrixLab gekeken naar de aspecten aandacht, geheugen, houding ten opzichte van de uiting en merkeffecten. Voor ieder onderdeel is een aparte test ontwikkeld, waarbij verschillende kwantitatieve en kwalitatieve technieken zijn gecombineerd.    Op grond van het onderzoek komt Microsoft tot de volgende aanbevelingen voor online advertentiecreatie:

1. Het merk en het logo kunnen het beste aan het einde van een uiting worden weergegeven. Wanneer deze continu in beeld zijn, krijgen de merknaam en het logo minder aandacht.

2. Voor de meeste impact kan de boodschap het beste aan het einde van de online uiting worden getoond.

3. Grotere formaten werken beter dan kleinere formaten. Een ‘300×250’ advertentie wordt gemiddeld door drie keer zoveel mensen opgemerkt als een leaderboard (728×90) en twee keer zo lang bekeken. Daarom komt de boodschap in een ‘300×250’ advertentie beter onder de aandacht.

4. Uitingen met snelle tekst worden beter herinnerd, maar uitingen met langzame tekst scoren beter op koopintentie, interesse en likeablility.

5. Online uitingen die niet continu herhaald worden (zonder ‘loop’) blijken effectiever dan online uitingen met ‘loop’. Het laatste beeld van de uiting is daardoor uiteraard erg belangrijk.

6. Het figureren van mensen in een online uiting is effectief. Volgens het onderzoek worden deze uitingen erg goed herkend en relevant gevonden. Ook is de call-to-action hoog.

7. De intentie om te klikken is hoger bij uitingen zonder een rechtstreekse klik-uitnodiging. De aansporing ‘klik hier’ blijkt zeker geen garantie voor succes.

8. Interactieve banners (waarin een actie wordt gevraagd aan degene die de banner bekijkt) worden niet beter herinnerd dan flash banners als er verder geen interactie plaats vindt. Maar interactieve uitingen waar wel interactie mee is geweest, scoren hoger dan flash banners op likeability, koopintentie en interesse. Dat betekent dat het ‘uitlokken’ van deze interactie erg belangrijk is voor het effect.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Microsoft

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

Microsoft voegt nieuwe, AI-agents toe aan Copilot. Ze zijn geheel zelfwerkend, dus ze verrichten allerlei taken die werk uit handen nemen van menselijke medewerkers.

Artificial Intelligence22.10.2024

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

5 handige programma’s voor online samenwerken

Online samenwerken kan voor problemen zorgen: miscommunicaties ontstaan vrij snel. Met deze tools gaat samenwerken beter.

Online11.10.2024

5 handige programma’s voor online samenwerken

Microsoft breidt zijn AI-hulp Copilot uit en zet Recall toch door

AI is nog flink in ontwikkeling, maar de innovaties volgen elkaar in een rapper tempo op dan ooit. Dat stelt Microsoft, het IT-bedrijf dat zelf ook flink innoveert met zijn Copilot-AI.

Artificial Intelligence02.10.2024

Microsoft breidt zijn AI-hulp Copilot uit en zet Recall toch door

OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken

Voor het einde van het jaar zou de prijs van ChatGPT met 2 dollar worden opgehoogd, zo blijkt uit een investeringsrapport. In 5 jaar tijd wordt dat 44 dollar per maand.

Artificial Intelligence01.10.2024

OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken

Microsoft Copilot komt met Pages: een ultiem samenwerkdocument

Microsoft kondigde Copilot Wave 2 aan in een livestream. Eén van de handigste nieuwe taken is Pages waarmee samenwerken beter moet gaan.

Artificial Intelligence17.09.2024

Microsoft Copilot komt met Pages: een ultiem samenwerkdocument

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

Oprah presenteert een tv-special om te vertellen hoe AI het dagelijks leven beïnvloedt en er zitten bekende mensen uit de tech-industrie bij om dat verhaal te doen.

Artificial Intelligence04.09.2024

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

Microsoft Teams maakt eindelijk één app voor al je accounts

MS Teams wordt een stuk beter. Hoe? Met een app. Geen zorgen, niet nóg een naast de twee die je nodig hebt: juist één to rule them all.

Online21.08.2024

Microsoft Teams maakt eindelijk één app voor al je accounts

Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-trailer toont Zombies-modus

Call of Duty: Black Ops 6 komt eraan en natuurlijk gaat die gepaard met een Zombies-modus. In de cinematische trailer ervan krijg je de sfeer vast mee.

Gaming07.08.2024

Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-trailer toont Zombies-modus