Advertising29.07.2008

Microsoft Advertising brengt werking online creatie in kaart


microsoft-advertising-brengt-werking-onl.jpg
microsoft-advertising-brengt-werking-onl.jpg

Microsoft Advertising heeft door marktonderzoeksbureau MetrixLab onderzoek laten verrichten naar aspecten van creatie die invloed kunnen hebben op de werking van online display advertising.

Er is onder meer gekeken naar de effectiviteit van het formaat, het moment van tonen van het merk, het logo, het product en de boodschap, het type uiting (bijvoorbeeld flash of streaming), de snelheid van het tonen van tekst en de rol van interactie.

Microsoft verricht al jaren – vaak in samenwerking met MetrixLab – onderzoek naar de effectiviteit van online campagnes. Hieruit blijkt telkens weer het belang van creatie voor het succes van een campagne. Daarom heeft Microsoft Advertising nieuw onderzoek laten uitvoeren om de kennis op dit gebied verder uit te bouwen en gangbare opvattingen voor het maken en beoordelen van creatie te valideren.

Het onderzoek is in Nederland uitgevoerd onder 695 respondenten en er zijn 30 online campagnes getest. Om de werking van creatie te kunnen vaststellen heeft MetrixLab gekeken naar de aspecten aandacht, geheugen, houding ten opzichte van de uiting en merkeffecten. Voor ieder onderdeel is een aparte test ontwikkeld, waarbij verschillende kwantitatieve en kwalitatieve technieken zijn gecombineerd.    Op grond van het onderzoek komt Microsoft tot de volgende aanbevelingen voor online advertentiecreatie:

1. Het merk en het logo kunnen het beste aan het einde van een uiting worden weergegeven. Wanneer deze continu in beeld zijn, krijgen de merknaam en het logo minder aandacht.

2. Voor de meeste impact kan de boodschap het beste aan het einde van de online uiting worden getoond.

3. Grotere formaten werken beter dan kleinere formaten. Een ‘300×250’ advertentie wordt gemiddeld door drie keer zoveel mensen opgemerkt als een leaderboard (728×90) en twee keer zo lang bekeken. Daarom komt de boodschap in een ‘300×250’ advertentie beter onder de aandacht.

4. Uitingen met snelle tekst worden beter herinnerd, maar uitingen met langzame tekst scoren beter op koopintentie, interesse en likeablility.

5. Online uitingen die niet continu herhaald worden (zonder ‘loop’) blijken effectiever dan online uitingen met ‘loop’. Het laatste beeld van de uiting is daardoor uiteraard erg belangrijk.

6. Het figureren van mensen in een online uiting is effectief. Volgens het onderzoek worden deze uitingen erg goed herkend en relevant gevonden. Ook is de call-to-action hoog.

7. De intentie om te klikken is hoger bij uitingen zonder een rechtstreekse klik-uitnodiging. De aansporing ‘klik hier’ blijkt zeker geen garantie voor succes.

8. Interactieve banners (waarin een actie wordt gevraagd aan degene die de banner bekijkt) worden niet beter herinnerd dan flash banners als er verder geen interactie plaats vindt. Maar interactieve uitingen waar wel interactie mee is geweest, scoren hoger dan flash banners op likeability, koopintentie en interesse. Dat betekent dat het ‘uitlokken’ van deze interactie erg belangrijk is voor het effect.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Microsoft

Microsofts nieuwe Xbox-controller is de kont van Deadpool

We dachten dat de popcornbak gek was, maar er is nu zelfs een Xbox-controller in de vorm van de kont van Deadpool. 

Gaming17.07.2024

Microsofts nieuwe Xbox-controller is de kont van Deadpool

Halleluja: Windows Kladblok krijgt eindelijk spellingscontrole

Het is bizar te noemen, maar de applicatie Kladblok krijgt spellingscontrole. En dat na 40 (!) jaar.

Technology09.07.2024

Halleluja: Windows Kladblok krijgt eindelijk spellingscontrole

Pas op: nieuwe bug laat je als Microsoft-medewerker e-mails sturen

Microsoft reageert er verder niet op, maar een security-expert bewijst dat het hem is gelukt om mails te sturen vanuit @microsoft.com. Dat kan grote gevolgen hebben voor phishingmails.

Cybercrime19.06.2024

Pas op: nieuwe bug laat je als Microsoft-medewerker e-mails sturen

Microsofts ‘fotografische geheugen’ Recall vormt mogelijk securityprobleem

Waar veel AI-tools tot nu toe veelal hetzelfde doen, is Microsoft Recall iets compleet nieuws. Maar het komt met de nodige vraagtekens.

Technology04.06.2024

Microsofts ‘fotografische geheugen’ Recall vormt mogelijk securityprobleem

Call of Duty: Black Ops 6 komt direct uit op Xbox Game Pass

Microsoft heeft na veel vragen alvast laten weten dat Call of Duty: Black Ops 2 al meteen vanaf dag 1 op Xbox Game Pass staat. Bedankt Activision-overname.

Gaming28.05.2024

Call of Duty: Black Ops 6 komt direct uit op Xbox Game Pass

Je krijgt straks tips van Copilot als het niet lukt met gamen

Soms zit je zo vast in een game dat er nog maar twee keuzes zijn: je controller kapotgooien en nooit meer gamen, of een walkthrough opzoeken. Nu is er iets nieuws: AI om hulp vragen.

Gaming21.05.2024

Je krijgt straks tips van Copilot als het niet lukt met gamen

Microsoft Teams wordt een stuk leuker met eigen emoji

Microsoft Teams wordt wat leuker, want je kunt straks zelfgemaakte emoji toevoegen om de chat nog wat meer vrolijkheid te geven.

Online21.05.2024

Microsoft Teams wordt een stuk leuker met eigen emoji

Microsoft wil je helpen betere prompts te schrijven

AI gebruiken is best leuk, maar het voelt vaak alsof elke prompt een soort examen is. Je wil het meteen goed doen. Microsoft gaat helpen.

Online08.05.2024

Microsoft wil je helpen betere prompts te schrijven