Google en Seasonality

Vorig artikel Volgend artikel
1191571798seasonality

Gisteren (donderdag 4 oktober) was onze nieuwe Cowgirl Suzanne aanwezig bij een presentatie van Google en Traffic4U. Het doel van de presentatie was het in beeld brengen van hoe Google-gebruikers zoeken rond de vier seizoenen en feestdagen.

Op dit moment mogen we nog even genieten van de zogenaamde nazomerdagen, maar toch is het gros van internettend Nederland zich nu al aan het richten op de winterinkopen. De feestdagen komen er weer aan en dat betekent dat we nog maar een paar maanden hebben om de hele familie van cadeautjes te voorzien of nog even een (korte) vakantie te plannen in de kerstvakantie.

Als we even een kijkje wagen op Google Trends, zien we dat het zoekvolume op een woord als “kerstmis” direct na de zomervakantie flink begint te stijgen. Maar hoe zit dat bijvoorbeeld met de andere seizoenen en feestdagen? Voor Sinterklaas en Kerst is men werkelijk al een paar maanden van tevoren aan het oriënteren op de cadeautjesmarkt, maar voor dagen als Vader- en Moederdag spreidt die piek zich over niet veel meer dan een week vooraf. Het is natuurlijk geen nieuws te zeggen dat de verschillende seizoenen en feestdagen hun eigen pieken hebben in online zoek- en koopgedrag. Toch lijkt een groot deel van de retailers in Nederland nog niet goed te weten hoe ze hier het best mee om kunnen gaan.

Tips die daarom toch nog maar een keer werden meegeven zijn: 1. Bestudeer de trends in online zoek- en koopgedrag in je branche en leer zo je doelgroep kennen. (http://www.google.com/trends) 2. Zorg dat je online en offline marketingacties goed op elkaar aansluiten. 3. Wacht niet me online adverteren tot het laatste moment. (Helaas; niet heel erg spannend en nieuw)

Toch voorspelt men alvast een erg succesvolle november- en decembermaand. De enige onzekerheid dan is of we wel of geen witte kerst zullen hebben dit jaar…

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies