Marketing 3: Keen vs Leadbeater

Vorig artikel Volgend artikel
11963514280221keen1

De PICNIC gangers konden deze nazomer al genieten van de recalcitrantie van Andrew Keen, deze woensdag sprak hij ook op Marketing 3 in het Media Plaza in Utrecht. Keen’s presentatie werd voorafgegaan door een betoog van Charles Leadbeater, zelf groot web 2.0 enthousiast. In april 2008 komt zijn nieuwe boek uit onder de Titel We Think, How mass participation and collaboration can feed new kinds of creativity.

In plain English licht Leadbeater toe, hoe hij gelooft dat Open Source tot de beste software heeft geleid, en dat netwerk sites op dit moment mensen bij elkaar brengen die samen de mooiste en beste producten en diensten verzinnen.

Keen protesteert later fel: Hoezo komen mensen nu meer dan ooit bijeen en verzinnen samen oplossingen? Ook op Internet concentreren (groepen) mensen zich op hun eigen eilandje: westerlingen bij westerlingen, aziaten bij aziaten, in Europa kijkt de gemiddelde online thinker niet eens verder dan zijn eigen land.

Navelstaarderij is een trend die zich ook online voortzet en de utopische gedachte dat we met zijn allen oplossingen voor de wereldproblematiek kunnen gaan bedenken is naïef. ‘The Internet is an echo chamber, we go there to express our own opinion’. Er is geen sprake van een ‘we’, Internet is all about ‘I’.

Interessant is ook Keen’s visie op advertising in zijn algemeen. ‘We zijn gewend niet langer te willen betalen voor cultuur, maar het zal op enigerlei wijze toch nog steeds gefinancierd moeten worden. Daarom zien we de afgelopen jaren dat CD’s en MP3’s in prijs gedaald zijn, terwijl concertkaartjes twee keer zo duur zijn geworden.

Waar dus nog wel voor betaald wordt is het bieden van een experience, als marketeer moet je daar dus op gaan focussen. Daarnaast is advertising, hoe graag we het ook trachten te vermijden, een noodzakelijk businessmodel.’ Eén van de grootste ontwikkelingen die Keen dan ook heeft met alle online ontwikkelingen op dit moment, is dat het in het merendeel van de gevallen enig businessmodel ontbeert.

Na afloop van zijn presentatie geeft Keen in een lege zaal nog een interview voor de camera van Frankwatching. Hij is verontrust over sites als Wikipedia, waar iedereen maar bij mag dragen aan ‘kennis’, en het feit dat amateurs op dit moment het internet vervuilen met allerhande onprofessionele rotzooi. Wat hij absoluut niet begrijpt is dat al deze makers hun bijdragen voor niks beschikbaar stellen. Als het aan hem ligt gaat er een grote bezem door het hele internet heen, en wordt alle User Generated Crap er per direct af gegooid.

Als hij klaar is met mopperen voor de camera vraag ik hem wat hij zelf eigenlijk doet, naast het schrijven van boeken en het geven van lezingen all over the World. Keen blijkt ook nog online ondernemer te zijn en te investeren in talloze nieuwe projecten. Maar dan wel van goede kwaliteit en professionals.

Op Twitter is inmiddels de discussie ontstaan dat het best allemaal wel eens een act zou kunnen zijn, het is immers goed geld verdienen aan tegendraads zijn, de anti-held, de discussie-ontlokker. Ik vraag hem in hoeverre dit het geval is, waarop hij lacht en zich hardop afvraagt waarom hij dat zou doen. Omdat er tijdens dit soort congressen teveel jubelverhalen over het sociale web worden afgestoken en niemand die gedachte durft te provoceren? Omdat een weerwoord discussie ontlokt, aan het denken zet en omdat niemand deze rol op zich neemt en hij, door het wel te doen, een veelgevraagd spreker is? Met een glimlach overhandigt hij zijn businesscard: ‘read my new book, mail me, and tell me what you thought of it’. Dat gaan we doen. Slimme vent, die Keen.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies