Visual storytelling met Vincent Laforet

Vorig artikel Volgend artikel

Pulitzer prijs en 3x Cannes Lions winnaar Vincent Laforet was in Nederland voor de jurering van de inzendingen van de World Press Photo. Tussen de jurering door, gaf de vriendelijke Amerikaanse fotograaf/director of photography en regisseur in een korte sessie met de pers en daarna voor ongeveer 600 man een beeld van zijn leven als succesvol en veelvuldig bekroonde fotograaf, de ontdekking van de Canon 5D Mark II als filmcamera en zijn carrière als regisseur.

Visual storytelling met Vincent Laforet

Het decor van het Visual Storytellers 2012 was de Beurs van Berlage in de Yakult Zaal (voormalige Effectenbeurszaal) waren zo'n 600 fotografen en filmers op het gratis evenement afgekomen. Het evenement, een initiatief van Gert Kracht, Adobe en Canon Nederland gaf geïnteresseerde een kijkje in de carrière van Laforet en hoe hij met beelden verhalen verteld. Zelf volg ik de voormalige New York Times fotograaf al een flink tijd dus was het erg leuk hem in keer in het echt te ontmoeten. De avond was in twee delen gesplitst, voor de pauze vertelde  Laforet over zijn werk als fotograaf voor onder andere The New York Times Magazine, National Geographic, Sports Illustrated, Time, Newsweek, en Life. Met name zijn foto's -en verhalen- die hij maakte valk nadat orkaan Katrina (2005) van New Orleans één grote ravage had gemaakt waren zeer indrukwekkend. In het tweede deel ging het meer over de techniek en film, de Canon 5D Mark II, de Canon C300 camera maar ook de 5K Epic van RED. Aan het einde van zijn lezing stipte hij (bijna plichtsgetrouw) Adobe nog even aan, waarna hij nog een aantal vragen uit de zaal beantwoorden.
Wie Laforet volgt had die avond weinig echt nieuwe dingen gehoord wat op zich een beetje jammer was, al moet ik zeggen dat het een prima spreker is.
Hieronder zie je de video "Reverie" waarmee Vincent Laforet de eerste fotograaf was die liet zien dat je met een Canon 5D Mark II fotocamera ook schitterend kan filmen.

Voor aanvang van zijn bijna twee uur durende lezing over Visual storytelling had ik met 4 andere journalisten de gelegenheid om Laforet wat vragen te stellen. De vragen over Canon camera's en Adobe software werden over het algemeen positief beantwoord maar ik merkte meer enthousiasme wanneer hij over het maken van films kon vertellen.

Vincent Laforet

Over regisseren en het maken van films zei Laforet: "Als regisseur ben je niet alleen verantwoordelijk voor de mooie beelden maar je bent ook continue bezig met de andere facetten van het maken van een film. Locaties, cast en crew, styling, make-up, belichting maar ook logistiek, budgetten en planning."

Wanneer is een shot goed?
"Wanneer een shot goed is hangt af van hoeveel je shots je die dag nog moet schieten. Tijdens de productie van een film moet je aan de hand van het budget bepalen hoeveel shots je op een dag kan draaien zonder dat je de overuren in schiet. Als je te lang bij een shot blijft hangen dan heeft dat consequenties voor de andere shots, het is dus meestal een financiële keuze wanneer een shot goed is dan een artistieken."

Als budgetten niet zouden tellen en je alle technische middelen tot je beschikking zou hebben wat zou je dan willen maken?
"Dat is een onmogelijke vraag omdat het nooit zal gebeuren. Maar wat betreft technische middelen, we zijn met de hedendaagse filmcamera's bijna op hetzelfde niveau van wat het menselijke oog kan waarnemen. HDR (High Dynamic Range) is nu nog een optie bij camera's maar zou in de toekomst standaard in de sensor moeten zitten waardoor je bereik van kleur je nog meer vrijheid geeft. Bij de resolutie zitten de camera's al op een niveau van 5K (5000 pixels waar HD 1920 pixels heeft) dat geeft filmmakers meer ruimte om met het beeld "te spelen".
Hoe denk je over 3D?
"Om 3D kan je niet meer heen al heb ik tot nu toe maar weinig films gezien waarbij 3D goed gebruikt wordt. Ik heb er zelf nog geen film mee gemaakt en weet ook niet of ik dat ga doen?"
Verrassend is dat Laforet niet Avatar maar de film Hugo van Martin Scorsese noemt als goede 3D film ervaring. Ook vertelde hij tot twee keer toe dat zijn kinderen geen 3D films willen zien.
Tenslotte roemde hij het werk van editors (wat mij persoonlijk enorm aansprak) "Zij kunnen in veel gevallen de fouten die een regisseur tijdens het filmen maakt herstellen."

Edo van Santen had ook nog de gelegenheid om Vincent Laforet nog wat vragen te stellen over visual storytelling, dat interview kan je hieronder bekijken.

Jöran Maaswinkel

Jöran Maaswinkel is cameraman/editor/regisseur en freelance fotograaf. Meestal is hij achter de schermen te vinden om andere beter in de spotlights te...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies