Te veel betalen voor opladen? Het blijkt in ongeveer vijftig procent van de gevallen voor te komen dat de factuur voor het opladen helemaal niet klopt. Helaas is dat zelden in het voordeel van de persoon die moet betalen.
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) stelt dat mensen die elektrisch rijden in de helft van de gevallen een factuur krijgt waar niets van klopt. In de Benchmark Prijstransparantie schrijft de VER dat er bij 20 procent van de laadmomenten helemaal geen prijsinformatie beschikbaar was voordat je begint te laden, waardoor je helemaal niet weet waar je aan toe bent. Sowieso is er een groot gebrek aan transparantie over prijzen.
Dat geldt zowel voor situaties vooraf als achteraf. Mensen schrikken van de facturen die ze gepresenteerd krijgen, waarop vaak wel tien cent per kWh teveel wordt gerekend en je soms dus tientallen euro’s duurder uit bent. De opbouw van de laadprijzen is ook voor veel automobilisten maar vaag. Waar bestaat zo’n prijs nu precies uit? Ook zijn kosten voor het onnodig bij de lader blijven staan van de auto vaak een groot vraagteken.
Het vervelende is ook nog dat automobilisten de factuur altijd achteraf gepresenteerd krijgen en niet iedereen er dan een punt van wil maken om die “paar euro” terug te krijgen. Hierdoor wordt er ook geen duidelijk signaal gestuurd naar de laadpaaluitbater. Ook zou het fijn zijn als de overheid hiervoor meer transparantie zou afdwingen, zodat je weet waar je aan toe bent. Maar met een kabinet dat is gevallen lijkt dat verder weg dan ooit. Je zal dus moeten zorgen dat je zelf de facturen goed checkt en van de bedrijven die je de facturen sturen moeten vragen om duidelijk uiteen te zetten waaruit die laadprijzen zoal bestaan.
In Nederland wordt nog niet extreem veel elektrisch gereden. Veel mensen lijken toch te kiezen voor een hybride, al zien we bij de nieuw verkochte personenauto’s wel dat 36 procent elektrisch is. Momenteel is echter slechts 6,5 procent van alle personenauto’s in Nederland een elektrisch voertuig. Qua bedrijfsvoertuigen is er ook nog een slag te maken: het is momenteel 4 procent van de bedrijfsvoertuigen die volledig elektrisch rijdt.
Vanaf 2030 moeten alle nieuwe personenauto’s die op de markt komen 100 procent elektrisch zijn, dus er zit zeker een grote ommezwaai aan te komen. Echter helpt het niet als er dan zo vaag wordt gedaan op de facturen die je ontvangt voor je laadmomenten. Er is dus niet alleen een slag te maken in zorgen dat mensen elektrische auto’s kopen, maar ook dat de laadpunten meer transparantie bieden om te zorgen dat consumenten weten waar ze aan toe zijn na een bezoek aan een laadpaal.