18.06.2025
Online

Voor het eerst in jaren weer groei in online uitgaven aan producten

By: Jeroen de Hooge

BlogOnline

Na jaren van lichte daling is er in het eerste kwartaal van 2025 voor het eerst weer sprake van groei in online uitgaven aan producten. Volgens de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor gaven Nederlandse consumenten ruim €9 miljard online uit, wat een stijging van 4% betekent ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Opvallend: deze groei komt volledig van producten, want de bestedingen aan online diensten zijn juist met 2% gedaald.

Home & Living groeit met 46%

De grootste stijging is te zien in de categorie Home & Living, die met maar liefst 46% groeide ten opzichte van Q1 2024. Consumenten gaven vooral meer uit aan keukengerei, huishoudtextiel en keukenapparatuur. Het aantal aankopen steeg met 2%, maar het gemiddelde bedrag per aankoop liep flink op. Ook speelgoed deed het goed online (+28%), met name action figures, bouwsets (vooral LEGO) en puzzels.

Volgens Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, is er een duidelijke verschuiving van offline naar online waarneembaar in deze categorie: “Het online aandeel voor Home & Living is in een jaar tijd gestegen van 24% naar 36%. Dat heeft alles te maken met veranderend winkelgedrag en het verdwijnen van ketens als Blokker uit het straatbeeld.

Aantal aankopen daalt, maar bestedingen per aankoop stijgen

Hoewel de totale online bestedingen stijgen, daalt het aantal aankopen met 3%. Dat komt vooral door een forse afname in het aantal aankopen van diensten (-12%). Binnen diensten is de categorie Tickets voor Attracties & Evenementen flink teruggelopen (-16%), net als verzekeringen (-12%). De gemiddelde besteding per aankoop steeg wel met 6%, naar €110.

online-aankopen

Meer aankopen via smartphone

Online shoppen via de smartphone wordt steeds populairder: inmiddels wordt 39% van alle online aankopen mobiel gedaan, en 30% van de bestedingen verloopt via de smartphone. De laptop wordt dus langzaam maar zeker ingehaald.

Cross-border aankopen stijgen, VS verliest terrein

Ook opvallend: de cross-border bestedingen (online aankopen van producten bij buitenlandse webshops) zijn met 6% gestegen naar €1,2 miljard. Vooral de aankopen van producten buiten Nederland groeien hard (+17%). Opvallend is dat Amerikaanse webshops terrein verliezen: hun aandeel daalt van 12% naar 8%.

Dit heeft te maken met geopolitieke spanningen, invoerheffingen en onzekerheden rondom levertijden,” aldus Ten Ham. “Consumenten kiezen liever voor Europese webshops vanwege betere zekerheid en snellere levering.”

Share this post