Het internet is niet meer hetzelfde. Vroeger moest je zorgen dat je pagina SEO geschreven was: geoptimaliseerd voor de zoekmachine. En met zoekmachine bedoelen we natuurlijk maar een ding: Google. Inmiddels is dat landschap mede door kunstmatige intelligentie volledig veranderd en heeft EEAT zijn intrede gedaan. Dit is wat het is en vooral: hoe je kunt zorgen dat de pagina’s van je website EEAT zijn.
EEAT staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. In het Nederlands zou het dus Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid zijn. Het heeft alles te maken met hoe Google je ziet en staat beschreven in de Quality Raters Guidelines. En niet alleen Google. Hoewel EEAT wel echt iets is van Google, neemt ChatGPT dit soort principes ook serieus, het verhoogt immers de kwaliteit van je content en daar is ook ChatGPT naar op zoek.
De EEAT van Google is een kwestie van balans: je wil niet te veel op een van die pijlers leunen: je wil ze allemaal evenzeer inzetten. Dat betekent dat als je een website hebt, je daar het beste ook pagina’s op zet waarop je kennis deelt over je onderwerp. Stel je voor dat je een nagelstudio hebt. Dan kun je leuk je Instagram-feed laten uitlezen op je site en er tekst opzetten over waar je te vinden bent, hoe mensen kunnen boeken en wat je openingstijden zijn, maar het zou goed zijn om ook te werken aan de EEAT-factoren.
Zo kun je artikelen schrijven waarin je je ervaringen deelt, bijvoorbeeld van klanten die met creatieve ideeën bij je komen en hoe je die hebt opgelost. Je laat daarmee zien dat je ervaring hebt, dat je expertise hebt en dat mensen naar je toekomen voor advies en je dus een autoriteit bent. Ook word je vertrouwd. Het voelt in eerste instantie misschien gek om deze meer persoonlijke kant van het verhaal te delen, maar juist dat persoonlijke is wat je onderscheid van de rest, dus zet daar hoog op in. Iedereen kan een blog schrijven over wat BIAB is, maar jij kan vertellen hoe jij dat precies toepast.
Duik je dieper in EEAT, dan leer je dat het ook weer niet zo plat is. Elke factor van die letters telt op verschillende manieren mee. Zo kan je expertise ook afhangen van je opleiding, werkervaringen prijzen die je hebt ontvangen voor jouw werk. Heb je bijvoorbeeld certificaten gehaald in je nagelopleiding, dan kun je die het beste wel delen of aanstippen. Daarnaast wil Google dat je in je tekst laat zien dat je echt ervaring hebt: deel details, zoals welke nagellak je hebt gebruikt en welke tools. Plaats er ook altijd eigen foto’s bij om je verhaal enerzijds kracht bij te zetten, maar ook meer tot leven te brengen.
De twee E’s van EEAT lijken best wel op elkaar. Experience heeft te maken met tips en tricks die je kunt geven, bijvoorbeeld als iemands nagel is gescheurd. Expertise heeft te maken met het middel dat je gebruikt, wat bijvoorbeeld nagellijm is die je kunt gebruiken. Ervaring is ook het delen van een video met de gekste nailart, terwijl je met expertise bijvoorbeeld mensen kunt aanraden waar ze zelf gekke nailart kunnen vinden op het internet.
Vraag ook of klanten een stukje willen schrijven met wat ze van je vinden. Reviews werken goed om je autoriteit op te bouwen, maar ook kun je bijvoorbeeld in een blog bronnen van buiten aanhalen die belangrijk zijn in jouw werkveld. Je verwacht het misschien niet, maar die betrouwbaarheid zit hem niet zozeer in dat je klanten tevreden over je zijn, betrouwbaarheid zit hem juist weer meer in de statische informatie: laat mensen weten wat je openingstijden zijn, waar je te vinden bent en wat de garantie is op nagels die je hebt gemaakt. Zorg dat je een officieel mailadres op je site zet waarop mensen je kunnen bereiken. De betrouwbaarheid gaat uiteindelijk echt om feiten. Voer dat ook door in je content: de feiten die je noemt, moeten kloppen.
Het is uiteindelijk een soort diepere SEO: het gaat niet meer zozeer om H2-kopjes, maar meer om de inhoud. Nog steeds is het belangrijk om informatie aantrekkelijk te presenteren, maar je komt er niet meer mee weg om vooral voor presentatie te gaan en verder onzin te verkopen. Wat je schrijft moet kloppen, van goede kwaliteit zijn en autoriteit en ervaring uitstralen.
Daarnaast hebben we een aantal quick wins voor EEAT die je meteen op je site kunt toepassen:
Verder zit het hem vooral in je schrijven: deel je ervaringen, laat vallen dat je al 15 jaar ervaring hebt en deel je hersenspinsels. Bedenk bij het schrijven van een tekst ook: ‘Zou ChatGPT dit ook kunnen schrijven?’ Voeg dus waarde toe aan je artikelen door jouw blik op de situatie te delen. Denk daarnaast verder dan je site alleen: social media is een groot verlengde daarvan. LinkedIn, Instagram: laat zien dat je er bent, maar zorg wel dat je er ook echt bent. Houd je content up-to-date zodat mensen weten dat je niet alleen gisteren, maar ook vandaag die betrouwbare expert vol ervaring en gezag bent.