23.05.2025
Automotive

Opel Mokka GSE Rally maakt spectaculair debuut in Eindhoven

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

Tijdens de ELE Rally op 23 en 24 mei in Eindhoven gaat een opvallende debutant van start: de Opel Mokka GSE Rally. Geen concept op een beursvloer, maar een volledig werkend rallyprototype dat op snelheid en beleving geen steek laat vallen t.o.v. de bekende traditionele en vooral brullende rallyauto´s. Met deze volledig nieuwe elektrische Mokka laat Opel zien hoe de rallyauto van vandaag en morgen er uit kan zien. Maar meer nog hoe hij klinkt, rijdt en presteert en op wil vallen. Want los van alle technische specificaties, je gaat hem niet snel vergeten.

Wat deze Mokka uniek maakt, is dat het de eerste rallyauto is die voldoet aan het nieuwe eRally5-reglement van de FIA. Dat maakt hem niet alleen tot een baanbrekend rallymonster, maar ook klaar voor iedere competitie op welk internationaal niveau dan ook. En dat terwijl de auto eigenlijk nog volop in ontwikkeling is. Opel pakt met deze bloedsnelle Mokka stevig door in de wereld van elektrisch racen, na eerder al de succesvolle Corsa Rally Electric op de weg te hebben gezet.

OMG deze Opel Mokka GSE Rally is ontworpen om op te vallen

Onder de motorkap, of beter gezegd, in de aandrijflijn zit een elektromotor die 280 pk en 345 Nm aan koppel levert. Daarmee is deze elektrische Mokka een heel stuk sneller dan je op het eerste gezicht zou denken. Het chassis is volledig aangepast voor het gebruik tijdens een rally. Dat betekend o.a. zo licht mogelijk en verstevigd en voorzien van een Bilstein-ophanging met aangepaste dempers en vering. De transmissie is een sequentiële racebak, er is een sperdifferentieel, en de elektronica is minimaal: geen ESP, ABS of tractiecontrole. Hoe leuk kan dat zijn.

Het uiterlijk is duidelijk vormgegeven om vooral indruk te maken met de GSE Rally. Grote ‘OMG! en GSE’-stickers, gele accenten op de remklauwen en achterwielen, en een luchtinlaat op het dak zorgen voor een opvallende en agressieve uitstraling. Binnenin is alles functioneel, een FIA-goedgekeurde rolkooi, zespuntsgordels en een speciaal beveiligd accupakket. De 54 kWh-batterij is opvallend genoeg dezelfde als in de reguliere Mokka Electric, maar aangepast voor gebruik onder extreme omstandigheden.

Wat betreft veiligheid krijgt krijgt dit electrische rally-monster ook volop aandacht. Een speciaal waarschuwingssysteem schakelt de hoogspanningsinstallatie direct uit bij iedere vorm van impact. Daarnaast is er een brandblussysteem met elektrisch niet-geleidend schuim.

Dit prototype is niet alleen een statement of kijk ons eens. Opel wil duidelijk laten zien dat elektrisch racen niet alleen stil en duurzaam is, maar ook hard, spectaculair en écht kan zijn. De Mokka GSE Rally is voorlopig nog een wel een testauto, maar als het aan Opel ligt, zien kunnen we hem vanaf 2026 in allerlei rallyklassen terug zien komen. Met de reeds opgedane ervaring van de afgelopen seizoenen in de ADAC Opel Electric Rally Cup, is het duidelijk dat met een elektrische aandrijving rallyrijden alleen nog maar leuker en duurzamer kan worden.

Share this post