15.05.2025
Advertising

YouTube wordt vervelender met zijn advertenties

By: Jeroen de Hooge

BlogAdvertising

YouTube haalt al bij vele mensen het bloed onder de nagels vandaan met zijn advertenties, maar dat wordt nu nog een stapje heviger. YouTube is van plan om AI in te zetten en advertenties te serveren precies op het moment dat je er het meest gevoelig voor bent.

YouTube-advertenties

YouTube wil heel graag dat je Premium-gebruiker wordt en maandelijks dus 14 euro neertelt om die lange advertenties die soms wel een minuut duren niet meer hoeft te zien. Nu heeft het een nieuwe manier gevonden om advertenties te serveren, het is straks niet alleen voorafgaand aan de video en door de video heen op een moment dat de videomaker kiest, het is straks juist op de meest hevige momenten.

Op dit moment kunnen creators die een video maken langer dan 8 minuten zelf kiezen wanneer de advertenties voorbij komen. Daarnaast kan YouTube het met zijn algoritme ook automatisch voor je doen. Het baseert dan op kijkersgedrag en de content (dus waar er een natuurlijke overgang zit) wat een goed moment is om een reclame te laten afspelen. Daar komt nu een belangrijke andere factor bij: AI gaat straks na zogeheten piekmomenten een reclame inzetten. Je kunt natuurlijk op YouTube precies zien waar de meest gekeken momenten zitten, en dat zijn vaak de belangrijkste momenten in de video.

AI zoekt het meest emotionele moment uit

YouTube wil nu een slaatje slaan uit de emoties die je dan voelt door je precies na zo’n hoogtepunt te overweldigen met reclame. De AI is getraind om te kijken wanneer er de maximale hoeveelheid psychologische effectiviteit kan worden bereikt en daar plaatst het dan de reclame. De enige manier waarop je er onderuit kunt komen is waarschijnlijk door alleen nog video’s van 8 minuten te kijken, want die schijnen vaak alleen advertenties voorafgaand aan de video te hebben.

Als je adverteerder bent, dan is dit nieuws natuurlijk geweldig. Je ‘pakt’ mensen precies op het moment waarop ze meer ontvankelijk zijn voor een advertentie. De AI herkent precies wanneer er in de video zo’n heftig moment plaatsvindt en komt dan, tadaaa, met een reclame die heel anders bij je kan binnenkomen dan wanneer hij gewoon vooraan in de video zat zoals veel reclames. Tegelijkertijd is deze manier van werken ook weer niet heel gek: in televisiereclames wordt dit al jaren zo gedaan. Daar worden programma’s soms zelfs om reclameblokken heengebouwd zodat je met de meeste emotie die reclame ingaat.

Daarnaast komt YouTube met nog iets nieuws op advertentiegebied, namelijk interactieve advertenties waarmee je een soort winkelpagina met allemaal producten te zien krijgt en je direct uit de video dingen kunt bekijken en aanschaffen.

Share this post