01.05.2025
Social Media

4 redenen om uit te kijken naar interactieve video’s op Instagram

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Instagram en Facebook krijgen binnenkort interactieve video’s. Dit is de grote innovatie voor social media, althans, zo lijkt Meta-hoofd Mark Zuckerberg erover te denken. Hij zegt dat het een voor de hand liggende opvolger is voor de huidige feed. En wij kunnen daar wel inkomen. Dit zijn 5 redenen om uit te kijken naar interactieve video’s op Instagram.

Het is een goede mix

Zuckerberg heeft nog niet gezegd hoe hij van plan is om die interactieve video’s vorm te geven, maar we kunnen ons er wel iets bij voorstellen. Het is de ideale overgangsfase tussen een reel en live gaan op Instagram. Zoals Zuckerberg het zelf ook zegt: “Het begon allemaal met tekst, toen ging het naar foto’s, toen video, en ik denk niet dat het daarbij blijft.” Het is een logische stap en biedt een goede nieuwe mix van meerdere dingen om Instagram (en Facebook trouwens) te verrijken.

Het is spannend

De video’s laten jou reageren, maar tegelijkertijd kunnen de video’s dan ook weer op jou reageren. Dat maakt het spannender om met content om te gaan. Nu heb je zelden meteen antwoord als je een reactie op een bericht plaatst, maar met interactieve video’s zit je er helemaal in en kun je er misschien wel dingen aan beinvloeden. We zien het een beetje voor ons als Black Mirror Bandersnatch, dat ook een soort interactieve stream was van Netflix met meerdere uitkomsten, waarin je zelf actief op knoppen moest drukken om keuzes te maken.

Het kan nieuwe verhalen vertellen

Zoals we net al zeiden: we denken bij zo’n interactieve video een beetje aan de interactieve content op Netflix. Het leven bestaat uit verhalen vertellen en dit kan een heel toffe, nieuwe manier zijn om verhalen tot je te nemen. Nu is een Instagramverhaal ofwel een video, ofwel een foto met caption, maar als het interactief is dan zou het ook meerdere kanten op kunnen met zo’n verhaal. Het wordt minder vaststaand. Als dat tenminste kan. Meta wil er duidelijk AI voor inzetten, maar wat die dan precies kan is natuurlijk nog afwachten. Het kan ook zijn dat het alleen zorgt dat je bijvoorbeeld meteen een vraag kunt stellen over een video en dat de AI die dan kan beantwoorden op basis van zijn analyse van het verhaal.

Eindelijk eens iets wat ‘eigen’ is

Instagram en TikTok zijn de afgelopen jaren vooral bezig geweest met elkaar te kopiëren en dan zorgde ervoor dat er weinig ruimte was voor echt grote vernieuwing. Dit zou wel een heel eigen, bijzondere vernieuwing kunnen zijn en dat is tof. Zeker als je wel eens hoort dat het allemaal TikTok en Snapchat wordt en Instagram meer op de achtergrond verdwijnt, dan is het vast fijn voor mensen die helemaal into Instagram zijn dat er wel aan de app wordt gewerkt en dat het wel relevant blijft.

Interactieve video’s

Nu is het afwachten tot Mark Zuckerberg meer uit de doeken doet over wat zo’n interactieve video dan inhoudt. We hebben de afgelopen jaren meer wilde verhalen gehoord waar het vervolgens wat stiller werd, dus het is afwachten wat hier ook daadwerkelijk van komt.

Share this post