Facebook meldt (november 2013) dat ze 25 miljoen actieve bedrijfspagina’s heeft. Actief betekent dat bij die pagina’s in de laatste maand tenminste éénmaal is ingelogd en een artikel is geplaatst. Facebook meldt niet wat de geografische verdeling is van deze pagina’s dus naar het aantal actieve Nederlandse bedrijven op Facebook is het gissen. Maar uitgaande van 750 (MKB)bedrijven in Nederland zouden als we betrouwbare US cijfers zouden gebruiken, uit moet komen op 19% daarvan; dus 145.000 bedrijven.
Gezien de hoge activiteit op Internet in Nederland zouden het er zo maar wat meer kunnen zijn, dus honderdvijftig duizend is geen onredelijke schatting. Vraag blijft wel wat doen die Nederlandse bedrijven daar op Facebook: naamsbekendheid, brouchure, communicatie met klanten of commerciële verkoop activiteiten. Uit eigen ervaring denk dat het vooral positionering is en niet te hoog gespannen comerciale verkoop exposure.
In Amerika verschijnen regelmatig (op steekproeven gebaseerde) onderzoeken naar hoeveel Amerikaanse bedrijven actief zijn op Facebook. Er zijn cijfers van 50% tot 80% van de bedrijven. Dat laatste kan niet correct zijn, maar op de blog Screenweek.com staat een verhaal van Greg Sterling om tot een betere schatting te komen. Uitgangspunt daarvan is de database van Radius, een grote list-broker in de US, die in zijn database 26,4 miljoen MKB bedrijven heeft. Volgens de overheidstellingen zouden er in de Verenigde Staten 27,7 miljoen bedrijven zijn gevestigd. De database van Radius moet redelijk compleet zijn dus.
Verder houdt Radius van de bedrijven in de database (geverifieerd) bij of ze een Facebook pagina hebben. Dat zijn er 5,3 miljoen. Nu begint het plussen en minnen.
Niet alle 5,3 miljoen zijn nog actief volgens de definitie van facebook.
Het verifieren door Radius vergt tijd en gaat normaal gesproken in een soort van jaar cyclus. Dus als er nu 5,3 zijn geregistreerd dan zijn dat er nu vast al weer meer.
Radius heeft veel, maar net niet alle bedrijven in zijn database; een klein deel van die gemiste bedrijven zal ongetwijfeld ook op Facebook zitten.
Het aantal bedrijven neemt iets af (meer dan gemiddeld bedrijfsliquidaties en failissementen) in deze tijden van crisis.
Laten we de plussen en minnen voor het gemak even tegen elkaar wegstrepen, dan komen we op een percentage van actieve Amerikaanse bedrijven van 19,1%. Het is zonder verder onderzoek ’the best guess’, dat ook in Nederland het percentage ergens rond die 20% zal liggen.
Hoe dan ook, wat betreft het gebruiken vcan Social Media in zijn algemeenheid en Facebook in het bijzonder staan we nog maar aan het begin van de uitrol van een vanzelfsprekende online marketing en social media strategie voor heel veel Nederlandse bedrijven.