Één van de grootste problemen voor YouTube is nog steeds het bijhouden van alle filmpjes die online worden geplaatst op de website: door de grote hoeveelheden filmpjes die elke dag worden geplaatst, is het lastig om in de gaten te houden of er auteursrechtelijk beschermd materiaal tussen zit. Dit is vooral een probleem voor minder bekende artiesten die geen grote platenmaatschappij hebben om dit in de gaten te houden. De New Yorkse startup Audiam vult dit gat perfect op.
Volgens Businessweek heeft Audiam onlangs een test afgerond met Scott Schreer, een muzikant die meer dan 1700 instrumentale tracks heeft geschreven die hij gelicenteerd heeft aan film- en tv-producenten. Dankzij Audiam ontvangt Schreer toch nog 30.000 dollar per maand, waarvan 25 procent voor Audiam is. Volgens de oprichter van Audiam, Jeff Price, zal het bedrijf handelen als een tussenpersoon tussen kleinere artiesten en grote bedrijven als YouTube, om ze te helpen geld terug te krijgen waar ze wel recht op hebben.
Deze maand zal de dienst live gaan in de Verenigde Staten: andere landen zullen snel gaan volgen. Het bedrijf scant video’s met YouTube’s content ID-software waardoor ze snel kunnen achterhalen of er bekend materiaal te vinden is. Vervolgens zorgt YouTube eervoor dat er advertenties in de video verschijnen, zodat de inkomsten hiervan naar Audiam gaan. Hoewel niet elke artiest er zoveel voordeel uit zal halen als Schreer, zijn alle beetjes toch weer meegenomen.