Mensen kunnen hun muziek sorten op genre, artiest, titel, albumdatum en elke andere metrische maat die je maar kunt bedenken. Maar hoe zit dat met het gevoel en je humeur? Facebook-applicatie Songza produceert afspeellijsten gebaseerd op wat voor type muziek de gebruiker wil horen in bepaalde situaties. Bijvoorbeeld, als de gebruiker graag hardrock wil luisteren en zich moet voorbereiden voor een halve marathon, dan maakt Songza automatisch een ‘rockende playlist’. De applicatie was favoriet donderdag in Facebook’s Developer Spotlight.
Songza is momenteel de 10e app in de lijst als het gaat om populaire muziek applicaties op Facebook, als we AppData moeten geloven. Het heeft ongeveer 770.000 maandelijks actieve gebruikers en 130.000 dagelijks actieve gebruikers. Het biedt muziek in verschillende situaties aan: working out, relaxen, studeren, feesten en nog veel meer andere situaties.
Facebook is gek op Songza, dat ook nog eens verkrijgbaar is op zowel desktop, iOS en Android. In de afgelopen 30 dagen zorgde Songza voor meer dan 1 miljoen referrals naar Facebook, waardoor het zich één van de populairste apps mag noemen In de laatste vijf maanden zijn er ook steeds meer actieve gebruikers op Songza. Facebook-verbonden Songza gebruikers luisteren gemiddeld 20 procent langer naar muziek dan andere gebruikers.