Een nieuw wereldwijd onderzoek in opdracht van Webershandwick heeft aangetoond dat de onderneming achter het merk van cruciaal belang is voor aankoopbeslissingen van consumenten. 70% van de ondervraagde consumenten koopt geen producten als ze niet gesteld zijn op het moederbedrijf. Leidinggevenden zijn het hiermee eens – 87% zegt dat “een sterk bedrijfsmerk net zo belangrijk is als sterke productmerken.“
In Reputation We Trust illustreert het uitdagende consumentenlandschap van waar marketing- en communicatieprofessionals vandaag de dag mee te maken hebben. Het onderzoek identificeert 6 belangrijke inzichten die een wereld onthullen waar consumenten niet langer alleen maar producten kopen op basis van producteigenschappen, maar ook winkelen op basis van bedrijfsreputatie.
“Consumenten geven hun euro’s, als blijk van waardering, aan bedrijven die ze vertrouwen“, aldus Weber Shandwick’s Chief Reputation Strategist Leslie Gaines-Ross. “Zoals ons onderzoek bevestigt zijn bedrijfsreputaties en merkreputaties bijna niet meer van elkaar te onderscheiden. Het bedrijf achter het merk verzekert de consument dat ze kunnen vertrouwen op de kwaliteit, de ethiek en de veiligheid van de merken die ze kopen.“
Het belang van bedrijfsreputatie is belangrijker dan ooit en wanneer verenigd met de reputatie van haar productmerken creëert dit een krachtig bedrijfsmerk. Zoals Micho Lente, Global Corporate Chair bij Weber Shandwick, zei: “Een sterke bedrijfsreputatie is essentieel voor het ontsluiten van de volledige waarde van de onderneming met versterking van haar merken, producten en diensten als gevolg.“
Weber Shandwick ’s onderzoek onthult zes nieuwe realiteiten over de onderlinge afhankelijkheid van bedrijfs- en merkreputatie:
1. Bedrijfsmerk is net zoals belangrijk als productmerk(en).
2. Bedrijfsreputatie verzekert productkwaliteit garantie.
3. Elke ontkoppeling tussen bedrijfs- en productreputatie brengt een sterke consumentenreactie op gang.
4. Producten zorgen voor discussie, nauw gevolgd door reputatie. Wandaden overschaduwen positieve daden.
5. Consumenten schapen reputatie meteen.
6. Bedrijfsreputatie draagt bij aan de markwaarde van een bedrijf. Prestige weegt zwaarder dan financiële inkomsten.