Voor de vijfde opeenvolgende keer halen de iPhones van Apple bij de consument de hoogste tevredenheidsscores. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau JD Power & Associates. Opgemerkt wordt dat de apparaten van Apple vooral op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, het besturingssysteem, de accessoires en het design door het publiek bijzonder worden gewaardeerd. Apple realiseerde in het onderzoek een score van 79,5%, gevolgd door Motorola (76,3%) en HTC (76,2 procent).
De onderzoekers merken op dat de eigenaar van een smartphone het grootste belang hecht aan de gebruiksvriendelijkheid (26%), het besturingssysteem (24%), het design (23%), de accessoires (19%) en batterij (8%).
Bij de traditionele mobiele telefoon liggen die verhoudingen enigszins anders. Daar wordt het meeste belang gehecht aan de werking en het design van het toestel (30%), gevolgd door de accessoires en batterij (20%).
Bij de traditionele mobiele telefoons staat Sanyo op de eerste plaats (71,5%), gevolgd door LG (71,1%) en Samsung (70,3%). Sanyo scoort vooral goed op het gebied van design, batterij en werking. De onderzoekers merkten op dat consumenten die hun smartphone gebruiken om sociale mediasites zoals Twitter, LinkedIn of Facebook te bezoeken, een gemiddelde tevredenheid van 78,3% laten optekenen. Dat is die 2,2% hoger dan gebruikers die slechts zelden sociale media bezoeken.
“It’s not unexpected that smartphone owners access social media sites from their device more frequently than traditional mobile phone owners due to features such as larger screens and QWERTY keyboards,” aldus Kirk Parsons, senior director of wireless services bij J.D. Power and Associates. “However, these findings demonstrate that equipping devices with powerful features and service is key to creating positive customer experiences with wireless devices.” Via