Online concertzender Fabchannel, waarop tot voor kort live optredens vanuit Paradiso en de Melkweg on demand bekeken kunnen worden, breid binnenkort, met hulp van de gemeente Amsterdam sterk uit. Sinds de zomer was Sala Bikini in Barcelona reeds toegevoegd aan de uitzendlocaties, maar naar verwachting zullen daar de komende tijd een aanzienlijk aantal internationale podia bijkomen.
Nu de gemeente Amsterdam besloten heeft een ‘substantieel minderheidsbelang’ te nemen in Fabchannel zal er volgens diverse media voldoende kapitaal vrijkomen om het initiatief uit te rollen in andere Europese landen en de VS.
Nu kwam in september het nieuws dat de advertentie mogelijkheden (10 seconden durende filmpjes voor de concertvideo’s) op Fabchannel niet erg in trek waren bij adverteerders. De reden hiervoor was dat het bestandsformaat waarin de filmpjes aangeleverd dienen te worden afwijkt van andere online media, aldus Fabchannel.
Behalve het probleem met het bestandsformaat, wat inmiddels wellicht opgelost zal zijn, ben ik heel benieuwd of Fabchannel de komende tijd uit zal groeien tot een serieuze aanbieder van advertentieruimte, gericht op een voor adverteerders zeer interessante doelgroep.
Bedrijven als Heineken, AOL en Vodafone hadden het adverteren op Fabchannel in april al ontdekt, nu is het de vraag of Fabchannel, als alleenstaande aanbieder, door meer bedrijven interessant genoeg wordt bevonden om gericht op te adverteren. Als de gewenste explosieve groei van podia, en daarmee internationale bezoekers er komt, denk ik dat het zeker de moeite waard zal zijn.
ChatGPT-gebruikers willen dat GPT-5 emotioneler is, zoals GPT-4o, en ze willen weer meerdere taalmodellen kunnen kiezen...
OpenAI was zo enthousiast over de nieuwe ‘fundering’ van ChatGPT, GPT-5, dat het besloot alleen nog dat taalmodel...
Een ding is absoluut duidelijk, een nieuw brein betekent nieuwe kansen. Maar het is ook de valkuil van overmoed.