Via het blog van Christopher Finke las ik een interessant stukje over het meten van “social traffic”. Christopher heeft een tooltje ontwikkeld dat je op je blog kunt plaatsen en dat aangeeft hoeveel traffic je krijgt vanaf “social news and bookmark sites”.
Leuk, maar hier zul je met je Nederlandse blog niet zo heel veel aan hebben (focus ligt op in de USA veel gebruikte websites). Hetgeen ik met name interessant vond zijn de bevindingen van de auteur over de aantallen en kwaliteit van traffic die hij ontving via Digg en via StumbleUpon (Digg maar dan met social invloeden, volgens velen een betere zoeker dan Google). Doordat de diggusers enige Alexa stats vergelijking tussen web 2.0-achtige sites en Digg zelf begin 2006 absoluut ongedaan hebben gemaakt, door massaal de toolbar van Alexa te downloaden, is het fijn om hier praktijkinformatie over te lezen.
Conclusie:
Digg: snel veel traffic, echt een boost, is ook snel weer weg, hoge conversie naar volgende stap. StumbleUpon: meer traffic in totaal, minder hoge pieken, over lange periode traffic (enkele uren, met kleine napieken op de volgende dagen). Conversie naar volgende stap aanzienlijk lager.
Digg blijft de nieuwe slashdot, maar StumbleUpon: is dat niet in potentie de Google.com searchengine killer?