22.11.2005
Online

Nederland slechts middenmoot in webloggend Europa

By: Henk de Hooge

BlogOnline
1132605655www.jpg
1132605655www.jpg

Hoewel de “blogs” de pan uit lijken te rijzen in Nederland, lopen we in Europa niet voorop. Dit blijkt uit een in opdracht van Intel uitgevoerd onderzoek in zeven Europese landen naar de veranderde houding tegenover technologie en de steeds grotere rol hiervan in ons dagelijks leven.

Een weblog of blog is een regelmatig geactualiseerde website waarop een informatief logboek wordt bijgehouden. Iedere internetter kan zo’n weblog bekijken en online reageren op de berichten van de “blogger”, maar kan ook zélf een blog beginnen. In Nederland zijn er vandaag de dag honderdduizenden weblogs en als prominente Nederlander stel je al bijna niets meer voor zónder: zelfs “digibeet” minister Donner heeft er tegenwoordig een. Niet minder dan 11% van de Nederlandse respondenten geeft aan een weblog te hebben.

Als we echter in Europees verband kijken – zo blijkt uit het onderzoek van Intel – loopt Nederland bepaald niet voorop . In Spanje zegt maar liefst 20% te bloggen, onder de Spaanse vrouwen is het zelfs 22%. Italië volgt met 14%. Frankrijk (10%), Duitsland (10%), Groot-Brittannië (7%) en Zweden (7%) laten we wel achter ons.

Internet kent de afgelopen jaren een ongekende groei. Europeanen besteden tegenwoordig bijna evenveel tijd aan surfen op het net als aan televisie kijken en naar muziek luisteren. Het wereldwijde web blijkt ideaal om het omvangrijke sociale netwerk te onderhouden en informatie te delen met familie, vrienden en de rest van de wereld. Internet blijkt de motor van de “egonomie”, onze fascinatie met onszelf. Dit kan zich uiten in een eenvoudige persoonlijke homepage – 17% van de Nederlanders heeft wel eens een website gemaakt – of online fotoalbums – bijna een kwart van de Nederlanders heeft er een tegenover bijvoorbeeld ruim een derde van de Fransen.

Het in opdracht van Intel uitgevoerde consumentenonderzoek is telefonisch gehouden onder ruim zesduizend mensen in zeven Europese landen: Duitsland , Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Spanje en Zweden. Intel wil met de bevindingen meer inzicht bieden in de oorzaken en gevolgen van de snelle technologische ontwikkelingen in de samenleving.

81% van de Nederlanders voelt zich minstens op zijn gemak in een omgeving waarin zij zijn omringd door apparaten als computers, dvd-spelers, mp3-spelers en mobiele telefoons, een omgeving die ons in staat stelt op een andere manier informatie te vergaren, te genieten van onze vrije tijd, sociale contacten aan te gaan en te onderhouden. We blijven daarmee niet ver achter bij koploper Italië: daar reageert 83% positief op de alomtegenwoordige technologie. Wat betreft het gebruik van deze onderzochte technologieën neemt Nederland de tweede plaats in, na Groot-Brittannië.

Share this post