Twitteraars vervangen links naar merken door discussies

Vorig artikel Volgend artikel
Twitteraars vervangen links naar merken door discussies

Gebruikers van Twitter communiceren vaker dan in het verleden over merken in plaats van louter naar producten of bedrijven te verwijzen. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Bazaarvoice naar de vermeldingen van dertien topmerken in het sociale netwerk.

De onderzoekers merken op dat gebruikers die merken vernoemen, het aantal volgelingen hebben zien toenemen. Gemiddeld hadden deze gebruikers op het einde van het tweede kwartaal van dit jaar 1.566 volgelingen. Begin dit jaar werd nog een gemiddelde van 1.183 volgelingen geregistreerd. De onderzoekers waarschuwen dat deze evoluties de mogelijkheden en risico's voor de bedrijven verhogen.

"Door het groter aantal volgelingen kunnen positieve emoties over een breed publiek uitdeinen," merkt Bazaarvoice op. "Maar datzelfde geldt ook voor negatieve impressies, waardoor crisissen zich bijzonder snel over het sociale netwerk zouden kunnen verspreiden. Bovendien blijkt dat het aandeel van merkentweets met links op twee jaar tijd van 68 procent naar 51 procent is teruggevallen, wat aangeeft dat de gebruikers meer over het merk met elkaar praten dan louter te verwijzen naar producten waarin ze mogelijk zouden zijn geïnteresseerd." Er wordt ook aangevoerd dat het aantal originele tweets over een merk op twee jaar tijd van 85 procent tot 78 procent is teruggevallen. De resterende percentages bestaan uit retweets.

"Het grotere aandeel van retweets is vooral negatief gekleurd, met verwijzingen naar schandalen, rechtszaken en negatieve mediaberichten," voeren de onderzoekers aan. De onderzoekers merken verder op dat de merkentweets achterblijven op de gemiddelde groei van Twitter. Het totale volume aan tweets per dag nam immers op één jaar tijd met 143 procent toe. Het aantal tweets over merken kende daarentegen slechts een stijging met 113 procent. De onderzochte merken waren Adidas, Clinique, Colgate, Gillette, Hugo Boss, Nike, Pampers, Pepsi, Ralph Lauren, Samsung, Intel, Tesco en Sony. In totaal werden 26 miljoen tweets bestudeerd.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies