Nuance laat de wereld praten met technologie

Nuance laat de wereld praten met technologie

Bedrijf geeft de relatie tussen mens en technologie een volledig nieuwe inhoud

Vorig artikel Volgend artikel

Nuance betekent in letterlijke zin 'een subtiel onderscheid'. Hierbij gaat niet om een groot verschil tussen twee dingen, maar juist om een kleine verschil. Nuance is echter ook de merknaam van een high-tech bedrijf op het gebied van spraakherkenning en behoort tot een van de meest toonaangevende bedrijven in deze sector. De bedrijfsnaam is daarom best bijzonder omdat zij juist een heel groot verschil maken in de wijze hoe wij omgaan met hedendaagse technologie. Praten tegen apparaten, dode materie die tot leven komt en doet wat jij wilt, hoe mooi kan dat zijn.

De tijd van de afstandsbediening, heel veel knopjes en ondoorgrondelijke menustructuren: het lijkt straks allemaal voorbij als je je laat onderdompelen in de visie en technologie van Nuance. Het bedrijf met een hoofdkantoor in de VS vindt zijn DNA terug in het roemruchtige Xerox in Palo Alto, de bakermat van heel veel technologie en ook de plek waar volgens velen Steve Jobs van Apple zich nadrukkelijk heeft laten inspireren. Xerox was het bedrijf achter OCR (optische tekenherkenning) een innovatie die jaren later een de wieg stond ban spraakherkenning.

Vandaag wil Nuance de relatie tussen mens en technologie een volledig nieuwe inhoud geven met software voor spraak- en gebarenherkenning. De oplossingen van Nuance geven technologie een soort van menselijker karakter omdat de toestellen waarmee mensen omgaan zich nu aan hen aanpassen, terwijl mensen zich vroeger verplicht voelden om zich aan hun toestellen aan te passen. Dat in dit gebied nog veel valt te ontdekken is duidelijk. Spraakherkenning in de auto bestaat al veel langer wat niet wil zeggen dat we dit al lang en breed en hebben omarmt. Het is ook nog een gêne om tegen je auto aan te zitten praten.

Dat dit al lang geen toekomst meer is blijkt wel als we plaatsnemen in een splinternieuwe BMW 7-serie en de auto veel van onze dagelijkse zaken die niets hebben te maken met fysiek rijden begrijpt. Van het vinden van de juiste route, naar het zoeken naar alternatieven, tankstations, hotels en meer. Onze BMW vindt het allemaal prima. Een sms'je versturen is geen probleem net als je favoriete radiozender. Voor het vinden van de snelste route wordt eerst in de cloud gekeken omdat deze data altijd actueel is, mocht deze niet beschikbaar zijn dan zal het systeem in de lokaal opgeslagen data gaan zoeken.

Een handige optie is dat je vandaag ook opdrachten kunt afbreken zonder dat je daarvoor allerlei menu-handelingen moet doen.

Evolution of Auto HMI
Evolution of Auto HMI

Nuance is echter als consumentenmerk nauwelijks bekend bij het grote publiek. In een BMW of Audi zie je wel van wie het sound-system is maar de kans is klein dat er ooit op de display komt te staan dat Nuance er voor zorgt dat al jouw vragen en opdrachten door de software van hun wordt uitgevoerd.

De stem-herkenningssaoftware van Nuance zou een kwaliteitslabel kunnen zijn voor betrouwbaar. Dat is het waarschijnlijk ook anders hadden bedrijven als BMW, Audi en Samsung nooit gekozen voor de software van het bedrijf.

Nuance als gamechanger

Met de opkomst en snelle groei van the Internet of Things smeekt de markt om meer standaardisatie van de user interface, het gebruik van herkenbare iconen en navigatie. Stemherkenningssoftware kan deze vraag ontstijgen want wat zou er handiger en meer persoonlijker kunnen zijn dan deze technologie. Tegen je espresso apparaat zeggen 'dubbele espresso' gaat echt sneller dan de vele knopjes, menus of het gebruik van een app waarvoor je eerst ook je smartphone nog moet pakken, aanmelden enz. Stemherkenning is een gamechanger en kan het gedrag van hoe wij dingen gebruiken of toepassen daadwerkelijk veranderen.

Nuance is misschien al lang de onbetwiste marktleider. Buiten de eerder genoemde merken maakt ook het Chinese Huawei gebruik van hun software, bijvoorbeeld bij het aanmelden, ING laat je zelfs in Nederland al geldtransacties doen en dan is er nog dat ene bedrijf waar geen mededelingen over mogen worden gedaan. We hebben daarom maar de vraag eens anders verpakt en de relatie tussen Nuance en Apple (Siri) verpakt in de vergelijking tussen Apple en Samsung. Het antwoord is veelzeggend en is overduidelijk "We can't comment on that question".

Nuance in 2018

Als ik deze vraag stel aan Stefan Ortmanns, Vice President Engineering & Services Mobile Services, misschien een mond vol maar wel binnen Nuance een van de belangrijke mensen die kijkt naar de toekomst, kan hij deze niet goed beantwoorden. Het tempo waarin nu wordt ontwikkeld en de sprongen die worden gemaakt zijn zo groot dat 12 maanden vooruit kijken vandaag al heel moeilijk is. Toch ziet ook hij nog 'een greenfield' van mogelijkheden waarin waarin straks stemherkenningssoftware kan worden toegepast. Connected car, self-driving cars, een soort van My-Nuance waarbij je je stem en profiel zelf koppelt aan een device het zal er alllemaal zeker gaan komen.

Nuance is een bedrijf wat in de toekomst steeds vaker van zich zal laten horen. Misschien is dat ook wel de reden om vandaag met ons van gedachte te wisselen over de toekomst en heden van spraaktechnologie.

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies