Social Media16.05.2015

Zo pak je klantenservice via Twitter aan


Klantenservice is volgens Gemma Proctor, Research Manager bij Twitter UK, de belangrijkste reden voor merken en bedrijven om aan social media te beginnen.

Maar social media is een uitdaging. Het is realtime, live en openbaar; iedereen kan het zien als je een fout maakt.

Zo ging het logo van Greggs The Bakers viral nadat het verkeerde logo op Google verscheen. Gebruikers die zochten naar de bakkerij kregen een logo te zien waarbij stond: “Greggs. Providing s*** to scum for over 70 years.” De afbeelding was gegenereerd via uncyclopedia.wikia.com, een parodie van Wikipedia. Vanwege een storing in een algoritme van Google verscheen het verkeerde logo.

greggs logo
greggs logo

Dit was een potentiële ramp, maar dankzij de Twitter-berichten van Greggs en Google is het een nieuwsbericht geworden waar honderden Britten positief op hebben gereageerd.

Slechts 23% van de klantenberichten krijgen een reactie op social media. Terwijl 80% van de klanten positief is over het merk na een juiste reactie, zelfs als het bericht in eerste instantie negatief was.

Proctor heeft vijf top tips voor klantenservice via Twitter:

  1. Luister naar je klanten: lees niet alleen de tweets waarin je account gelinkt wordt, zoek ook op zoekwoorden en hashtags voor opmerkingen van klanten die je niet rechtstreeks aanspreken.
  2. Reageer zo snel mogelijk: zelfs als je het antwoord nog niet weet, kun je al reageren. Laat bijvoorbeeld weten dat je het na gaat vragen en ermee bezig bent.
  3. Tone of voice: let op de manier waarop je de klant aanspreekt. Dit moet bij je merk passen, maar wees niet te formeel en afstandelijk. Je wilt wel een band opbouwen met je klanten of fans.
  4. Zorg voor een ‘stellar service’: wanneer ergens om wordt gevraagd, zeg dan niet gelijk ‘nee’. Kijk wat je kan doen om je klanten blij te maken.
  5. Kennis: Wees op de hoogte van wat er speelt. Zowel bij je klanten als in de maatschappij als in jouw bedrijf.

Carmen Sutter is product manager Adobe Social, Loni Stark is senior director bij Adobe. Ook zij hebben tips om een potentiële ramp als bij Greggs naar een succesverhaal te draaien. De belangrijkste elementen daarvoor zijn volgens Sutter en Stark:

  1. Authenticiteit: wees jezelf. Forceer geen grappige opmerkingen om op te vallen, want dat pakt verkeerd uit.
  2. Het is goed om fouten toe te geven.
  3. Ga jezelf/je merk niet verdedigen. Klant is tenslotte koning.
  4. Let op de context van de tweet. Zo tweette een passagier van United Airlines dat hij van de eerste klas was gedowngrade naar economy class. Een collega van hem tweette plagend terug dat het koekje erg lekker was en chocoladestukjes had. Daar sprong United Airlines op in, door de collega te vertellen dat ze het fijn vonden dat hij van zijn koekje genoot. Als zij verder hadden gelezen naar de eerste tweet hadden ze deze fout gemakkelijk kunnen voorkomen.

Sutter had nog een aantal opmerkingen voor merken die aan klantenservice via social media (willen) doen. Zo is er een grote variatie aan sociale netwerken om uit te kiezen. Waar wil jij aanwezig zijn met je merk? Waar MOET je aanwezig zijn met je merk? Het is vooral belangrijk om te weten waar je doelgroep zich bevindt. Advies van Sutter: “Als je beslist aanwezig te zijn op een sociaal netwerk, wees dan ook aanwezig. Het is erger om er te zijn en niet deel te nemen, dan om er helemaal niet te zijn.”

De keuze van sociale netwerken is groot en er komen er steeds meer bij. Maar je hoeft niet overal tegelijkertijd te zijn. Als je besluit aan een nieuw sociaal netwerk te beginnen, doe dan onderzoek of het de investering voor jouw merk waard is. Is je doelgroep aanwezig? Blijft het netwerk nog een tijd bestaan, of is het over een jaar niks meer waard?

Als je besluit om aanwezig te zijn op verschillende netwerken, zorg er dan wel voor dat je niet overal dezelfde content plaatst. Ieder netwerk is anders, dus ook je content moet anders zijn.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag