Zo beïnvloeden negatieve emoties het gebruik van Facebook

Zo beïnvloeden negatieve emoties het gebruik van Facebook

Vorig artikel Volgend artikel

Deze week gaf Facebook eindelijk toe geëxperimenteerd te hebben met "mood altering" berichten op timelines. In 2012 hebben onderzoekers van Facebook zitten rommelen op tijdlijnen van 689.000 gebruikers. Bij een gedeelte van de gebruikers werden alleen positieve berichten geshowd van vrienden, bij een ander gedeelte kwamen juist negatieve berichten naar voren. Facebook benadrukt dat alle berichten wel zichtbaar waren als je naar de timeline van de persoon in kwestie ging en dat er absoluut niets aan direct messages is aangepast, maar biedt toch haar excuses aan.

Maar dat is niet het enige nieuws over Facebook en emoties dat deze week naar buiten kwam. Afgelopen week publiceerden professoren van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en Ohio State University een onderzoek waarin wordt laten zien hoe gebruikers met negatieve emoties omgaan met Facebook.

Co-auteur Dr. Benjamin Johnson (assistent professor aan de VU): "Over het algemeen kijken de meeste van ons naar positieve berichten op social media. Maar wanneer je je kwetsbaar voelt, ga je op zoek naar mensen op Facebook die een slechte dag hebben, of die niet zo goed zijn in zichzelf positief representeren, alleen maar om je zelf beter te voelen."

Het onderzoek werd gedaan met 168 studenten van de universiteit. De studenten werd verteld dat ze een "heel erg slecht" of juist "heel erg goed" cijfer hadden behaald (dit was niet op echte resultaten gebaseerd), op deze manier werd er voor gezorgd dat studenten een slechte of juist goede bui kregen.Vervolgens moesten studenten een speciaal gemaakt social media platform vergelijkbaar met Facebook bezoeken (SocialLink).

De studenten kregen verschillende profielpagina's te zien, aantrekkelijke en onaantrekkelijke profielen (dit werd aangeduid met hartjes) en succesvolle en onsuccesvolle profielen (dit werd aangeduid met dollartekens). Er was verder geen verschil in inhoud op de pagina's. Het enige verschil in de pagina's was dus hoe goed het met hun carrière ging en aantrekkingskracht, aangeduid met dollartekens en hartjes.

Het resultaat van het onderzoek? De meeste tijd werd gespendeerd op pagina's van mensen die succesvol en aantrekkelijk waren. Maar de studenten met het "slechte cijfer" (en dus met het slechte humeur) keken gemiddeld veel langer op profielen van mensen die onaantrekkelijk en onsuccesvol waren, dan studenten met een "goed cijfer" (en dus een goed humeur).

Dr. Silvia Knoblock-Westerwick (professor in communicatie aan de Ohio State University) legt de onderzoeksresultaten uit als: "Wanneer je een boost voor je zelfvertrouwen nodig hebt kijk je naar mensen die slechter af zijn dan jij".


Benieuwd naar het gehele onderzoeksrapport? Het is op 28 september gepubliceerd in Computers in Human Behavior.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten en witte gadgets.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies