The Facebook Conference 2014, Lurkende mannen en happende vrouwen

The Facebook Conference 2014, Lurkende mannen en happende vrouwen

Hoe vaak check jij je Facebook? 3 keer per dag? 5 keer?

Vorig artikel Volgend artikel

Hoe vaak check jij je Facebook? 3 keer per dag? 5 keer? Waarschijnlijk veel vaker. Gemiddeld bekijken 7,1 miljoen Nederlandse Facebookgebruikers hun timeline 14 keer per dag. 14 keer! Dat klinkt alsof we met z'n allen een stelletje verslaafde Facebook-zombies zijn... Klopt! En bedrijven spelen daar steeds handiger op in.

Op The Facebook Conference 2014, kregen we een kijkje in de Facebookkeuken van merken als Philips, Prénatal, Staatsloterij, Friesland Campina, The Cloakroom, de Efteling, Telegraaf Media Groep én van bureaus als a Friend of Mine, Conversed en SocialClicks. We hebben niet alles kunnen zien, omdat de presentaties tegelijkertijd plaatsvonden. Hieronder een impressie van wat we wél gezien hebben.

Look-a-likes
Wat tijdens TFC opvalt is dat Facebook door merken steeds serieuzer wordt ingezet. Friesland Campina pakt het met Friso Mexico rigoureus aan door het gehele marketingbudget in Facebook te stoppen. Facebook als een betere vervanger voor tv. Zoals Nektarios Misios van Friesland Campina zegt: "Voor het budget van 2 weken tv-commercials kunnen we 365 dagen fully engaged zijn met onze doelgroep en toekomstige klanten."

Steeds meer bedrijven zien in dat Facebook spotgoedkoop is. Dit leidt er enerzijds toe dat Facebook het organisch bereik omlaag schroeft om meer betaald bereik te genereren. Anderzijds investeert Facebook ook in het faciliteren van slimme tools. Bijvoorbeeld het creëren van custom en look-a-like audiences. Een start-up als The Cloakroom maakt hier succesvol gebruik van. Zij kunnen door middel van custom audiences advertenties aanpassen op het gedrag van de doelgroep. Iemand die de website van The Cloakroom heeft verlaten zonder conversie, krijgt op Facebook een andere boodschap te zien dan iemand die onlangs wat heeft besteld. Voor het vinden van nieuwe klanten gebruiken zij onder andere look-a-like audiences, zoals het woord al zegt: een doelgroepkopie. Niet targetten op vrienden van fans, maar op kopieën van je fans.

Baby's!

Bedrijven beginnen in te zien dat goede contentmarketing betekent dat je denkt en werkt als een publisher. Maak vaste rubrieken waar je doelgroep op kan rekenen, bedien je fans in wat hen boeit. Blijf authentiek en reageer altijd. Gebruik als het kan baby's, want als er iets voor interactie zorgt zijn het kleine minimensjes. Prénatal nam ons mee in hun strategie over blije dozen, liefde, feelgoodness en co-creatie. Als geen ander weten zij hun doelgroep te raken. Moeders en vrouwen in het algemeen blijken veel meer geneigd tot interactie en conversatie op Facebook. Mannen scannen de content en geven bij uitzondering wel eens een like weg. Hierdoor ontstaat soms een verkeerd beeld van wat een succesvolle post was. Staar je dus niet blind op likes. Hoe vaak is je content aangeklikt? Hoe was het bereik?

facebook_marketing

Gehuurde grond

Er bestaat geen handboek voor de ultieme Facebook-strategie. Ieder merk is anders, iedere doelgroep heeft zijn eigen behoeften en Facebook blijft veranderen. Bedrijven bevinden zich op gehuurde grond, ze zijn afhankelijk van Mark en consorten. We moeten een goed plan hebben, maar blijven experimenteren. We moeten onze doelgroepen bedienen met goede content, maar hen ook input laten geven. We moeten meer A/B testen, maar ook a-la-minute inspelen op actualiteit. Maar bovenal moeten we alles met liefde doen.

Leesvoer

Zoals dat bij conferenties gaat, vonden er meerdere presentaties tegelijkertijd plaats waardoor we helaas niet alles hebben gezien. Maar gelukkig heeft onder andere Gonnie Spijkstra van de Telegraaf Media Groep haar presentatie direct online gezet link. Ga het zeker even lezen, want op #TFC14 is ze trending!

Deze gastblog is geschreven door Marlien de Roo, PR & Marketing en Nina de Ridder, Concepter bij TamTam 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies