Storytelling op Facebook, voorbeelden met de 'Creative Accelerator'

Storytelling op Facebook, voorbeelden met de 'Creative Accelerator'

Houd rekening met netwerk, bandbreedte, type telefoon en verschillende culturele waarden

Vorig artikel Volgend artikel

Een goed verhaal doorbreekt geografische, taalkundige, technologische en zelfs culturele grenzen. En dankzij de snelle groei van mobiele telefoons in snelgroeiende landen hebben merken meer mogelijkheden dan ooit tevoren om mensen te bereiken met persoonlijke, relevante en betekenisvolle verhalen.

Met dit als uitgangspunt heeft Facebook onlangs de 'Creative Accelerator' gelanceerd, een initiatief dat ontworpen is om merken te helpen bij het inzetten van de kracht van persoonlijke storytelling in snelgroeiende landen.

Via de Creative Accelerator werkt de Facebook Creative Shop met zeven klanten en hun bureaus in India, Indonesië, Zuid-Afrika, Kenia en Turkije om hun verhalen tot leven te brengen. Het doel van het programma is om met best practices voor snelgroeiende markten te komen door campagnes te ontwikkelen die speciaal ontwikkeld zijn voor mensen in die landen en de mobiele apparaten die zij gebruiken om Facebook te ervaren. De lessen tot nu toe:

Ontwikkel voor iedereen

Het is belangrijk om campagnes te creëren die rekening houden met de grote variatie in apparaten en mobiele wijzen van verbinden in snelgroeiende landen. Als je alleen content ontwikkelt die er geweldig uitziet op een iPhone of op high-end Android toestellen sluit je een groot potentieel publiek uit.

Maak content op maat voor de verschillende gebruikservaringen

Voor iedereen ontwikkelen wil niet zeggen dat 'one size fits all' geldt. Facebook ziet er verschillend uit op verschillende apparaten, zo is er een groot verschil tussen oudere feature phones en smartphones. De creatieve specificaties van Facebook content voor oudere telefoons en oudere smartphones zijn anders dan voor de nieuwste apparaten. Campagnes met het juiste ontwerp voor het juiste apparaat komen relevanter en beter over.

Gebruik dezelfde apparaten als je publiek

Als je content wil verspreiden die goed moet werken op oudere typen telefoons met een 2g-verbinding, dan is er geen betere manier om de ervaring te testen dan door zelf een oude telefoon met 2g-verbinding te gebruiken. Empathie en aandacht voor detail hebben een grote invloed op het verbeteren van de algehele kwaliteit van een campagne.

Respecteer de bandbreedte
Targeting op bandbreedte geeft adverteerders de mogelijkheid om advertenties in te zetten gebaseerd op de kwaliteit van de netwerkverbinding van iemand. Merken kunnen nu advertenties met veel media zoals video, inzetten richting mensen met snelle verbindingen of met andere content, zoals afbeeldingen, voor mensen die Facebook gebruiken via een zwakkere verbinding.

Facebook is gebouwd rondom mensen. Facebook vindt het belangrijk dat creativiteit er toe doet en een betere beleving oplevert voor mensen en werkt graag samen met bedrijven om content te creëren die er toe doet. Creative Accelerator is slechts een onderdeel van de voortdurende activiteiten op dit gebied en Facebook kijkt er naar uit om in de komende maanden meer informatie over het werk van dit project te delen.

Best practices Creative Accelerator: Coca Cola, Kenia

Coke.jpg

Coca Cola wilde een blijde boodschap verspreiden in Kenia. Facebook werkte samen met het creatieve bureau van Coca Cola Kenia, McCann in Zuid-Afrika om een campagne te creëren voor alle apparaten en wijzen van verbinden in het betreffende land. Mensen deelden hun eigen #Kenyanhappiness verhalen en Coca Cola verspreidde deze positieve berichten over de hele wereld.

Durex, Indonesië

Durex.jpg

Durex wilde mensen 'on the go' bereiken en de boodschap verspreiden dat condooms 'liefde plezierig' kunnen maken. Facebook werkte samen met het creatieve bureau van Durex in Indonesië, Up-normal Pingfans, om er zeker van te zijn dat mensen die Facebook via oudere typen telefoons en oudere smartphones gebruiken de content moeiteloos op hun apparaat konden zien. Bovendien werden verschillende teksten ingezet voor mannen en vrouwen om de verschillende culturele normen rondom condooms en seks te ondervangen.

Nestle, India

Nestle.jpg

Nestle Everyday wilde mensen bereiken in zowel stedelijke als landelijke gebieden. Facebook werkte samen met het merk en zijn bureaus, Publicis Delhi en Media Alliance, om tot materiaal te komen dat past bij de netwerksterktes en de verschillende apparaten. Mensen die Facebook gebruiken met lagere bandbreedte en via oudere telefoons kregen stilstaand beeld te zien. Mensen met een snellere verbinding en nieuwere apparaten zagen video's in hun Nieuwsoverzicht.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies