Social Media20.08.2015

Slecht nieuws voor foodies: food foto’s op Instagram zijn illegaal


Al die prachtig opgemaakte gerechten in restaurants zijn copyright protected.

Al die prachtig opgemaakte gerechten in restaurants zijn copyright protected. Dat is wat Duitse chefkoks claimen. Volgens de Duitse krant Die Welt kunnen wat dat betreft alle foodbloggers hun borst nat maken.

De koks vinden, misschien wel terecht, dat hun met zorg bedachte en opgemaakte gerechten niet zomaar meer ongevraagd en zonder toestemming op Instagram kunnen worden geplaatst. Het zal niet makkelijk zijn om dit te voorkomen maar het opsporen van ‘illegaal’ gemaakte foto’s is eenvouding. Hashtags als #food, #foodie en #foodporn leiden direct naar ‘de daders’ die hun smartphone laten spreken voordat ze genieten van een gerecht.

Duitsland heeft al vaker statements gemaakt over sociale media en past desnoods de wet erop aan. In dit geval kan het zo maar eens zijn dat dit ook in andere landen wordt overgenomen. Restaurants ergeren zich al langer aan op tafel liggende smartphones en het ongevraagd alles fotograferen. Misschien moeten we ook maar eens bij onszelf te rade gaan voordat we een foto altijd zo maar op sociale media plaatsen. Al is een foto van een heerlijk gerecht nog steeds goeie marketing om je restaurant te promoten.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Instagram

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

We instagrammen inmiddels al jaren en we denken goed te weten wat we doen. Maar, wat als dat beter kan? Instagram introduceert 'best practises'.

Social Media02.10.2024

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Tieners krijgen op Instagram minder te zien en ouders krijgen meer controle. Het is geen keuze: ben je onder de 18 jaar, dan krijg je dit nieuwe tieneraccount automatisch.

Social Media18.09.2024

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Wie is toch die Ravi waar iedereen op Threads het over heeft? Zelfs bedrijven doen mee.

Social Media17.09.2024

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

Meta zou testen hoe het is als Instagram en Threads wat meer interactieve mogelijkheden krijgen. 

Social Media16.09.2024

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media