Social Media08.10.2014

Inzicht en overzicht essentieel bij social media management


Inmiddels heb ik al bij heel wat verschillende organisaties in hun social media keuken mogen kijken, mogen adviseren en meedenken. Vaak vergezeld van training en inrichting. Dat ging eigenlijk altijd prima, maar er komt een moment dat je toch gaat kijken of je gereedschappen nog wel voldoen. Ik miste duidelijk overzicht, dat toch wel wenselijk is als je verschillende social media accounts beheert. En ook een mogelijkheid om je contacten over de verschillende platformen op de beter te beheren ontbrak. Het eindeloze heen en weer geklik en de beperkte analyse mogelijkheden waren voor mij de trigger om op onderzoek uit te gaan naar een ander social media management systeem. 

In mijn geval, consultant voor het MKB, vielen alle pakketten die meer dan 50 euro in de maand kosten sowieso af. Ook omdat klanten zulke bedragen niet willen betalen. In mijn zoektocht kwam ik SocialSensr tegen. SocialSensr is een nieuw social media management dashboard, ontwikkeld in Nederland. Onder leiding van Richard van Hooijdonk, werkt deze startup hard om van dit product een succes te maken. Richard vertelt hierover: “SocialSensr is geboren vanuit persoonlijke frustratie. Ik miste bij het dagelijkse management van Social Media flexibiliteit, volledigheid en een prettige werkomgeving. Ik vond dat dat anders kon. Met een goed plan en financiering zijn we nu 1,5 jaar onderweg. De reacties uit binnen- en buitenland zijn heel erg bemoedigend al hebben we nog een lange weg te gaan.”

1000 testers

Door de input van ruim 1000 testers is SocialSensr inmiddels sterk verbetert. En ik kan je uit ervaring zeggen, met iedere update worden ze beter. Het voordeel dat SocialSensr heeft, is dat ze hebben kunnen leren van andere social media management systemen die er al waren. Dat SocialSensr gebouwd is op de meest recente ICT infrastructuur, is vooral voor de gebruiker erg fijn. Naast de handige functionaliteiten ziet het er ook gewoon erg mooi uit.

De goede features en mogelijkheden uit andere dashboards zijn meegenomen en er is goed gekeken naar hoe het gebruikersgemak kan worden verbetert. Denk daarbij aan het gemak om contacten en content te managen. SocialSensr is gebouwd vanuit het idee dat sociale media draaien om mensen en niet om data. Conversaties zijn makkelijk te vinden, te volgen en te managen. Ook voor de gebruiker van het dashboard is veel aandacht. Te beginnen bij de eerste gebruikerservaring. Wat verwacht je op welke plek te vinden? Zonder al te veel uitleg is duidelijk hoe de verschillende features werken. In dat opzicht hebben de afgelopen updates veel goeds gedaan. 

SocialSensr start in de Lounge. Hier zie je welke accounts en welke workspaces zijn toegevoegd
SocialSensr start in de Lounge. Hier zie je welke accounts en welke workspaces zijn toegevoegd

Handige features

De komende weken wil ik mijn ervaring met je delen en beschrijven hoe SocialSensr mij helpt bij het managen van sociale media. Om je alvast een idee te geven van wat je kunt verwachten van SocialSensr, hier een kleine opsomming van de basisfuncties. 

Workspaces: De workspaces zijn de basis van SocialSensr. Iedere workspace richt je afzonderlijk in en alle functies in SocialSensr zijn per workspace beschikbaar. Zo heeft dus iedere workspace zijn eigen sociale media kanalen, contacten, publisher en zijn eigen contentkalender. Met een workspace kun je producten, doelgroepen, projecten of events van elkaar scheiden. Hierdoor ontstaat het overzicht waar ik zelf erg naar op zoek was.

Social Inbox: iedere workspace heeft zijn eigen en maar één centraal postvak voor alle berichten van alle platformen die je hebt gekoppeld. Dat kan dus alleen maar Twitter zijn, maar ook Facebook, Linkedin en Twitter. En zelfs Facebook- en Linkedin-groepen. Het komt allemaal binnen in 1 inbox. Door middel van tags en filters beschik je snel over de juiste informatie. Ook monitoren is geen enkel probleem.

CRM: De CRM feature maakt het mogelijk om contacten over de verschillende netwerken netjes te ordenen. Door tags wordt het mogelijk om verschillende groepen te creëren dat voor monitoring weer erg interessant is.

Content Manager: Content ontdekken, publiceren en archiveren kan heel simpel met de content manager. Ook het cureren van content kan door de koppeling met Feedly super eenvoudig. Actuele en relevante content voor je doelgroepen verspreid je met een druk op de knop. Wat ook erg handig is: Voeg ook de RSS feed van je corporate websites toe. Het verspreiden van nieuwe blogs of nieuws over de verschillende platformen is echt zo gedaan, zonder geknip en geplak.

Analytics: De budgetten die aan social media worden besteed, groeien nog steeds. Om te verantwoorden wat er wordt gerealiseerd met sociale media kunnen goede analytics niet ontbreken. Maar ook informatie om het monitoren en engagen op de verschillende platformen gemakkelijker te maken komt er aan. De trendswidget, die deze maand gelanceerd wordt, laat zien welke content, welke mensen, welke hashtags en welke video’s het meest populair zijn. Maar dan wel helemaal gericht op jouw workspace, met jouw kanalen en jouw doelgroepen. En niet alleen maar op dit moment, maar ook over een periode van bijvoorbeeld een week of een maand. Relevant zijn en op de juiste momenten deelnemen aan de juiste gesprekken wordt dus alleen maar makkelijker.

Alle berichten, contacten en content zijn per workspace georganiseerd
Alle berichten, contacten en content zijn per workspace georganiseerd

Vorige week sprak ik het team dat bezig is met de ontwikkeling van de SocialSensr analytics. Vanaf oktober worden zeer waardevolle analyses toegevoegd, waar je niet extra voor hoeft te betalen. Juist Analytics zijn voor veel mensen een reden om over te stappen op een social media management dashboard. Maar de Analytics zijn niet zelden prijzen. Concurrenten rekenen hier vaak flinke bedragen voor. 

Wil je het dashboard in actie zien? Bekijk dan eens dit filmpje om een idee te krijgen van de verschillende features van SocialSensr. 

Ga je mee?

SocialSensr is een mooie complete tool zoals je ziet, die zowel kleine als grote organisaties zeer goed kan ondersteunen bij het managen van sociale media. Tegen een heel net tarief van 14,95 euro voor twee gebruikers. Is SocialSensr dé oplossing voor succes met sociale media? Nee hoor! Wat mij betreft niet. Is mijn verhaal gekleurd? Absoluut. Ik ken deze club inmiddels behoorlijk goed en ik vind de manier waarop ze werken bewonderenswaardig. Hoe tof zou zijn als dit Nederlandse bedrijf net zo’n mooi exportproduct wordt als onze bloembollen en kaas.

Aan het enthousiaste team zal het zeker niet liggen. Niets hoeft succes nog in de weg te staan. Ze denken groot bij SocialSensr. De pijlen zijn niet alleen maar gericht op de Nederlandse markt. Ze willen ook Amerika en Engeland kennis laten maken met social media management ‘the SocialSensr way‘.

Meerdere partijen zijn bereid gevonden te investeren. Daaruit blijkt wel dat er vertrouwen is in het potentieel van SocialSensr. Nu is het tijd om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met SocialSensr en zoveel mogelijk betalende gebruikers binnen te halen. Meld je je ook aan voor de gratis proefperiode? Ik ben benieuwd wat je er goed aan vindt en natuurlijk ook wat er volgens jou beter kan. Deel je bevindingen met mij. De feedback van gebruikers is zeer welkom. De komende weken neem ik je mee op ontdekkingstocht door SocialSensr. Ga je mee?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.