​Fanbooster: “Facebook is nu een volwaardig marketingplatform”

​Fanbooster: “Facebook is nu een volwaardig marketingplatform”

Vorig artikel Volgend artikel

Vorige week organiseerde Online Business Media samen met Fanbooster een middagsessie over Facebook Ads. “Facebook is niet meer alleen een sociaal platform, het is voor bedrijven nu een volwaardig marketinginstrument geworden,” zo vertelt Alexander Grimstad, VP Marketing van Fanbooster.

Fanbooster is een Noors softwarebedrijf dat zich uitsluitend richt op Facebook: “In het begin, toen Facebook alleen voor studenten was en plotseling ook beschikbaar werd voor de middelbare scholen, dacht iedereen dat dat het einde zou worden van Facebook. Hetzelfde werd gezegd toen Facebook ook bedrijven op Facebook toeliet, in 2007. En ook in 2012 toen Facebook haar beursgang maakte, werd de verwachting uitgesproken dat Facebook zou verdwijnen. Facebook blijft vooralsnog groeien,” zegt Grimstad. “Marketeers moeten zich goed bewust zijn van de potentie van Facebook en de resultaten die je ermee kan behalen. Er wordt vrij veel geadverteerd op Facebook, maar nog weinig op de juiste manieren en vaak zonder scherpe doelstellingen. Merken moeten juist naar sales kijken.”

Wat zijn de grote ontwikkelingen momenteel voor Facebook?
“Facebook is nu echt een onderdeel van de marketingmix geworden. Dat komt door de harde resultaten die je met Facebook Ads kunt halen, vergelijkbaar met andere online marketingkanalen zoals Google. Facebook Ads gaat niet meer alleen om het boosten van je bereik, maar kan juist harde omzet buiten Facebook brengen.

Daarnaast zorgt Facebook ook voor professionalisering van het beheer van Facebookpagina’s met de ontwikkeling van Business Manager. Er is nu al een tijdje geen Fangate meer: alle content op een Facebookpagina is beschikbaar voor je fans en de niet fans. En zoals beheerders van Facebookpagina al enige tijd ervaren, is het organisch bereik van een Facebookpagina is gedaald.”

Recent kwam het nieuws dat sommige marketeers meer posten op Instagram dan op Facebook. Is Facebook het nog wel waard?
“Absoluut. Veel bedrijven hanteerden voor Facebook uitsluitend ‘soft metrics’. Ze keken dus vooral naar het aantal likes, reacties en shares. Facebook was iets wat je gewoon deed. Maar ga je Facebook inzetten voor ‘hard metrics’, dus directe verkoop, websiteverkeer en leads, dan is Facebook interessanter dan traditionele media zoals krantenadvertenties en heb je ook veel meer mogelijkheden. Facebookmarketing is nu meer performance marketing. Je krijgt de waarheid te horen over het echte resultaat van je advertentiebudget.”

Wat is jouw advies voor marketeers die te weinig succes zien voor hun Facebook inspanningen?
“Ten eerste: stel duidelijke doelen. Kies de doelen die jouw bedrijf echt verder helpen. Je kan wel veel engagement op een Facebookbericht behalen, maar wat betekent dat nu voor je bedrijf? Daarnaast biedt de targeting voor veel bedrijven het laaghangend fruit; daar kun je snel vooruitgang mee boeken. En benader Facebook meer met een marketing mindset. Pas je boodschap aan op het kanaal waar je op communiceert, en vooral op hoe de gebruikers Facebook ervaren. Zij staan centraal.”

Naast de daling in organisch bereik en de uitgebreide targeting mogelijkheden van Facebook Ads, wat zijn andere redenen om te beginnen met Facebook Ads?
“Het organisch bereik is nu gedaald tot gemiddeld 2 procent: dat varieert uiteraard per Facebookpagina. En Facebook biedt inderdaad bijzonder veel targeting mogelijkheden. Een andere goede reden is dat je veel kan doen tegen een laag budget. Wil je 10.000 mensen bereiken in Den Haag via een krant of TV, dan ben je ongelofelijk veel geld kwijt in vergelijking met Facebook Ads. Dit opent een zee aan mogelijkheden voor kleine bedrijven. Dat zorgt in feite voor een democratisering van marketing.”

Hoe zie je de groeiende privacyzorgen rondom Facebook?
“Als gebruiker betaal je niet voor Facebook. Maar er is wel een prijs. Dat is dat je advertenties krijgt te zien. Alle persoonlijke data die Facebook verzamelt, wordt uitsluitend door Facebook gebruikt om advertenties beter te kunnen richten op de juiste doelgroep. Dat betekent voor Facebookgebruikers dat ze vooral relevante advertenties zien. Een gemiddelde Facebookgebruiker klikt op zeven advertenties per maand. Adverteerders worden steeds beter in het relevant maken van advertenties, en daar kunnen we als gebruiker alleen maar blijer van worden. Vergelijk het maar met een krantenwebsite of TV: je betaalt ook door het kijken van advertenties, maar die zijn vaak niet relevant.

Daarnaast moet je als adverteerder ook je verantwoording nemen. We moeten verantwoordelijke marketeers zijn, en samen met Facebook en de wetgevers voorzichtig zijn om Facebook als fijne plek te behouden. En voor de duidelijkheid: als adverteerder krijg je geen specifieke informatie over specifieke gebruikers. Je weet niet wie je precies bereikt. Facebook stelt je alleen in staat specifieke groepen mensen te bereiken.”

Je kan met Facebook je ideale doelgroep vinden. Hoe werkt dat?
“Facebook Ads biedt ontzettend veel targeting opties: niet alleen leeftijd, sekse, locatie, gebruikt apparaat, interesses of relatiestatus, maar ook op doelgroep, zoals expats of eigenaren van kleine bedrijven. Je kan dus nauwkeurig je doelgroep definiëren.

Facebook biedt ook de mogelijkheid om een conversie pixel te installeren op je website. Je registreert de Facebookgebruikers die doorklikt naar je site en je product bestelt, niet verder komt dan het winkelmandje of zich aanmeldt voor je nieuwsbrief. Vervolgens kun je dat lijstje weer inlezen in Facebook als een ‘custom audience’ en een nieuwe campagne starten op soortgelijke Facebookgebruikers. Dit wordt nu vooral gedaan door e-tailers en mediabedrijven. Eigenlijk wordt het nog door veels te weinig bedrijven gedaan.”

Hoe vergelijken Facebook Ads en Google Adwords met elkaar?
“Vooropgesteld dat ik geen Google Adwords expert ben. De basis van Facebook Ads is het sociale domein, met interesses en gedrag, en voor Google Adwords is dat alleen zoekgedrag. Facebook Ads kunnen in een sociale context worden getoond, zoals ‘je vriend Alexander vindt dit leuk’ in je timeline en dat zorgt ervoor dat je al in kan spelen op behoeften die voor de gebruiker nog niet helder zijn. Google is hier ook mee bezig en noemt dat de Zero Moment of Truth: het moment voordat je je keuze maakt. Vooralsnog denk ik dat Facebook betere kaarten in handen heeft.”

Voor welke bedrijven is een tool als Fanbooster een logische volgende stap?
“Voor elk bedrijf dat de volgende stap wil maken met Facebook, en dat kan ook een klein bedrijf zijn. Met een tool als Fanbooster is het veel gemakkelijker om posts en ads te AB-testen dan met Facebook Editor bijvoorbeeld. Je advertenties kun je veel gemakkelijker beheren en vooral optimaliseren. Fanbooster wordt in Nederland ingezet door grote bedrijven met een eigen online marketingafdeling, mediabedrijven die grote en middelgrote bedrijven ondersteunen en kleine bedrijven. Onafhankelijk van de grootte, hoor ik van bedrijven die ons benaderen, dat ze zien dat Facebook echt werkt.”

Heb je nog praktische tips voor bedrijven die Facebook inzetten?
“Plaats geen foto meer met een link, maar plaats de link direct als link post. De foto die Facebook van de site haalt, heeft een veel groter klikgebied. En wees scherp op wanneer je post: de meeste interactie op Facebook vind plaats buiten werktijd, dus ’s avonds en in het weekend. Je kan met Facebook gewoon je berichten inplannen. Blijf dus analyseren wat het beste werkt. Begin echt met Facebook Ads, dat kan al vanaf 10 euro. En besef vooral dat Facebook volwassen is geworden. Je kan er echt resultaat mee boeken.”

Dit interview is mogelijk gemaakt door Online Business Media, distributeur van Fanbooster in Nederland.

Thomas Lapperre

Thomas schrijft en spreekt over oa online marketing, customer loyalty, service design, contentmarketing en specifiek over retail en travel.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies