Social Media13.05.2015

Facebook Instant Articles nu beschikbaar voor iPhone


Facebook introduceerde gisteren een nieuw product: Instant Articles. Een nieuwe manier voor uitgevers voor het creëren van interactieve artikelen op Facebook. Omdat we steeds vaker nieuws op onze mobiele devices ontvangen en lezen, wil Facebook de gebruikerservaring daar sneller, mooier en beter gaan maken.

Mensen delen veel artikelen op Facebook, en dan met name vanuit de mobiele app. Voorheen hadden deze verhalen gemiddeld een seconde of 8 nodig om in te laden, met afstand het traagste content type op Facebook. Met Instant Articles moet dit volgens het sociale netwerk zo’n 10 keer sneller worden dan de standaard voor het mobiele web gemaakte artikelen.

Partners

Facebook werkt samen met 9 launch partners voor deze nieuwe Instant Articles: The New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News, Spiegel en Bild.

iPhone

Instant Articles zal in eerste instantie lanceren op Facebook voor de iPhone met een speciale set verhalen gepubliceerd door The New York Times, BuzzFeed, National Geographic, NBC en The Atlantic.

Ontwikkeling

Instant Articles zal uiteraard verder ontwikkeld worden met bestaande en nieuwe partners en er zal ook geluisterd worden naar gebruikers en lezers om de ervaring te optimaliseren. Over de uitrol naar andere platformen buiten de iPhone is niks bekendgemaakt.

Instant Articles

Samen met de betere en snellere ervaring biedt Instant Articles ook een aantal nieuwe interactieve functies die ervoor zorgen dat uitgevers hun verhaal op nieuwe manieren tot leven kunnen brengen.

  • Inzoomen op hoge resolutie foto’s
  • Interactieve map verkennen
  • Luisteren en kijken naar audio en video
  • Liken en reageren op de afzonderlijke onderdelen van een artikel.

Voor uitgevers

Instant Articles is ontworpen om uitgevers meer controle te geven over hun verhalen, de merkbeleving en ook een manier om het te monetizen. Als uitgever kan je zelf advertenties verkopen voor in de artikelen, of ervoor kiezen om Facebook’s Audience Network te gebruiken om met de onverkochte ruimte alsnog geld te verdienen.

Verder is er ook de mogelijkheid om data en verkeer via comScore en andere analyse tools te werven.

Website

Maar met deze nieuwe manier van maken en delen van content komt de gebruiker niet meer op de website van de betreffende uitgever. En dus zal er per uitgever, website, weblog gekeken moeten worden in hoeverre dit interessant kan zijn!

Instant-article-photo
Instant-article-photo
Instant-article-video
Instant-article-video
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt