Facebook gaat clickbait in het nieuwsoverzicht aanpakken

Facebook gaat clickbait in het nieuwsoverzicht aanpakken

Vorig artikel Volgend artikel

Je krijgt binnenkort een stuk minder clickbait te zien op Facebook. Het sociale netwerk is namelijk weer het algoritme aan het tweaken dat gebruikt wordt om te bepalen welke berichten en onderwerpen jij te zien krijgt.

Dit algoritme zal binnenkort ook rekening gaan houden met "time spent viewing" (de gemiddelde tijd dat een post bekeken wordt) als een indicator van kwaliteit.

Dit zal in de praktijk betekenen dat Facebook artikelen en posts waar meer tijd op wordt doorgebracht een stapje voor zal geven, en deze dus hoger in het nieuwsoverzicht zal plaatsen. Content waar maar weinig tijd op wordt doorgebracht (vaak misleidende of clickbait-achtige content) zal dus lager gepositioneerd gaan worden. Dit heeft Facebook middels een blogpost naar buiten gebracht.

Moshe Blank, Software Engineer, en Jie Xu, Research Scientist schrijven: "De tijd die mensen doorbrengen tijdens het lezen van een artikel of het kijken naar andere content waarop ze geklikt hebben vanuit het nieuwsoverzicht geeft een belangrijk signaal af, namelijk dat het voor hun interessant was."

Dus als er een artikel is waar lezers snel wegklikken, waarschijnlijk doordat het inhoudelijk niet past bij de titel van het bericht, zal dit als slechter gewaardeerd worden. Als lezers wel langer doorbrengen op het artikel alvorens ze terugkeren naar het nieuwsoverzicht zal dit een boost geven aan de plaats in het nieuwsoverzicht, evenals het liken, reageren en delen dat al doet.

[Afbeelding © Dmitry Nikolaev - Fotolia]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies