Social Media03.02.2016

Facebook past algoritme weer iets aan


Facebook gaat het nieuwsoverzicht algoritme weer iets aanpassen om er nog beter voor te zorgen dat jij geen berichten te zien krijgt die je niet wil zien.

In een blogpost maakt het sociale netwerk bekend dat ze het nieuwsoverzicht aan het updaten zijn met feedback van gebruikers, deze aanpassingen zullen van invloed zijn op hetgeen (welke updates wel of niet) jij bovenaan je nieuwsoverzicht te zien zal krijgen.

Het doel van het nieuwsoverzicht is om verhalen te laten zien die jou echt interesseren of die jij echt belangrijk vindt. Het liken, delen, erop klikken of reageren van berichten op Facebook wordt nog altijd gezien als een van de belangrijkste factoren voor het bepalen van wat je te zien krijgt bovenaan jouw nieuwsoverzicht. Maar deze factoren vertellen niet altijd het hele verhaal van wat nu echt belangrijk is voor jou.

Ervaring delen

Als onderdeel van het verbeteren van het nieuwsoverzicht krijgen duizenden mensen iedere dag de vraag om hun ervaring te delen zodat Facebook de content die ze zien beter af kan stemmen.

Ook krijgen mensen dagelijks de vraag of ze een post kunnen waarderen met 1-5 sterren. Dat is dan als antwoord op de vraag “hoe graag wil je dit in je nieuwsoverzicht zien?

Door een representatief aantal mensen hierbij te betrekken is men bij Facebook in staat om beter te begrijpen welke verhalen mensen graag bovenaan hun nieuwsoverzicht willen zien, zelfs als ze hier niet op klikken, liken of reageren. Die informatie gebruiken ze nu om aanpassingen te maken aan hetgeen gebruikers als eerste te zien krijgen.

Is dit van invloed op jouw pagina?

De impact van deze veranderingen op berichten die jij plaatst zal variëren, hoe vaak je iets plaatst en de samenstelling van jouw volgers zijn hier van invloed.

Voor de meeste pagina’s zal dit niet van invloed zijn, maar er zijn sommige pagina’s die enige toename kunnen zien van verwijzend verkeer, andere pagina’s kunnen hier een afname zien.

Pagina’s zien een afname in verwijzend verkeer als het aantal keer dat er op hun verhalen wordt geklikt niet overeenkomt met de hoeveelheid mensen die aangeven dat ze deze verhalen ergens bovenaan hun nieuwsoverzicht willen zien. Deze update zorgt ervoor dat deze beide factoren weer in evenwicht zijn, zodat gebruikers relevante verhalen te zien krijgen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!