Social Media03.02.2016

Facebook past algoritme weer iets aan


Facebook gaat het nieuwsoverzicht algoritme weer iets aanpassen om er nog beter voor te zorgen dat jij geen berichten te zien krijgt die je niet wil zien.

In een blogpost maakt het sociale netwerk bekend dat ze het nieuwsoverzicht aan het updaten zijn met feedback van gebruikers, deze aanpassingen zullen van invloed zijn op hetgeen (welke updates wel of niet) jij bovenaan je nieuwsoverzicht te zien zal krijgen.

Het doel van het nieuwsoverzicht is om verhalen te laten zien die jou echt interesseren of die jij echt belangrijk vindt. Het liken, delen, erop klikken of reageren van berichten op Facebook wordt nog altijd gezien als een van de belangrijkste factoren voor het bepalen van wat je te zien krijgt bovenaan jouw nieuwsoverzicht. Maar deze factoren vertellen niet altijd het hele verhaal van wat nu echt belangrijk is voor jou.

Ervaring delen

Als onderdeel van het verbeteren van het nieuwsoverzicht krijgen duizenden mensen iedere dag de vraag om hun ervaring te delen zodat Facebook de content die ze zien beter af kan stemmen.

Ook krijgen mensen dagelijks de vraag of ze een post kunnen waarderen met 1-5 sterren. Dat is dan als antwoord op de vraag “hoe graag wil je dit in je nieuwsoverzicht zien?

Door een representatief aantal mensen hierbij te betrekken is men bij Facebook in staat om beter te begrijpen welke verhalen mensen graag bovenaan hun nieuwsoverzicht willen zien, zelfs als ze hier niet op klikken, liken of reageren. Die informatie gebruiken ze nu om aanpassingen te maken aan hetgeen gebruikers als eerste te zien krijgen.

Is dit van invloed op jouw pagina?

De impact van deze veranderingen op berichten die jij plaatst zal variëren, hoe vaak je iets plaatst en de samenstelling van jouw volgers zijn hier van invloed.

Voor de meeste pagina’s zal dit niet van invloed zijn, maar er zijn sommige pagina’s die enige toename kunnen zien van verwijzend verkeer, andere pagina’s kunnen hier een afname zien.

Pagina’s zien een afname in verwijzend verkeer als het aantal keer dat er op hun verhalen wordt geklikt niet overeenkomt met de hoeveelheid mensen die aangeven dat ze deze verhalen ergens bovenaan hun nieuwsoverzicht willen zien. Deze update zorgt ervoor dat deze beide factoren weer in evenwicht zijn, zodat gebruikers relevante verhalen te zien krijgen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt