Social Media30.12.2014

Facebook in 2015: dit is wat je moet weten


Kun je je als bedrijf nog een wereld zonder
Facebook voorstellen? Een wereld waarin je niet de kans hebt om van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat de exacte doelgroep die je wilt bereiken te benaderen met inspirerende of informatieve berichten om uiteindelijk (aankoop)gedrag te beïnvloeden. Dat is ondenkbaar toch? Maar Facebook staat niet stil en precies op het moment dat je precies weet wat wel en niet werkt op Facebook voor jouw business, verandert Facebook het algoritme en kun je weer opnieuw beginnen. Maar ook de gebruiker verandert en is op zoek naar nieuwe vormen van content. Jan Rezab, CEO van Socialbakers, gaf zijn visie op hoe jouw Facebook-strategie er in 2015 uit zou moeten zien. En dit is wat je ervan kunt leren.

Video verslaat foto

We kennen allemaal het verhaal van de ALS Ice Bucket Challenge. Duizenden filmpjes werden geüpload, en allemaal waren het native video’s (dus geen video’s die eerst op YouTube of Vimeo werden gepost). En al die filmpjes werden massaal bekeken. Zouden ze ook zo goed bekeken zijn wanneer het YouTube-links waren geweest? Waarschijnlijk niet. We neigen meer en meer naar video in plaats van foto, omdat video nog veel meer tot de verbeelding spreekt dan een plaatje. Ga maar na: bekijk jij zelf de laatste tijd ook steeds vaker video’s op Facebook? Dan ben je niet de enige, en als beheerder van een pagina zou je je voordeel moeten doen met die informatie.

Deelbare content

We worden steeds socialer. En met socialer bedoel ik dat we steeds meer willen delen met andere mensen, en dan het liefst content die inhoudelijk ook een betekenis heeft. Posts die alleen maar clicks naar een website moeten opleveren zijn verleden tijd, berichten moeten veel meer zijn dan dat. We moeten weer gaan storytellen. En daarbij: er komt wederom een aanpassing in het algoritme van Facebook. Gebruikers gaan vanaf januari 2015 minder openlijk gesponsorde berichten voorbij zien komen. Het voordeel voor bedrijven? Je kunt nu twee Facebook-strategieën maken: een voor storytelling en een voor advertising. Het is nu aan de online marketeers om met name het de kwaliteit van onze reguliere content op te schroeven, om te zorgen voor deelbare content, wat uiteindelijk zal leiden tot meer shares.

Merken moeten wat meer op media gaan lijken

De grote spelers op Facebook, neem als voorbeeld KLM, worden alsmaar groter. En dat komt omdat ze zelf een medium zijn geworden, ze bieden steeds weer nieuwe en unieke (en rake) content aan waar fans voor terug komen. Zoals lezers van een krant of blog ook steeds weer terugkomen voor nieuws. Engagement pur sang. Ieder merk zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen, door ook op deze manier content te maken.

Direct reageren op berichten

Blijkbaar duurt het gemiddeld nog steeds 33 uur voor je antwoord krijgt op een vraag die je via Facebook gesteld hebt. 33 uur, dat is veel te lang. We willen direct duidelijke, gevatte en vooral bevredigende antwoorden krijgen, zo snel als maar kan. In de über-competitieve wereld op Facebook ontkom je er dus niet aan als bedrijf om ervoor te zorgen dan fans direct de antwoorden krijgen die ze willen. Voor jou als online marketeer geldt dus dat je webcare – of sociale customer care – hoog op de agenda moet zetten.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt