Social Media07.08.2013

Facebook geeft meer info over het newsfeed algoritme


In een uitnodiging aan een aantal Amerikaanse verslaggevers zei Facebook vooraf het te gaan hebben over de newsfeed, en dat ze wat uitgebreider in gaan op het algoritme dat bepaalt welke verhalen bovenaan jouw eigen feed verschijnen.

Een van de meest gehoorde frustraties, zowel door gebruikers als merken, blijft de manier waarop het sociale netwerk beslist welke content weergegeven wordt in de newsfeed.

Bij een gemiddelde gebruiker zijn er ongeveer 1.500 mogelijke verhalen / posts die per dag gefilterd worden, aldus Lars Backstrom, engineering manager van de Facebook newsfeed ranking. Maar slechts 20% van daarvan krijg je ook daadwerkelijk te zien. Maar hoe bepaalt Facebook nu welke 20% jij te zien krijgt?

facebook-geeft-meer-info-over-het-newsfe.jpg
facebook-geeft-meer-info-over-het-newsfe.jpg

Het sociale netwerk heeft een poging gedaan deze vraag te beantwoorden tijdens een speciaal event op het hoofdkantoor in Menlo Park (Cailf.). Het systeem is door de tijd heen flink aangepast, in de vroege dagen werd er nog handmatig aan de knoppen gedraaid (om het aantal foto’s of statusupdates dat je zag te verhogen of te verlagen) maar inmiddels is het een systematisch algoritme dat bepaalt wat je te zien krijgt.

Facebook wil de gebruikers een soort “customized newspaper” aanbieden, daarbij gaat de meeste aandacht uit naar de verhalen die de gebruiker het meest interessant zal vinden. Het proces geeft ieder verhaal een score mee, en de verhalen met de hoogste score staan bovenaan jouw nieuwsfeed.

De scores worden door een aantal factoren bepaalt, zoals de relatie die je hebt met degene die iets plaatst, het aantal reacties, het aantal keer dat iets gedeeld is (shares), en het aantal likes. Maar ook hoe vaak je al op een dergelijke post gereageerd hebt, hoeveel likes, shares en reacties een post krijgt en alof daar veel interacties van vrienden tussen zitten.  

Voorheen kwamen nieuwe verhalen bij een refresh automatisch bovenaan te staan, ook als ze een lagere score hadden dan eerdere verhalen. Een aanpassing in de ranking zorgt er nu voor dat de oudere verhalen zich bij de meer recentere voegen bovenaan jouw newsfeed.

Deze aanpassing is uitgerold voor de webversie, maar nog niet voor alle mobiele apparaten. Volgens Facebook heeft dit een positief effect, +5%, op het aantal interacties (likes, reacties en aantal keer gedeeld) met verhalen van vrienden, en +8% met verhalen van pagina’s.

Meer over de newsfeed aanpassingen is in deze blogpost van Facebook te lezen.

Verder lezen over Facebook

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik