De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In een uitnodiging aan een aantal Amerikaanse verslaggevers zei Facebook vooraf het te gaan hebben over de newsfeed, en dat ze wat uitgebreider in gaan op het algoritme dat bepaalt welke verhalen bovenaan jouw eigen feed verschijnen.
Een van de meest gehoorde frustraties, zowel door gebruikers als merken, blijft de manier waarop het sociale netwerk beslist welke content weergegeven wordt in de newsfeed.
Bij een gemiddelde gebruiker zijn er ongeveer 1.500 mogelijke verhalen / posts die per dag gefilterd worden, aldus Lars Backstrom, engineering manager van de Facebook newsfeed ranking. Maar slechts 20% van daarvan krijg je ook daadwerkelijk te zien. Maar hoe bepaalt Facebook nu welke 20% jij te zien krijgt?
Het sociale netwerk heeft een poging gedaan deze vraag te beantwoorden tijdens een speciaal event op het hoofdkantoor in Menlo Park (Cailf.). Het systeem is door de tijd heen flink aangepast, in de vroege dagen werd er nog handmatig aan de knoppen gedraaid (om het aantal foto’s of statusupdates dat je zag te verhogen of te verlagen) maar inmiddels is het een systematisch algoritme dat bepaalt wat je te zien krijgt.
Facebook wil de gebruikers een soort “customized newspaper” aanbieden, daarbij gaat de meeste aandacht uit naar de verhalen die de gebruiker het meest interessant zal vinden. Het proces geeft ieder verhaal een score mee, en de verhalen met de hoogste score staan bovenaan jouw nieuwsfeed.
De scores worden door een aantal factoren bepaalt, zoals de relatie die je hebt met degene die iets plaatst, het aantal reacties, het aantal keer dat iets gedeeld is (shares), en het aantal likes. Maar ook hoe vaak je al op een dergelijke post gereageerd hebt, hoeveel likes, shares en reacties een post krijgt en alof daar veel interacties van vrienden tussen zitten.
Voorheen kwamen nieuwe verhalen bij een refresh automatisch bovenaan te staan, ook als ze een lagere score hadden dan eerdere verhalen. Een aanpassing in de ranking zorgt er nu voor dat de oudere verhalen zich bij de meer recentere voegen bovenaan jouw newsfeed.
Deze aanpassing is uitgerold voor de webversie, maar nog niet voor alle mobiele apparaten. Volgens Facebook heeft dit een positief effect, +5%, op het aantal interacties (likes, reacties en aantal keer gedeeld) met verhalen van vrienden, en +8% met verhalen van pagina’s.
Meer over de newsfeed aanpassingen is in deze blogpost van Facebook te lezen.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023