Wordt 'We Heart It' de volgende Social Media Hit?

Vorig artikel Volgend artikel
Wordt 'We Heart It' de volgende Social Media Hit?

Tien jaar Facebook en de eerste scheurtjes verschijnen. Deze week kwamen twee onderzoekers van Princeton met het - toch wel opmerkelijke - bericht dat Facebook tegen het einde van 2017 nog maar 20% van het huidige aantal bezoekers zal trekken. Nu waren er al eerder berichten over een lichte terugval van het Facebook gebruik, met name onder jongeren, maar zo’n harde en concrete voorspelling over de teruggang zagen we nog niet.

Nu kun je eindeloos discussiëren over de gebruikte onderzoeksmethoden, en waarom je denkt dat de onderzoekers wel of niet gelijk hebben, maar dat is toch vooral koffiedik kijken. Of het nu 2017 wordt, of later, die teruggang gaat wel komen. Dat die jongeren als eerste afhaken is niet verrassend, zij zijn nu eenmaal voortdurend op zoek naar nieuwe ontwikkelingen, en willen zich vooral niet associëren met een platform dat steeds meer ‘mainstream’ is, en ook door hun ouders gebruikt wordt.

En waar gaat die jeugd dan heen?
Snapchat, Whatsapp, Instagram en Pinterest zijn de usual suspects.  Een partij waar we hier in Nederland nog niet veel over gehoord hebben, maar die toch maandelijks een miljoen nieuwe gebruikers trekt is We Heart It.com.

Zoals de naam We Heart It (we-hartje-it)al zegt. Het gaat hier vooral om positivisme. En dan meteen een stap verder dan het ‘leuk vinden’ van Facebook. Nee, bij We Heart It ‘hou’ je meteen ergens van.

We Heart It begon in 2007 als een persoonlijk project voor een  Amerikaanse design student. De officiële lancering vond plaats in 2011. Vandaag de dag heeft het platform meer dan 25 miljoen gebruikers en weet het zich verzekerd van 8 miljoen aan (private) financiering.

De site is gericht op het jongere publiek en 80% van de deelnemers is dan ook jonger dan 24 jaar. Het is een plek om positieve energie te delen en het grootste verschil met vrijwel alle andere sociale media sites is het ontbreken van de mogelijkheid commentaar te geven. De enige actie die een gebruiker kan ondernemen is de foto of afbeelding die hem of haar aanspreekt te voorzien van een ‘hartje’ en zo toe te voegen aan het eigen profiel. Ook kun je mensen volgen.

Er is geen ruimte voor commentaar, en daarmee ook niet voor negatieve reacties. Volgens We Heart It is zulk commentaar namelijk de bron van heel veel  cyber-pesten. En iedereen die de afgelopen maanden de Facebook-perikelen van Anouk en Trijntje Oosterhuis heeft gevolgd, kan dat alleen maar beamen.

Bully-proof
We Heart It staat expliciet voor positivisme en noemt de eigen site ‘Bully-proof’. De site staat voor ‘inspiratie en verheffende gedachten’ en bevat dus vrijwel alleen positieve inhoud. Ofschoon We Heart It niet elk beeld dat op de site geplaatst wordt kan beoordelen, melden de servicevoorwaarden dat pornografie, haatdragende inhoud en andere ongepaste inhoud niet is toegestaan. Moderators blokkeren ongepaste inhoud en kunnen eventueel gebruikers of accounts (uit)sluiten.

Gebruikers kunnen ook zelf ongepaste afbeeldingen rapporteren en direct onzichtbaar maken tot een moderator de afbeelding kan beoordelen. Ook kunnen gebruikers geen berichten of beelden sturen naar andere gebruikers, het geen de hypevorming sterk remt. Het geehl oogt en voelt wel heel erg roze en blij, maar dat is juist de bedoeling. Ik ben duidelijk niet de doelgroep. 

“We Heart It lijkt op het eerste oog veel op Pinterest maar het verschil is dat wij een veel jonger publiek hebben en dat de content daarmee ook een heel ander karakter heeft”, aldus CEO Ranah Edelin. “De snelle groei laat zien dat we een eigen plek hebben.”
De Huffington Post bevestigde dit door We Heart It een van de tien ‘happiest sites’ op het Internet te noemen.
 

ScreenHunter_117 Jan. 24 16.19
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies