Social Media05.12.2012

Sinterklaas en social media


sinterklaas-en-social-media.jpg
sinterklaas-en-social-media.jpg

Sinterklaas is een feest dat nog steeds door een heleboel families en gezinnen wordt gevierd. Morgenavond is het eindelijk weer pakjesavond, wat een hoop foto’s op Facebook en tweets zal opleveren. Sinterklaas is actueel en leuk, twee belangrijke ingrediënten voor goede social media content. Winacties zijn een hot topic op Facebook.

Het is dus de kunst om tussen al die acties op te vallen, zeker nu tijdens de Sinterklaasperiode. Spelen bedrijven in op de sinterklaas gekte en op welke manier? Het buro Timm & Pimm deden een onderzoekje.

1-van-haren.jpg
1-van-haren.jpg

Schoenenwinkel van Haren speelt slim in op de tradities van Sinterklaas en laat haar fans hun favoriete schoen zetten. De winactie is gebouwd in een Facebook applicatie, je moet dus eerst liken voordat je mee mag doen. Inmiddels heeft de app 6000 gebruikers (per maand), geen slechte score voor een pagina met iets meer dan 26.000 fans.

2. de Bijenkorf

Ook de bijenkorf is een winactie rondom Sinterklaas gestart en wel over de ‘dwaalpiet’. Deze piet is verdwaald en moet gevonden worden! Door op de website van de Bijenkorf hints te verzamelen wordt de verblijfplaats van deze piet steeds duidelijker. De prijs? Een minuut gratis online shoppen. Deze winactie zit niet achter een fangate, dus iedereen kan meedoen. Door de Facebookfans hints te laten zoeken op de website zorgt de Bijenkorf voor extra traffic op hun site.

3-bcc.jpg
3-bcc.jpg

Elektronica zaak BCC speelt slim in op de traditie van cadeautjes geven. Behalve voor jezelf kun je bij deze actie ook cadeaus voor je vrienden winnen. En het zijn niet de minste presentjes; onder andere wasmachines, tv’s, camera’s en iPhones behoren tot de mogelijkheden. Deze prijzen lijken zeer goed te werken, want de app heeft al 40.000 gebruikers p/m. Ohja, om je vrienden te laten winnen moeten ze uiteraard wel eerst de pagina liken.

4-mediamarkt.jpg
4-mediamarkt.jpg

We zijn van mening dat social media vooral leuk moet zijn. De Media Markt heeft dit goed begrepen en postte een simpel, maar grappig bericht met betrekking tot sinterklaas. Deze post laat eens te meer zien dat een sterk beeld in combinatie met een actueel onderwerp en een simpele tekst een gouden formule blijft. Het berichtje levert de Media Markt meer dan 16.000 likes en maar liefst ruim 1500 shares op!

En wat doet de sint zelf?

Sinterklaas is op verschillende social media goed vertegenwoordigt, maar zijn voorkeur lijkt vooral bij Twitter te liggen. @desinterklaas is de enige echte. Hij is met ruim 8000 volgers de populairste Sinterklaas op Twitter. Maar ook @swaggerklaas is met zijn ruim 5000 volgers een belangrijke sint online. Van straattaal en swag is deze sint niet vies, zo kenden we de kindervriend nog niet. Ook een cynische goedheiligman mag niet missen in dit rijtje. @SintNicolaas tweet bijvoorbeeld ‘Mensen die cadeaus verpatsen op Marktplaats slaan we volgend jaar over.

Om die verspilling tegen te gaan is een monitorpiet aangesteld’. Deze sint houdt zich vooral bezig met bezuinigingen en de crisis, leuk!. @St_niclaas is zoals zijn bio zegt: niet de echte, wel de leukste! Deze sint is vooral sterk met creatieve hashtags. Nog steeds geen genoeg van de goedheiligman online? Ook @zwartepiet is te volgen!