De Conversationalist stijgt op de ladder

Vorig artikel Volgend artikel
De Conversationalist stijgt op de ladder

Forrester heeft in hun recente rapport een van de meest gehanteerde infographics “the Social Technographics Ladder” herzien en een nieuw type deelnemer toegevoegd, de zg. Conversationalist.

Hij wordt omschreven als iemand die regelmatig zijn Status update en participeert in korte conversaties zoals op Twitter en Facebook. Eigenlijk had deze Conversationalist al eerder aan de deur van Forrester moeten kloppen want Social Media is volgens de guru’s toch vooral “all about the Conversation”.

Het is overigens niet de enige verandering die Forrester weet te melden tov. de laatst gepubliceerde ladder met cijfers welke dateren uit 2006. De zg. Inactives dalen van 52% naar 17%, daartegen stegen de Creators van 13% naar 24%, de Critics van 19 naar 37% en voorspelbaar de Joiners van 19 naar 59%. Social Media zit in de lift en is duidelijk nog lang niet uitgegroeid.

Boeiend zijn deze Conversationalists. Zij voeren de dans, maken veel kabaal, bepalen mede de reputatie van merken, worden door Google geindexeerd en duiken op in allerlei conversaties die worden gepubliceerd op even vele websites en via measurement-tools. Voor bedrijven en marketeers ligt hier een kans om actief deel te nemen in deze conversaties. De vraag of je dit moet doen is al lang gepasseerd. De vraag op welke wijze is veel moeilijker te beantwoorden en vraagt om een gedegen aanpak en heldere visie over de doelen die je als bedrijf wilt realiseren met de inzet van Social Media. En dat gaat duidelijk verder dan even een Twitter accountje aanmaken en alleen gezellig mee kwetteren.

The Social Technographics Ladder 2009

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies