Moeten ‘Social Media Experts’ gestopt worden?

Vorig artikel Volgend artikel
Moeten ‘Social Media Experts’ gestopt worden?

Sinds een tijdje ben ik me steeds meer aan het verdiepen in wat Social Media voor ons betekent, hoe mensen het gebruiken en wat organisaties er mee kunnen… Ik ben duidelijk niet de enige en op weg naar mijn doel een heuse expert in nieuwe media te worden, kom ik veel mensen tegen die zichzelf eveneens nieuwe media- of ‘social media expert’ noemen. De laatste tijd lijkt dit aantal zelfs explosief toe te nemen en naar mijn mening neigen we inmiddels met z’n allen naar een modeterm die steeds nietszeggender wordt. In dat kader las ik vandeweek op aanraden van een collega met veel genoegen een artikel op Fanboy.com met de nogal pittige titel “Social Media “Experts” are the Cancer of Twitter (and Must Be Stopped)”.

Het mooiste aan de sociale revolutie die het internet inmiddels onherroepelijk veranderd heeft vind ik dat eenieder te allen tijde zijn mening wereldkundig kan maken. Wanneer een nieuwsfeit of ontwikkeling zich voordoet en je je daar onwillekeurig een mening over vormt is een tegenovergesteld argument altijd binnen een paar klikken beschikbaar. Er is altijd wel iemand die het niet met je eens is. Persoonlijk ben ik er zelfs van overtuigd dat dit gegeven ervoor kan zorgen dat komende generaties, die opgroeien met nieuwe media hier voordeel van hebben en wellicht meer open staan voor elkaars mening en argumenten, simpelweg omdat ze meer gewend zijn deze tegen te komen. Jongeren krijgen sneller twee kanten van een verhaal mee en zullen daardoor vanzelf bewuster hun eigen mening vormen. Dat hoop ik tenminste.

In het eerdergenoemde artikel schrijft auteur Michael Pinto zijn frustraties over zelfbenoemde “Social Media Gurus” op Twitter van zich af. Hij lijkt zich vooral te storen aan de mensen die hem volgens hem stalken via Twitter met als doel hun eigen aantal followers te vergroten. Hij maakt een interessante en -hoewel overdreven- treffende vergelijking met zombies die trachten zo veel mogelijk levenden aan te steken en onderwijl alle menselijke (communicatieve) kenmerken verloren zijn.

Ik zal hier niet het hele artikel vertalen, maar nog even een paar vermakelijke quotes vermelden als; “By finding enough folks who don’t have auto-follow turned off they artificially inflate their number of followers which inflates their “expertise” in the field. Most start out by doing this to each other, but before long they need to prey on the flesh of the living.” En; “On a related note there’s also a related clan of zombies which are the SEO “experts” — these creatures are a blue collar variation of the social media experts and usually have the term “web master” in their bio. Sometimes the social media and SEO zombies can mate to produce a marketing strategy monster.”

Behalve dat ik het hele artikel dus erg vermakelijk vond (bedankt Ed, voor de tip!), vond ik vooral de passage; “The first symptom of this disease was what I call “social media deafness”, a state that occurs when a person’s social graph exceeds 500+ virtual friends. The result is that the person is a mile wide, but an inch deep. Suddenly the friend you use to know develops amnesia like symptoms and starts ignoring your direct messages — what was first simple Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder becomes full blown zombie like state.” Erg interessant. Vooral omdat me al langer opvalt dat mensen die heel veel ‘vrienden’ hebben op allerlei netwerken eigenlijk nauwelijks nog echt contact lijken te hebben met hun contacten.

Omdat interactie volgens mij niet alleen door mij het aantrekkelijkste aspect van Social Media wordt gevonden verwacht ik eigenlijk dat mensen steeds minder vrienden zullen gaan maken via sociale netwerken en langzaamaan terug gaan naar mensen waarmee ze echt een connectie hebben. Wat denken jullie? Misschien een zelfbenoemd ‘Social Media Expert’ die hier meer inzicht in kan geven? :-)

Martijn Ros

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies