Nederlandse consument omarmt social media

Vorig artikel Volgend artikel
Nederlandse consument omarmt social media

Bijna tweederde van de Nederlandse consumenten zoekt contact met een organisatie via social media. Hiermee loopt Nederland voorop in vergelijking met consumenten uit andere West-Europese landen. Dit blijkt uit onafhankelijk Europees onderzoek in opdracht van Avanade, een internationaal consultancybureau voor IT-oplossingen.
 
Consumenten gebruiken steeds vaker social media om in contact te komen met organisaties. LinkedIn wordt met 37 procent het meeste gebruikt, gevolgd door chat, blogs en instant messaging. Organisaties zijn vaak nog huiverig om sociale media-technologieën te integreren in de bedrijfscommunicatie. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:

- Hoger management ziet de mogelijkheden van sociale media niet in
- Ze hebben twijfels over de veiligheid
- Ze zien de voordelen niet
 
Slechts een kleine groep organisaties heeft social media in de bedrijfscommunicatie opgenomen. Bedrijven die social media geïntegreerd hebben in hun CRM-beleid, of dit willen doen, geven hiervoor verschillende redenen. De belangrijkste reden is het doel om klantenservice te verbeteren. Ook willen organisaties social media inzetten om hun klantrelaties te versterken en zo de loyaliteit van klanten te vergroten.
 
Ondervraagde bedrijven die social media al inzetten, zien verschillende voordelen. Zo geeft ruim 80 procent aan dat social media een positieve invloed heeft op de personeelswerving bij hun organisatie. Ook geeft 75 procent aan dat de samenwerking tussen afdelingen verbeterd is en dat de besluitvorming van managementvraagstukken sneller verloopt door het gebruik van social media-technologieën. Andere voordelen zijn:
 
- Verbeterde reputatie/concurrentiepositie
- Focus op toekomstperspectief
- Verbeterde klantfeedback
 
Verwacht wordt dat het gebruik van social media-technologieën binnen organisaties alleen maar zal toenemen. Doordat nieuwe generaties medewerkers steeds beter bekend zijn met social media, zal de drempel lager worden om het ook op zakelijk niveau toe te passen.
 
Nu steeds meer consumenten communiceren via sociale media, kan het bedrijfsleven niet achter blijven”, zegt André Huizing, general manager bij Avanade Nederland. “Toch zijn organisaties huiverig om aan de slag te gaan met sociale media-technologieën. Een gemiste kans, want er valt veel te winnen op het gebied van personeelswerving, productiviteit en klantloyaliteit.

Note Redactie: Wij hebben Avenade gevraagd iets meer inzicht te geven in het aantal deenemers aan het onderzoek en de doelgroep die hiervoor is benaderd.
 

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies