Online29.09.2011

ICT in het onderwijs: gemiddeld vijf leerlingen per computer op school


Kennisnet heeft zijn jaarlijkse ICT monitor voor het onderwijs (basis-, voortgezet- en middelbaar beroeps-onderwijs) gepubliceerd. Duidelijk is dat in het onderwijs een sterke stroming is om alle leerlingen in de klas voor het onderwijs over computers te laten beschikkingen. Het gaat vooruit maar met gemiddeld nu per vijf leerlingen één computers is er nog veel te doen. Opvallend is dat het Voortgezet Onderwijs in ICT voorzieningen voor het onderwijs achterloopt, dat het basis-onderwijs heel actief is, en alleen het Middelbaar Beroepsonderwijs al voor een groot deel hun ICT-infrastructuur en digitaal onderwijs voor elkaar hebben.

Een korte review van de stand van zaken:

Een kleine greep uit resultaten van het onderzoek:

– gemiddeld zijn er op de scholen nu 5 leerlingen voor één computers.

– de aanwezigheid van Digiborden op de scholen gaat snel naar de 100%.

– Wifi is op  basisscholen in 43% van de scholen aanwezig, in het voortgezet onderwijs in 67% en bij het HBO in 90% van de scholen.

– Bij het op school gebruik maken van internet gaat op de lagere scholen voor 58% van de gevallen om het opzoeken van informatie. Voor het voortgezet onderwijs is dat percentage 43% (!) en in het HBO 85%.

– het percentage leraren dat computers gebruikt bij het onderwijs op school: 91% , 59%  en 72% respectievelijk in het basis onderwijs, het voortgezet onderwijs en het HBO.

– een kwart van het lesmateriaal is nu elektronisch.

– 60% van de onderwijzers/leraren beschikt over de juiste vaardigheden om met ICT in de klas om te kunnen gaan.

– 70% van de MBO studenten maakt zijn huiswerk al op de computer thuis.

leerlingen-op-internet.jpg
leerlingen-op-internet.jpg

Gezien de aanwezigheid van computers en laptops in huis, zou een oplossing voor het aantal beschikbare computers voor de leerlingen kunnen worden opgelost als we er van uit kunnen gaan dat alle leerlingen hun eigen laptop of tablet met naar schoolnemen. De leraren verwachten eigenlijk dat dat al vrij snel zal kunnen.

Het rapport heet de ‘Vier in Balans Monitor’. De samenstellers stellen terecht dat ICT voor het onderwijs op school niet domweg de beslissing is om een hoeveelheid laptops aan te kopen en deze in een netwerk te plaatsen. Iedere school zal eerst toch een plan moeten hebben over wat (1) de Visie is die men heeft van onderwijs met ICT middelen, (2) de deskundigheid van het onderwijspersoneel om met die middelen te kunnen omgaan, (3) de beschikbaarheid van digitaal lesmateriaal en (4) de ICT infrastructuur die benodigd is. Al deze zaken zullen door alle scholen individueel samenhangend moeten worden bepaald voordat computers in de klas zin hebben en effectief kunnen zijn. Een goed uitgangspunt en eigenlijk zou de onderwijs inspectie ook moeten toezien dat deze samenhang er is en komt.

Het rapport is nuttig en informatief binnen de kaders van het huidige (klassikale) onderwijs. ICT wordt daarin gezien als nuttige en effectieve ondersteuning van het normale standaard onderwijs programma. Dus het gaat om onderwijsmethoden en boeken die digitaal beschikbaar komen, op de schermen gelezen kunnen worden en opdrachten die interactief op de computer worden uitgevoerd. Huiswerk dat elektronisch via email binnenkomt.

Nog steeds onder leiding van de onderwijzer of leraar die een groep kinderen in een bepaald jaar aan zich toevertrouwd heeft gekregen. Computers in het onderwijs is natuurlijk ook modern en deze ontwikkeling is niet meer te stoppen. In het onderwijs wil men dat ook niet, maar het mag ook niet helemaal “uit de hand lopen”. In het rapport is dan ook opeens sprake van:

“De onderwijstijd die leerlingen op school effectief achter de computer
kunnen doorbrengen is volgens leraren begrensd: maximaal 8 tot 15 uur
per week (figuur 3.7). Dat komt neer op gemiddeld 1,5 tot 3 uur per dag.
Het aantal uren dat leerlingen op school en thuis effectief kunnen leren
met behulp van de computer varieert voor het voortgezet onderwijs
en middelbaar beroepsonderwijs van 22 tot 27 uur per week. In het
basisonderwijs verwachten leraren dat de computer, op school en thuis,
wekelijks 15 uur aan effectieve leertijd kan ondersteunen.” 

De genoemde maximale aantal uren zal ongetwijfeld onderbouwd zijn met gedegen onderzoek, maar het is natuurlijk “wishful thinking”. Want het gebruik van computers bij het leren zal wat betreft de uren die leerlingen achter de computer zitten niet te stoppen zijn.

Ook de rol van het Internet wordt nog erg bekeken vanuit de klassieke rol van een leraar: die heeft het monopolie over wat, op welke manier en wanneer aan de leerlingen wordt overgedragen. Daarin passen nog opmerkingen in het rapport van:

“Maar internet is niet zonder meer een goede leeromgeving. Leerlingen
blijken bronnen op internet zelden kritisch te evalueren. ze kijken vooral
of de informatie in het nederlands is, of de site snel antwoord geeft
op hun vraag en er goed uitziet. Om internet effectief te gebruiken
voor kennisverwerving zijn informatievaardigheden onmisbaar (Kuiper,
2007; Walraven, 2008; 2011). Maar die vaardigheden worden nog niet
systematisch onderwezen (…). Een goede manier om het aanleren
van informatievaardigheden te ondersteunen zijn webquests (Droop,
2011).”

Wat we zullen zien is dat het onderwijs in Nederland, al dan niet met actieve ondersteuning van onze overheid, de computers inderdaad in de klaslokalen krijgt. En dat dus noodzakelijkerwijze de leraren uiteindelijk gewoon op dat terrein geschoold zullen zijn. Ook zal de trend zijn dat bijna al het lesmateriaal digitaal wordt. Allemaal nuttig en nodig en het rapport beschrijft inzichtelijk hoe ver we daar al mee zijn. Overigens zo op het oog lijkt het Voortgezet Onderwijs het digitale zorgenkindje te worden. En de MBO is eigenlijk al heel ver!

Maar als we die fase gehad hebben, gaat het m.i. pas beginnen. Het gebruik van de computers en vooral internet door de leerlingen buiten de schoolmuren zal zo dominant worden, en leerlingen zullen steeds meer in staat zijn zelf infomatie te verzamelen en die leren toe te passen, dat dat ook de methoden en uitgangspunten van het huidige onderwijs zal ondermijnen. Dan begint de onderwijs-revolutie pas echt, en dan ook maar hopen dat scholen, onderwijspersoneel en vooral de overheid de flexibiliteit heeft om de “oude” waarden en uitgangspunten van het 19de eeuwse onderwijssysteem aan te passen, en waar nodig overboord te gooien en met werkelijk effectief onderwijs in het internettijdperk te komen.

Het is een uitstekend en informatief rapport. Voor iedereen die nadenkt over wat Internet voor effect zal hebben op ons onderwijs verplichte literatuur. Het rapport Vier in Balans Monitor 2011 is hier te downloaden.

vier in balans 2011

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over ICT

Waarom zou elk modern bedrijf moeten overwegen een Document Management Systeem te implementeren?

In de snel evoluerende digitale wereld van vandaag is het beheren van bedrijfsdocumenten efficiënter en veiliger geworden dankzij Document Management Systemen (DMS). Maar wat is een DMS precies?

Technology15.04.2024

Waarom zou elk modern bedrijf moeten overwegen een Document Management Systeem te implementeren?

Denk je aan een carrièreswitch? Overweeg deze 4 banen eens!

Heb je het gevoel dat het tijd is voor een carrièreswitch? Misschien voel je je niet langer voldaan in je huidige baan of ben je gewoon toe aan iets nieuws. Het goede nieuws is dat er tal van mogelijkheden zijn om een f...

DC Business27.09.2023

Denk je aan een carrièreswitch? Overweeg deze 4 banen eens!

IT-vacaturebank No Fluff Jobs pleit voor salaris-transparantie

No Fluff Jobs is een nieuwe vacaturebank voor voornamelijk gespecialiseerd IT-personeel waarbij de belangrijkste waarden eerlijkheid, respect en transparantie zijn. Dat betekent duidelijkheid over alle aspecten van een b...

Technology13.07.2023

IT-vacaturebank No Fluff Jobs pleit voor salaris-transparantie

​Waarom het voor elke werknemer belangrijk is om iets te weten over cybersecurity

Het wordt vaak gezegd: je ‘first line of defense’ zijn de medewerkers. Als je medewerkers immers op een verkeerde link klikken, of zelfs een hele laptop in de trein laten liggen, dan kan dat grote gevolgen hebben voo...

Cybercrime07.04.2023

​Waarom het voor elke werknemer belangrijk is om iets te weten over cybersecurity

Aan de slag met Kubernetes: wat je moet weten

De toepassing van containers wordt steeds gangbaarder. Volgens Gartner zal tegen 2024, 15% van alle applicaties in containers draaien en zal 75% van alle organisaties containers gebruiken in productie. Dit komt door de s...

Technology22.02.2023

Aan de slag met Kubernetes: wat je moet weten

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

Het zal ongetwijfeld een soort van dichterlijke vrijheid zijn geweest van de PR-afdeling van Audi om zichzelf uit te roepen tot softwarespecialist. Dit naar aanleiding van de kop van hun laatste nieuwsbericht: "Audi tran...

Automotive02.02.2023

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

Waarom ethische hackers de Sherlock Holmes’ van cyberbeveiliging zijn

Heb je je ooit afgevraagd hoe het zou zijn om een cybercrimineel te zijn? Wel, als ethische hacker wordt die fantasie werkelijkheid en mag je in de schoenen van een echte hacker gaan staan. Niet alle hackers zijn per de...

Cybercrime02.12.2021

Waarom ethische hackers de Sherlock Holmes’ van cyberbeveiliging zijn

Bedrijven kunnen niet groeien door tekort aan ICT-personeel

De ICT-markt is een markt die juist baat gehad heeft bij de Covid-19 pandemie. Hierdoor is de vraag naar ICT groter geworden. Inmiddels bedraagt het aantal ICT-ers 540.000, waarvan 100.000 vrouwen. Nog altijd is sprake v...

DC Business01.10.2021

Bedrijven kunnen niet groeien door tekort aan ICT-personeel

Verder lezen over Onderwijs

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Logitech heeft voor de Benelux de Logitech Learn uitgebracht: dat zijn bedrade headsets die op maat zijn gemaakt voor jonge leerlingen. Vooral om hen te helpen gefocust te blijven, langdurig te studeren en optimaal klaar...

Gadgets05.04.2023

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Het metaverse wordt tot nu toe vooral in verband gebracht met vermaak en retail, maar er is nog een andere belangrijke functie die het metaverse straks heeft: educatie. Om die reden is het fantastisch dat er straks leven...

Metaverse04.03.2022

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

Apple onthult nieuwe middelen voor basisschoolleerlingen en -leerkrachten, zoals de nieuwe activiteitengids ‘Iedereen kan programmeren: voorschoolse en vroegschoolse educatie’. Daarmee strekt het aanbod programmeerle...

Technology08.10.2021

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

en inclusieve apps te leren ontwerpen
BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

De Engelse staatsomroep BBC gaat iets unieks doen. Vanaf maandag 11 januari zal het kinderkanaal van de BBC (CBBC) drie uur durende basisschool-tv uitzenden om ervoor te zorgen dat alle kinderen naar educatieve programma...

Nieuws06.01.2021

BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

Volgt de NPO ook?
Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

Tijdens COVID-19 hebben we meer dan twee miljoen thuisexamens mogelijk gemaakt. Die toetsen hadden anders niet kunnen plaatsvinden. Partners zijn niet alleen universiteiten, maar vooral ook het bedrijfsleven en leveranci...

Online08.12.2020

Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs

Zo'n 35 schrijvers, onder wie Adriaan van Dis, Ellen Deckwitz, Splinter Chabot, Kluun, Paul van Loon, Manon Sikkel, Alex Boogers en Tommy Wieringa, pleiten voor een radicaal andere aanpak van leesonderwijs. En daar is ha...

Media29.10.2020

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs

NPO Zappelin komt met oplossing voor kinderen zonder laptop of tablet

Inmiddels groeit de creativiteit in geheel Nederland als het gaat om onderwijs. Scholen, ouders, overheden en onderwijsinstanties werken aan oplossingen. Wat iedereen duidelijk deelt is de zorg en aandacht en de zorgen v...

Online02.04.2020

NPO Zappelin komt met oplossing voor kinderen zonder laptop of tablet

Extra Schooltv-programmering op themakanaal
Google Classroom maakt het moeilijker voor studenten om te spieken

Google Classroom is een tool van Google die helpt bij het maken, beoordelen en verdelen van toesten en opdrachten. Met Google Classroom kunnen leraren en leerlingen ook met elkaar in contact komen. Niet meer spieken Goo...

Social Media26.06.2018

Google Classroom maakt het moeilijker voor studenten om te spieken