Yippie wil online winkelen veiliger maken maar daar blijft het niet bij

Yippie wil online winkelen veiliger maken maar daar blijft het niet bij

Vorig artikel Volgend artikel

De Nederlandse startup Yippie! wil voortaan winkelen bij webshops veiliger maken. Inmiddels is Yippie! een proef gestart met de Media Markt om fraude op internet tegen te gaan en valse webshops te detecteren. Bezoekers die 'Yippie!' hebben geïnstalleerd en een verdachte webwinkel die op Media Markt lijkt bezoeken, krijgen automatisch een melding dat er iets niet in de haak is. Maar Yippie! heeft nog een andere functie onder de motorkap en is ook een prijsvergelijker. De vraag is of Yippie! eigenlijk vooral een prijsvergelijker is en een manier heeft gevonden om dat op een slimme wijze te vermarkten middels een online check voor nu alleen de website van de Media Markt.

Yippie! is een zogenoemde add-on of plug-in, een klein programma dat de consument kan installeren in de browser (Safari, Chrome, Firefox en binnenkort Internet Explorer). Met deze gratis plug-in in de browser wordt je als klant met behulp van een notificatie automatisch gealarmeerd dat hij/zij op een valse website zit. Media Markt zocht al enige tijd een oplossing om consumenten te beschermen tegen fraude door nepwebsites die zich uitgeven als Media Markt.

De Yippie! browser add-on vergelijkt daarnaast volledig automatisch en op onafhankelijke basis (tekst persbericht) prijzen van verschillende online winkels én geeft speciale deals. De plug-in fungeert als shopping assistant, die ervoor zorgt dat de consument de goedkoopste prijs voor een product krijgt. Zodra de consument online een product dreigt te kopen dat ergens anders op internet goedkoper is, geeft Yippie! een seintje. Met één klik is de consument bij het goedkopere product.

Door samen te werken met de Media Markt en door het filteren van het aankoopgedrag roept het installeren van de plugin toch vragen op. Yippie! is of een onafhankelijk prijsvergelijker zoals er zoveel zijn of een plugin voor veilig winkelen. De samenwerking met de Media Markt kleurt nu heel duidelijk het gebruik van Yippie! hetgeen wordt samengevat in de laatste regels van het verzonden persbericht. 'Media Markt en Yippie! zien het als een missie ervoor te zorgen dat consumenten altijd de beste deal geserveerd krijgen als ze online winkelen'.

Voor de Media Markt kan er maar één doel zijn en dat is nog altijd dat zij de beste deal hebben voor de consument. Yippie! is een leuk en handig tooltje voor online shoppers, of deze deal dus echt heel verstandig is kunnen ze zich gerust afvragen.

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies