Stappenplan: Hoe schrijf je een goed blog?

Stappenplan: Hoe schrijf je een goed blog?

Vorig artikel Volgend artikel

Bloggen is cruciaal om de juiste bezoekers naar je website te trekken. Door veel en relevant te bloggen, kom je steeds hoger in de zoekresultaten van Google terecht (SEO). De mensen die in jouw blog een antwoord vinden op hun vraag klikken door naar je website, waar je ze verder kunt helpen. In dit blog vertellen we je hoe je op de juiste manier een blog opstelt voor jouw bezoekers.

open-ratio

In het kader van practice what you preach zie je in bovenstaand screenshot een duidelijk voorbeeld van dat bloggen voor ons ook helpt hoog te eindigen in de Google zoekresultaten. Niet alleen ons blog over het verbeteren van je open ratio, maar ook ons white paper wordt goed geïndexeerd.

Je wilt echter wel dat ze nog wat hebben aan de informatie die ze vervolgens lezen, zodat ze vaker terugkeren naar je website. Of dat ze zich zelfs abonneren op je blog of meer informatie opvragen wat weer resulteert in een lead. Wat zijn de stappen die je volgt voor het schrijven van een goed blog?

1. Bepaal voor wie je de content schrijft

Als je hebt bepaald voor welke doelgroep het blog is bedoeld, pas je de schrijfstijl aan op wat het beste bij die groep past.

2. Behandel één onderwerp

Houd het bij één onderwerp om je blog duidelijk en overzichtelijk te houden. Maar hoe bepaal je het onderwerp waarover je gaat schrijven? Leef je daarvoor in in de doelgroep. Zoek uit tegen welke problemen zij aanlopen, in welke fase van de buyer journey ze zich bevinden en probeer met jouw blog een oplossing voor deze problemen te bieden of een antwoord op hun vragen te geven.

3. Zorg ervoor dat je blogartikel past bij je website en de rest van de organisatie

Wijk niet af van waar als bedrijf je focus op ligt. Je kan over zoveel onderwerpen schrijven, maar het moet wel passen bij je organisatie en de producten en/of diensten die je aanbiedt.

4. Zorg voor een duidelijke structuur

Zorg dat het in je inleiding duidelijk is wat het onderwerp is en wat je gaat behandelen. Als je in de inleiding een vraag stelt, dan moet de rest van het artikel het antwoord zijn. Als je in de inleiding een stelling geeft, dan moet de rest van het artikel de onderbouwing zijn.

5. Gebruik korte alinea’s

Het maakt niet zoveel uit hoe lang je blog precies is. Als je maar zorgt voor korte alinea’s, zodat je blog prettig leest.

6. Maak gebruik van tussenkopjes en bullet points

Om je blog daarnaast goed leesbaar te houden, vooral op mobiel, werken tussenkopjes en bullet points (of nummering) het beste. Zo is je blog makkelijk te scannen en ook op een klein scherm goed te lezen.

7. Schrijf actief

Als je actief schrijft, leest het blog gemakkelijker doordat je het kort en duidelijk houdt.

8. Gebruik bronnen en praktijkvoorbeelden

Als je een bepaalde uitspraak doet, bewijs dit dan met praktijkvoorbeelden, cijfers & onderzoeken. Deze versterken namelijk je verhaal. Als het lastig is om bronnen te vinden, vraag dan een expert uit je organisatie of iemand uit je netwerk om een mooie quote.

9. Link naar andere blogs

Verwijs in je blog naar andere blogs. Door te verwijzen naar andere artikelen geef je je doelgroep meer informatie over het onderwerp en je brengt je andere artikelen onder de aandacht bij je doelgroep.

10. Leer van andere blogs

Kijk wat je concurrenten schrijven en ook wat de reacties hierop zijn. Kijk ook naar het niveau van de blogs en leer op deze manier van anderen.

11. Gebruik keywords

Het is wel de bedoeling dat jouw blog in de zoekresultaten verschijnt. Daarom is het goed na te denken over je keywords en deze regelmatig terug te laten komen in je blog. Onze SEO-tips helpen je wellicht beter te ranken in Google.

12. Gebruik een call-to-action

Wat wil je van de lezer? Wil je dat ze bijvoorbeeld iets downloaden? Zet deze verwachting in je blog door een call-to-action toe te voegen. Dat maakt de kans op interactie groter.

13. Gebruik visuals

Het spreekt voor zich dat afbeeldingen of video’s een blog versterken. Als ze maar relevant zijn.

14. Lok reacties uit en vraag om feedback

Op deze manier betrek je mensen bij je blog en kun je eventueel leren van feedback voor een volgende keer. Feedback is waardevol, want op deze manier hoor je wat de gedachten en wensen zijn van je doelgroep.

Meer weten?
Download ons white paper met tips om je online copy te verbeteren.

Extra tips?

Mis jij nog een waardevolle tip? Laat het ons weten!

Mark van den Berg

Mark van den Berg is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) verantwoordelijk voor het marketing- en partnerkanaal....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies