Spam in Google Analytics voorkomen

Spam in Google Analytics voorkomen

Vorig artikel Volgend artikel

Spam is niet nieuw en vooral bekend vanuit email marketing. Gelukkig zorgen spamfilters ervoor dat onze mailboxen relatief schoon blijven en spammers minder succesvol zijn.

Echter naarmate de technologie zich verder ontwikkelt, geldt dit ook voor spamtechnieken. Een nieuwe techniek is de spamming in Google Analytics middels frauduleuze referrals/verwijzingen.

In dit artikel leg ik uit wat men doet, wat het gevolg is én hoe je dit als Google Analytics gebruiker kunt voorkomen en/of beperken.

Google Analytics

Google Analytics is de gratis tool van Google waarmee bezoekersgedrag en kanaalinformatie kan worden gegenereerd en gebruikt kan worden voor het optimaliseren van kanalen en resultaten.

Om data in Google Analytics te krijgen, moet er een code op de te meten website geplaatst worden. Deze code is eigenlijk voor elke Google Analytics gebruiker hetzelfde op 1 onderdeel na; dat is namelijk het unieke ID en deze ziet er als volgt uit: UA-XXXXX-XX.

In de rapportages van Google Analytics kun je onder andere zien welke kanalen het verkeer naar de website aanbrengen. Eén kanaal daarvan is referrals/verwijzingen. Dit zijn andere websites die bijvoorbeeld een linkje hebben staan naar jouw website en daarmee dus verkeer naar jouw website brengen.

Spam in Google Analytics

Spammers hebben nu een manier gevonden om te spammen en wel door te verschijnen in de lijst met referrals/verwijzingen. Hieronder zie je een screenshot van een Google Analytics account waarin je ziet dat veel van het verkeer referral-verkeer is van vreemde/rare urls.

Analytics-1

Naast het feit dat het vreemde urls zijn, zie je ook dat het ‘verkeer’ dat aangeleverd wordt van zeer lage kwaliteit is. De bounce is erg hoog, de pageviews zijn beperkt en de tijd-op-site is nagenoeg 00:00:00.

Hoe doen ze dat?

De vraag is nu natuurlijk: “Hoe doen die spammers dat?”
In principe is het niet zo heel erg ingewikkeld. Hieronder de stappen die door de spammers genomen worden:

  1. Er wordt een webpagina gemaakt met daarop de eerder genoemde Google Analytics-code. Deze webpagina staat natuurlijk niet op je eigen website, maar hosten de spammers zelf.
  2. Het unieke ID dat gebruikt wordt, matcht met dat van jouw Google Analytics account
  3. Er wordt ‘verkeer’ naar die webpagina gestuurd
  4. Het ‘bezoek’ wordt geregistreerd in jouw Google Analytics

Het bovenstaande gebeurt allemaal automatisch en waarschijnlijk middels bots die de website ‘bezoeken’.

Wat kan ik hieraan doen?

Het is natuurlijk vervelend dat dit gebeurt, want het verpest de Google Analytics cijfers. Helaas sluit Google deze spammers ook (nog) niet automatisch uit.

De eenvoudigste oplossing is gebruik te maken van een in te stellen filter in Google Analytics. Hieronder de stappen die hiervoor gezet moeten worden.

  1. Login in Google Analytics
  2. Klik op ‘Beheerder’ in het bovenste menu in je scherm
  3. Klik links bij het onderdeel ‘Account’ voor ‘Alle filters’
  4. Klik op de rode knop ‘Nieuwe filter’
  5. Geef hierin de volgende informatie:
    • Naam: Uitsluiten van spam referrals 1
    • Filtertype: Aangepast
    • Selecteer de radio-button ‘Uitsluiten’
    • Selecteer in ‘Filterveld’ het veld ‘Campagnebron’
    • Voer in het Filterpatroon de urls in van de uit te sluiten domeinen (geen www of subdomeinen invoeren)
    • Bijv: googlsucks\.com|Get-Free-Traffic-Now\.com|semalt\.com|social-buttons\.com|hulfingtonpost\.com|buy-cheap-online\.info|free-share-buttons\.com|anal-acrobats\.hol\.es
    • Let hierbij dat je:
      • Een slash ‘\’ voor de punt bij de landextensie plaatst
      • Een pijp-teken ‘|’ tussen de verschillende domeinen plaatst. Zorg ook dat je de invoer in het Filterpatroon-veld niet eindigt met een |-teken, want anders werkt de gehele Analytics-meting niet meer.
      • Maximaal 255 tekens kunt plaatsen in het Filterpatroon-veld. Wanneer je dat aantal overschrijdt, maak je gewoon nog een filter aan en die noem je dan ‘Uitsluiten van spam referrals 2’.
    • Pas de filter toe op de desgewenste weergave(n)
    • Sla de filter op

Vanaf het moment van gebruiken van deze filter zal je zien dat het verkeer van deze filters verdwijnt, maar niet met terugwerkende kracht.

Daarnaast zal je altijd het referral-verkeer moeten monitoren en de filter aanvullen met nieuwe urls die worden gebruikt door spammers.

Analytics-2

Spam is en blijft vervelend. Elke keer dat we er een oplossing voor verzinnen, verzinnen de spammers wel weer een andere techniek. In elk geval kun je hiermee zorgen dat je eigen Google Analytics data weer verder wordt opgeschoond van referral spam.

Heel veel succes en bij vragen of feedback kun je de onderstaande reactiemogelijkheden gebruiken.

Meer content

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies