​Muziek als doping voor betere sportprestaties

​Muziek als doping voor betere sportprestaties

Vorig artikel Volgend artikel

Uitgeput, bezweet en getart door pijntjes: we kennen de momenten allemaal tijdens het sporten. Maar net als stoppen de enige optie lijkt, komt ineens dat vrolijke nummer langs. Je tempo verdubbeld, je humeur maakt een kwartslagdraai en je bent weer 100 procent gemotiveerd. Muziek, het is de muze van iedere sporter. Of je nu rent, danst, fitnesst of fietst - zelfs afwassen wordt leuker met ritmische deuntjes op de achtergrond. De invloed van muziek op sportieve prestaties is dan ook enorm. Onderzoek wijst uit dat mensen niet alleen langer sporten als ze naar muziek luisteren maar ook dat met een juiste combinatie van nummers de sportprestaties toenemen. Hierbij zijn tempowisselingen een no go en is het belangrijk dat je koptelefoon goed blijft zitten zodat je je snelheid kan aanpassen op het constante ritme van de muziek.

Maestro, muziek!

Goed nieuws voor de muziekliefhebbende sportievelingen, want dit betekent dat er een ultieme playlist valt samen te stellen. Opzwepende muziek waarbij je hartslag zich aanpast aan het aantal ‘beats’ in het nummer. Wil jij een hartslag van 140 per minuut? Zet dan ook een liedje op met 140 bpm (beats per minute). De resultaten zijn verbluffend: je gaat én sneller renner, wordt eerder afgeleid van je pijntjes en bent een stuk gemotiveerder. 

Er bestaan diverse apps en websites die playlists aanbieden vol met deze zogenoemde powersongs. Je eigen lijst met lievelingsliedjes samenstellen kan ook. Des te beter je het nummer kent, des te gemotiveerder je er van raakt. Om de bmp van een liedje te bepalen tel je 15 seconden lang het aantal beats en vermenigvuldigt dit aantal met 4. Maar welke muziekstijl werkt dan het meest opzwepend? Popmuziek? Metal? Rock? Onderzoekers van de Universiteit van Gent vonden dit een interessante vraag en onderzochten de invloed van verschillende muziekgenres op je pasgrootte en snelheid van bewegen. Proefpersonen moesten rondjes rennen in een gymzaal op verschillende soorten muziek met 130 bpm. Wat bleek? Hoe simpeler de muziek qua structuur in elkaar zit, hoe groter de stappen zijn die je neemt. Het meest productief blijken de techno- en popnummers, waarbij je stappen 7 procent langer zijn dan normaal. 

De juiste gear

Om vervolgens succesvol van start te gaan met je sportavontuur heb je alleen nog de juiste gear nodig. Dus geen oordopjes of een koptelefoon die tijdens het bewegen steeds van je oren afzakken of waarbij het 5 minuten duurt om de draden uit elkaar te hengelen. Ook wil je voor je eigen veiligheid de geluiden om je heen horen, zonder dat dit afdoet aan de geluidskwaliteit van de muziek.

De afgelopen jaren komen er steeds meer speciale sportheadsets op de markt die in, op of om je oorschelp kunnen worden geplaatst. Maar Plantronics gaat nog een stapje verder. De BackBeat Fit is een geheel draadloze koptelefoon, waarmee het ook mogelijk is telefoongesprekken te voeren. De headset is bovendien zo ontworpen dat je nog steeds alarmerende geluiden uit je omgeving kunt horen en door de fluorescerende strip ben je in het donker ook nog eens goed te zien. Plezierig én veilig dus! 

Deze combinatie van opzwepende muzieklijsten, de mogelijkheid te bellen en afwezigheid van irritante koptelefoondraden bezorgt je net dat extra steuntje in de rug tijdens je marathon of intensieve fitnesssessie.


Deze blogpost is geschreven door Stuart Bradshaw.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies