Online03.04.2015

Kijken, kijken, niet kopen: bagging is de nieuwste trend in e-commerce


Het achterlaten van een winkelwagen in een webshop is niet nieuw. Onderzoeker Jenna Ward ontdekte recentelijk dat e-commercespelers grotere problemen kunnen verwachten door jongeren die het ‘kijken, kijken, niet kopen’-principe steeds vaker hanteren. Ook wel bekend onder de nieuwe term ‘bagging’. Ze maken van de webwinkel een Pinterestpagina, een mooie-plaatjes-website. Ondertussen lopen de retailers miljoenen euro’s mis.

Problemen met onverwachte kosten, trage webshops en te hoge prijzen zorgen ervoor dat gemiddeld 67 procent van de klanten hun winkelwagen achterlaten. Wereldwijd verliezen retailers vier triljoen dollar door achtergelaten winkelwagentjes. Dat betekent niet dat dit ook de daadwerkelijke schade voor deze branche is; slimme retailers weten 63 procent terug te halen door opvolging en het versturen van reminders. Daar komt bij dat een deel van de shoppers uit zichzelf terugkomen als ze de beslissing hebben genomen om het product alsnog te kopen. Analyseer dus constant het gedrag van je klanten en trek daar lessen uit.

Onverwachte kosten

Onderzoeksbureau Forrester Research vroeg 3.000 mensen waarom ze hun winkelwagentje achterlieten. Het bleek dat het een combinatie van prijs- en tijdsgevoeligheid te zijn: de meeste consumenten (44 procent) vonden de verzendkosten te hoog. Ruim veertig procent zei nog niet klaar te zijn om het product te kopen en een kwart van de consumenten gebruikte het winkelwagentje om producten op te slaan om er nog eens over na te kunnen denken. Uit ander onderzoek blijkt dat 37 procent van de consumenten ‘slechts’ alleen maar even aan het kijken is.

Het opslaan van producten om er later nog eens naar te kijken, is precies wat Jenna Ward ziet als de nieuwe trend onder jongeren en zelfs tieners. Ze deed onderzoek onder tweeduizend Britse consumenten en ontdekte dat zeventig procent van de vrouwen tussen de achttien en veertig jaar tenminste één keer producten heeft opgeslagen in de winkelwagen voor latere overweging. Tien procent van de vrouwen doet het minstens eens per week.

Slechts tien procent van de mannen tussen de achttien en veertig sloeg producten op om ze later nog eens te bekijken. Onder tieners is er overigens minder verschil: meisjes en jongens doen evenredig veel aan bagging. Ouders geven aan dat ze kinderen toestaan om winkelwagens vol te laden om ze vervolgens achter te laten, omdat het kinderen inzicht geeft in hoe duur producten zijn en wat je waar kunt vinden.

Fashion moodboard

Met deze ontwikkeling in het achterhoofd is het belangrijk dat de webshop niet langer alleen een conversiemachine is, maar ook meer inspiratie gaat bieden. Jongeren maken collages en moodboards om te bepalen wat hun stijl is, zoals dat op Polyvore.com gebeurt. Dat hoeft niet beperkt te worden tot mode, maar kan doorgetrokken worden met gadgets, kunst en interieur. Zeker als je als retailer meerdere categorieën biedt, kun je een rijke dienst aanbieden door klanten hun eigen moodboards te laten maken met al jouw producten.

Dat betekent overigens niet dat je je niet meer moet focussen op het binnenhalen van de shoppers die hun winkelwagen hebben achtergelaten. Onderzoek toont tevens aan dat negentig procent van de consumenten die hun koopproces hebben onderbroken, na een uur weer een ‘koud’ contact is. Je moet die prospects dus opnieuw zien te binden of te interesseren. Je kunt maar beter zo snel mogelijk een opvolgactie, bijvoorbeeld e-mail, dankzij een goede marketing automation tool, instellen.

Overigens is het natuurlijk maar de vraag of de tieners zich, als ze volwassen zijn, net zo zullen blijven gedragen. Als ze de leeftijd hebben behaald dat ze hun eigen zakgeld mogen beheren, zullen ze misschien het eerste kijken bij de webshops waar ze al eerder spullen hebben achtergelaten. Dat valt niet te voorspellen, maar als je ze een vervelende ervaring geeft, enkel omdat ze nu ter plekke niets willen kopen, komen ze in ieder geval niet meer terug. Bied je een Pinterestachtige dienst? Dan weten klanten op het moment dat ze wél geld hebben, wat ze gelijk kunnen bestellen.

Deze blogpost is geschreven door Jeroen Staehle, marketingmanager EPiServer Benelux.

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor