8 analyses om je website op te frissen voor 2016

8 analyses om je website op te frissen voor 2016

Vorig artikel Volgend artikel

Verrek! Het nieuwe jaar staat alweer bijna voor de deur. Voor velen is 2015 voorbijgevlogen, zeker op online marketinggebied. Verscheidene nieuwe ontwikkelen zijn er te herkennen geweest die je ongetwijfeld gaat gebruiken (of uitbouwen) in het aankomende jaar. Maar vergeet ook niet naar de huidige status van je marketingactiviteiten te kijken. Je website bijvoorbeeld, deze kan wellicht wel een ‘afstofmomentje’ gebruiken. Daarom hierbij 8 analyses die ervoor zorgen dat je fris en fruitig 2016 in kan knallen.

#1 Crawlen op 404’s

Goed om allereerst maar eens te beginnen met een stukje techniek. Een veelvoorkomende frustratie bij bezoekers van een website is het terechtkomen op een 404 pagina. Het klikken op een foutieve of niet bestaande link kan hier de oorzaak zijn. Google Search Console (voorheen bekend als Google Webmaster Tools) biedt een goede mogelijkheid dit in kaart te brengen. Maar ook een tool als Screaming Frog helpt je die dekselse 404’s op te sporen. Tijdens deze analyse kun je onder meer de volgende vragen stellen:

  • Hebben alle interne links nog een bestemming?
  • Zijn er links te herkennen uit externe bronnen die niet meer werken?
    • Zo ja, is hier iets aan te doen?
  • En andersom, zijn er links naar externe bronnen toe die niet meer werken?

Een andere toevoeging waaraan je wellicht niet denkt is überhaupt de invulling van de 404 pagina. Heb je wel eens aan de inhoud van deze pagina gedacht? Zoals je zelf ongetwijfeld ook ervaart, wordt deze pagina vaak als storend gezien. Reden genoeg dus om hier goed over na te denken in relatie tot je 404 pagina.

8-analyses-opfrissen-website-2

#2 Website snelheid

De snelheid van je website is steeds belangrijker geworden voor de gebruiker van je website en dus ook voor Google. Gebruikerservaring (lees ook irritatie) staat voorop en daar is de snelheid van een website zeker onderdeel van. Dit onderwerp kan dan ook niet achterwege blijven tijdens het opfrissen. Om je op weg te helpen hieronder een aantal vragen die je kunt beantwoorden:

  • Wat is de status van je database? Zijn er inactieve delen die verwijderd kunnen worden?-
  • Zijn er inactieve scripts die verwijderd kunnen worden?
  • Hoe is de cache op dit moment ingesteld? Zijn hier nog verbeteringen mogelijk t.b.v. de snelheid?
  • Zijn alle afbeeldingen optimaal gecomprimeerd voor online gebruik? Heb je ook gedacht aan de alt-tags?
  • Tot slot, is er verder nog overbodige ‘meuk’ dat kan worden verwijderd? Denk bijvoorbeeld aan inactieve plugins in een CMS als bijvoorbeeld WordPress.

Een aantal vragen die je kan invullen om je website sneller te maken. Belangrijk onderdeel, waar je in 2016 zeker mee verder wilt gaan. Sommige onderwerpen zijn eenvoudig op te lossen, andere vergen meer kunde en tijd. Feit is wel dat de snelheid van je website zeker bijdraagt aan de gebruikerservaring.

#3 Browsers en apparaten

Na de techniek is het tijd voor meer conversie gerichte analyses. Te beginnen met de vraag of je wel eens bekeken hebt hoe je website wordt weergegeven in een bepaalde browser of apparaat. Gebruik hierbij ook Google Analytics om te analyseren of er een significant verschil te herkennen is op het gebied van conversie. Het kan namelijk zo zijn, dat doordat de weergave van je website anders is in een bepaalde browser of op een apparaat, dit invloed heeft op conversie. Belangrijk dus hier inzicht in te krijgen. Een aantal vragen hierbij:

  • Welke browser(s) (met name welke versie) gebruiken mensen het meest?
    • Zijn er verschillen per versie te herkennen? Zo ja, welke?
    • Hoe zien buttons, sidebars, afbeeldingen, etc. eruit?
  • Is overigens je website klaar voor het groeiende aantal mobiele bezoekers?
  • Zijn er bepaalde apparaten te herkennen die duidelijk minder presteren dan andere apparaten?
    • Zo ja, hoe is ook hier de weergave van buttons, etc.?
    • Waar haken bezoekers af? Is hier een patroon te herkennen?

Afijn, genoeg zaken om je eens in te verdiepen om te trachten enerzijds meer inzicht te krijgen en anderzijds conversie te verbeteren.

#4 Zoekwoordenonderzoek

De volgende analyse behoort eigenlijk in iedere online marketingstrategie. Dit essentiële onderdeel is namelijk een zoekwoordenonderzoek. Waarschijnlijk heb je dit gedaan voordat je huidige website live is gegaan. Waar zoekt mijn doelgroep eigenlijk naar? En hoe bepaal ik hier de juiste focus bij? Dit zijn vragen die je jezelf toen kon stellen. Maar, tijden veranderen en dus ook ontwikkelingen, trends, zoekgedrag, etc. Zaak dus om ook de zoekwoordenanalyse niet te laten ondersneeuwen. Vragen die je hierbij kan stellen zijn:

  • Welke relevante trends en ontwikkelingen zijn er te herkennen waar ik nog niet op inspeel? Kunnen deze rendabel voor mij zijn?
  • Hoe staan mijn productcategorieën ervoor? Matchen deze nog steeds met het zoekgedrag van mijn doelgroep?
  • En hoe zit het met de paginafocus?

Gebruik onder meer tools als Google Trends of de Google AdWords Keyword Planner om hier mooie slagen te maken. Doel hierbij is je website zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de vraag en behoefte die de doelgroep heeft.

8-analyses-opfrissen-website-3

#5 Content

Dit is een onderwerp waar je waarschijnlijk meer aandacht aan besteed door het jaar heen. Wellicht leg je de focus hierbij vaak op de homepagina, omdat hier het meeste bezoek op komt. Maar vergeet ook zeker niet de rest van de website, het is namelijk vaak slordig als je zaken niet up-to-date hebt. Daarom hieronder een aantal onderwerpen die je wellicht als eenvoudig in de oren klinken, maar het zeker waard zijn te analyseren/checken.

  • Vertegenwoordigd de homepage nog steeds de rest van de website?
  • Past de ‘Over ons’ pagina nog steeds bij alle activiteiten van je bedrijf?
  • Zijn er inmiddels waardevolle toevoegingen te doen aan de FAQ?
  • Is de ‘Onze mensen’ pagina nog wel actueel? En de functies?
  • Welke teksten zijn verouderd en moeten herschreven worden?
    • En de afbeeldingen? Nergens foutmeldingen?

Wanneer je kritisch gaat kijken naar de content op je website, kan het zomaar zijn dat er een lange lijst aan verbeterpunten naar voren komt. Bepaal dan direct je focus en baseer dit vooral op de impact die je kunt genereren. Een nieuwe activiteit van je bedrijf waar veel kansen liggen, maar nog niet vermeldt staat op de website, heeft bijvoorbeeld een hogere prioriteit dan een verouderde tekst op een pagina die amper bezocht wordt. Maak daarom een adequate planning op basis van prioriteit en impact voor het verbeteren van je content in de aankomende tijd.

#6 AdWords campagnes

Middels het adverteren in zoekmachines zorgen voor relevante bezoekers naar je website is een mooie marketing tool. Hiervoor gebruik je waarschijnlijk Google AdWords. Het samenspel tussen advertenties en je website is dan ook goed om regelmatig te analyseren. Daarom behoort het analyseren van je AdWords campagnes zeker thuis in dit artikel.

  • Hoe zit het met afgekeurde advertenties? Kunnen deze worden verbeterd zodat ze worden goedgekeurd door Google?
  • Is er al een campagne ingericht voor het nieuwe product dat onlangs gelanceerd is?
  • En hoe is het met je advertentieteksten? Zijn deze nog up-to-date?
    • Welke teksten werken beter en wil ik stimuleren (en natuurlijk andersom)?
  • Zijn er al sitelinks toegevoegd met de laatste acties? Kloppen de sitelinks überhaupt nog?
    • Maar kloppen ook de highlight extensies, oproep extensies, etc. nog?
  • Passen de display banners nog wel bij de huidige huisstijl?

De kwaliteit van je website heeft een belangrijk aandeel in je AdWords campagnes, maar natuurlijk ook vice versa. Analyseer en controleer dus regelmatig campagnes, om zodoende niet onnodige irritatie of zelfs kosten te genereren.

#7 Social en externe bedrijfsbeschrijvingen

Naast Google AdWords campagnes zijn er nog meer zaken die extern van invloed zijn op je website. Zo ook de sociale media en externe bedrijfsbeschrijvingen. Bekijk maar eens hoeveel je bedrijf wordt genoemd op externe bronnen. Zaak dus om ook dit goed in de gaten te houden. Dat geldt natuurlijk ook voor social media, er is niks vervelender als uitingen verschillen op diverse platformen.

  • Daarom allereerst de vraag of informatie op social media overeenkomt met mijn website?
  • Wanneer mijn bedrijfsinformatie extern wordt genoemd, is dit dan nog steeds juist?
    • Welke externe partijen zijn hierbij belangrijk?
  • Heb ik wijzigingen of vernieuwingen omtrent producten extern gecommuniceerd?

8-analyses-opfrissen-website-4

#8 Huisstijl

Tot slot een wellicht wat onderschoven kindje, maar zeker niet te onderschatten. Idealiter wil je namelijk dat de bezoeker in een positieve flow komt. Hierbij is gevoel ook een belangrijk onderwerp. Het kan echter voorkomen dat, doordat meerdere mensen aan een website werken, de huisstijl afwijkt. Zaak dus om dit regelmatig te checken. Maar waar let je dan op? Onderstaande vragen geven een indicatie.

  • Worden op iedere pagina dezelfde buttons, formulieren, etc. gebruikt?
  • Hoe zit het met de regelafstanden, stijl van de titels en uitlijning?
    • Is dit wel op iedere pagina hetzelfde?
  • En de manier van schrijven? Is er (een storend) verschil te herkennen?
    • Bijvoorbeeld tussen het gebruik van ‘u’ en ‘je’?
  • Wanneer opsommingen worden gebruikt, hebben deze dan overal dezelfde stijl?
  • Maar ook van de website af, zijn bijvoorbeeld de emailhandtekeningen van medewerkers gelijk?

Opluchting

Héhé! Dat voelde goed. Belangrijk om periodiek een moment te pakken je website (en zaken hieromheen) te analyseren en te doorgronden. Sommige onderwerpen liggen wellicht voor de hand maar zijn uitermate goed om de continuïteit te waarborgen. Ga daarom 2016 in met een goede check en analyseer je website eens op genoemde punten. Zo kun je met een gerust hart het oude jaar uit en een nieuw jaar vol kansen in.

Meer content

Fabian Hoogland

Fabian werkt als Online Marketing Consultant bij het internet marketing adviesbureau Pure Internet Marketing. Dagelijks houdt hij zich bezig met het helpen...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies