​5 consumenten trends voor 2015

​5 consumenten trends voor 2015

Internet of (sharing) things, fast laning, currencies of change, fair splitting en no interface

Vorig artikel Volgend artikel

Back to basic is de lifestyle trend van dit moment. De trends van dit moment gaan allemaal over mensen en hun basisbehoeften en wensen. Oftewel: people’s basic needs & wants. Nieuwe trends doen zich voor als veranderingen van buitenaf tegen de menselijke natuur in gaan. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van de smartphone die een complete gedragsverandering tot gevolg heeft gehad.

Toch worden niet alle technologische innovaties en trends altijd een succes. Zo’n 33% van de mensen geeft namelijk binnen 6 maanden de brui aan het dragen van een wearable device. Of kijk naar de futuristische Google Glass welke niet meer beschikbaar is voor consumenten. De behoefte aan een continue stroom van informatie is er, maar werd gewoon bekeken op het device dat al gebruikt wordt: de smartphone.

Hoe zorg je dat een technologische innovatie wel kans van slagen heeft? De belangrijkste trends voor consumenten waar je in 2015 rekening mee moet houden zijn internet of (sharing) things, fast laning, currencies of change, fair splitting en no interface.

Internet of sharing things

Een combinatie van twee trends waar trendwatchers het altijd warm van krijgen: the Internet of Things en de Sharing economy. In 2015 is het tijd voor The Internet of Sharing things. Nu meer en meer devices met elkaar in verbinding staan is het tijd om de netwerkeconomie in de praktijk te brengen.

Kijk naar BitLock. Je fiets van het slot halen zonder sleuteltje te hoeven gebruiken. BitLock verifieert via bluetooth de gebruiker en in de app haal je met één druk op de knop de fiets van het slot. Met behulp van GPS kan je checken waar je fiets staat. Via BitLock kan je makkelijk je fiets delen met vrienden en/of familie.

Fast laning

Tijd moet in 2015 nog efficiënter en beter besteed worden. En daarin wordt veel verwacht van de merken. Een Fast lane waar je als trouwe consument optimale service krijgt en bediend wordt op het moment dat het jou uitkomt.

Starbucks speelt hier naadloos op in met de Starbucks app “order ahead”. Op het moment dat je Starbucks binnenloopt staat jouw favoriete koffie klaar.

Currencies of change

Brengen merken wearable devices op de markt als toewijding aan hun klanten of alleen maar om hun winst te verhogen? Currencies of change is hier belangrijk in. Oftewel: zorg ervoor dat wearables gebruikt worden en beloon de gebruikers op een persoonlijke manier, met kortingen en andere prikkels. 37% van de millennials zegt eerder een wearable te gebruiken wanneer ze beloond worden (Mattin, 2015).

De app Foodtweeks speelt in op een van de food trends van dit moment: zo caloriearm mogelijk eten. Je zegt in de app wat je van plan bent te gaan eten en krijgt meteen tips hoe je het aantal calorieën kunt verkleinen. Is het gelukt? Dan doneert Foodtweeks een bedrag dat gelijk staat aan het aantal bespaarde calorieën aan de lokale voedselbank.

Fair splitting

Met alleen het aanbieden van mobiel betalen ben je er in 2015 niet. De trend Fair splitting laat zien dat de consument inderdaad gebruik maakt van mobiel betalen, maar wel ouderwets de rekening wil kunnen splitten. En dat het liefst allemaal in dezelfde app. Dat geeft mogelijkheden om deze handeling voor de consument zo makkelijk mogelijk te maken.

“45% van de Millennials in de US & UK geven aan hun smartphone te willen gebruiken om de rekening te splitten” (JWT, Oktober 2014)”.

Bijna lege taxi’s tegelijk dezelfde route laten rijden. Dat kan anders dachten ze bij Lyft Line. Bij het bestellen van een taxi geef je aan dat andere mensen, die dezelfde route moeten afleggen, ook in mogen stappen. Dat levert korting op & de betaling wordt automatisch gedeeld.

No interface

Het is interessant om te zien hoe de wereld veranderd is sinds de komst van smartphones. Er is een onuitputtend aanbod van content beschikbaar gekomen. Toch is de manier waarop we lezen op een smartphone niet anders dan bij een boek; je kijkt naar beneden en je hebt iets vast. De online informatie voelt voor ons intuïtief en is ons leven verweven. No interface geeft aan dat consumenten behoefte hebben aan devices en apps waar zij een natuurlijke manier van interactie mee kunnen hebben.

“De gemiddelde smartphone gebruiker checkt zijn telefoon gemiddeld 221 keer per dag.” (Tecmark, Oktober 2014)

Pay with a selfie. Het lijkt onwerkelijk, maar Alibaba gebruikt het voor hun mobile payment service. Om een betaling te valideren maak je een selfie, die wordt gecheckt met een eerder gemaakte selfie van jou, is er een match dan is de betaling akkoord!

Conclusie

Who are you really competing against? Dat is iets dat veel merken zich zouden moeten afvragen bij het omzetten van een idee naar een nieuw product. Consumenten trends gaan eigenlijk altijd om de basisbehoeften & wensen van mensen, van echte gebruikers. Zorg dat je de wereld niet door de lens van technologie bekijkt, maar bekijk technologie door de lens van de basis human need & wants. Zodat je toegevoegde waarde kan leveren voor de consument én om ervoor te zorgen dat jouw app of device niet binnen een paar maanden in een laatje belandt.

Deze blogpost is geschreven door Sarah Wubben, Project Manager TamTam.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies