Online20.06.2013

Innovatie in de digital age …


innovatie-in-de-digital-age.jpg
innovatie-in-de-digital-age.jpg

Hoe ziet innovatie in de digital age eruit? Anders dan daarvoor? Is succes van innovatie in de digital age wel voorspelbaar? Bestaat er zoiets als een business logica voor innovatie? Voor echt nieuwe business is dat maar heel beperkt zo. Er zijn geen marktvoorbeelden waar je naar kunt kijken. Concurrenten of collega’s zijn je niet voorgegaan en hoe de klant zal reageren is ook al een verrassing.

Succesvolle innovatielogica moet dan ook niet die kant op gezocht worden. Het idee overigens dat je met meer informatie betere besluiten neemt is door psychologen al lang weerlegd. Je  zou daaraan de conclusie kunnen verbinden dat het dan maar verstandig is niet te innoveren en bijvoorbeeld de positie van fast follower te kiezen. Dan heb je dit probleem niet. Dat is trouwens de conclusie die veel grote ondernemingen in Nederland en Duitsland trekken gelet op de populariteit van de risicoloze best practice benaderingen.

Als je voor de best practice kiest word je echter hooguit tweede. Want iemand doet het al. Best practice is een copycat strategie. Operational Excellence (TQM, lean, six sigma), als strategische keuze vaak met best practice geassocieerd, is geen innovatie maar een manier om de kostenbasis van de onderneming te reduceren. Daarmee worden – Hamel & Prahalad citerend – “slechts fouten uit het verleden goedgemaakt”.

Best practice is in de kern een control aanpak: je drukt jezelf door een matrijs heen. Je haalt jezelf als organisatie door een elders bewezen ‘fritessnijder’, waarbij mensen gereduceerd worden tot frietjes. Dat kan natuurlijk heel goed de concurrentiekracht van de onderneming even vergroten maar met innovatie heeft het niets te maken. Bovendien vinden de meeste mensen het niet leuk om een ‘frietje’ te zijn, schroefjes en moertjes in een niet door hen bedacht systeem.

Voor mij is de ’tomtom’ een prachtige metafoor voor deze strategie. Er is nog nooit zo veel ruimte geweest voor verschillende opvattingen en gezichtspunten en ‘mentale reisdoelen’ maar tegelijkertijd zijn we ook zo vreselijk hyperig en lopen we met allen voortdurend langs de zelfde thema’s waar dan ook moedeloos makend veel over wordt (over)geschreven. De ’tomtom’ als mentale windtunnel waarnaar we ons allen laten vormen.

Als je wilt innoveren, vermijd dan dit ’tomtomgedrag’. De ’tomtom’ leidt je altijd via de hoofdwegen. Om werkelijke nieuwe dingen te zien moet je daar niet zijn. Innovatie zit altijd aan de rand.

Next practices

Wat wel? Het merendeel van de innovatie in een branche komt van buiten die branche. In feite is dit een symptoom van het ontstaan van nieuwe combinaties. Dat betekent dat als je alleen op je eigen branche let je de innovatie niet ziet aankomen. Hoog in het top10 lijstje houden van je branche, en dus alleen op de 9 anderen letten, is dus geen goede strategie. Het is, zelfs omgekeerd, buitengewoon verstandig je vermogen tot consilience te ontwikkelen: het vermogen om patronen en veranderingen die je ziet in andere domeinen te vertalen in mogelijkheden voor de eigen business.

Een tweede suggestie. Bottom-up innovatie, van onderop, is echt veel effectiever en veel succesvoller dan management-gedreven top-down innovatie. Ga dus veel luisteren op de werkvloer. Stop met dysempoweren van de collega’s daar, een innovatie op zich.

Innovatieve bedrijven zijn doorgaans bedrijven die de kern van hun waarde als business goed begrijpen (core excellence) via inzicht in hun werkelijke ‘negens’. Zij hebben geen ego-gedreven complexiteit nodig en zijn daarmee tot eenvoud in staat zijn en acteren op dit alles bovendien met focus.

Tot slot

Mensen denken bij innovaties vaak aan ingewikkelde en dure projecten. Vreemd, want belangrijke uitvindingen blinken in de regel juist uit door eenvoud. Denk maar aan het wiel, de paperclip, de Post-it of het stijgijzer (een absolute killerapplicatie voor een nieuwe manier van oorlog voeren in de Middeleeuwen). Deze uitvindingen bewijzen dat begrip en inzicht bijna altijd leiden tot eenvoud en duurzame oplossingen.

Het allerbelangrijkste bij innovatie is dat je bereid bent ergens een beetje anders tegen iets aan te kijken. “Anders” te denken. Innovatie begint ’tussen de oren’.

Stimuleer je deze vaardigheid in je organisatie trouwens? Eer je je innovators in het bedrijf? Maken ze carrière of gedoog je hen slechts? Is de baas van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie een innovator?

Innovatie ontstaat nooit op de hoofdwegen in the ‘best practice’ mainstream. Trotseer dus deze tomtom bias die je altijd langs de hoofdweg leidt en ga je eigen weg. Trek je niets aan van de geadviseerde reisroute, hoe beroemd de bron ook is. In mainstream bladen als de Harvard Business Review zul je geen innovaties aantreffen. Hun huidige review proces en hun behoefte aan exposure sluit dit echt uit. Echte innovatie vind je veel dichter bij huis.

Laat anderen je rustig een idioot vinden. Pas dan zul je nieuwe ervaringen op doen, ruimte ervaren, onverwachte ontdekkingen doen en avonturen beleven. Ga vooral te rade bij kunstenaars. Zij leren je de wereld met andere ogen te zien: the creative economy.

Laat die anderen rustig op de hoofdweg. Innoveer en geniet van je ruimte!

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

Verder lezen over Digital

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

In Diergaarde Blijdorp sta je oog in oog met veel van het moois dat de wereldwijde natuur te bieden heeft. Maar Blijdorp is zoveel meer dan alleen een dierentuin. Het heeft ook een sterke focus op soortbehoud en natuurhe...

Marketing28.11.2023

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

Blijdorp wil impact maken!
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Begin 2024 gaan er in totaal 70 Nederlandse startups naar de techbeurs CES in Las Vegas om daar hun innovatieve technologische oplossingen te presenteren aan potentiële klanten en investeerders. Het gaat om uitdagingen...

Startups16.11.2023

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Je herkent het misschien wel? Apps of toepassingen die zeggen beter voor jou te werken als je ze toestaat om bepaalde gegevens over jou en jouw gebruik te verzamelen en te analyseren. Binnen de instellingenmenu's van app...

Online28.04.2023

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeteren
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Second Life komt als app uit op smartphones

Als we het over het metaverse hebben, dan komt vaak het spel -of eigenlijk online leven- Second Life voorbij. Het was een enorme hit in 2007, waarin je een avatar kon maken die dan online met andere avatars (waar dus ook...

Metaverse17.03.2023

Second Life komt als app uit op smartphones

Een tweede leven voor Second Life?

Verder lezen over Innovatie

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum 

VodafoneZiggo heeft in de recente frequentieveiling nieuw spectrum verworven om aan haar netwerk toe te voegen. Tijdens de veiling is 100MHz bemachtigd in de 3,5GHz band. Dit stelt het telecombedrijf in staat om het bestaande netwerk nog verder door te ontwikkelen en te versterken. VodafoneZiggo is erg tevreden met de uitkomst van de veiling. VodafoneZiggo betaalt € 57,5 miljoen euro voor deze spectrumvergunning, die loopt tot 2040. 

Mobile02.07.2024

VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum 

Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike

Team Visma | Lease a Bike, een van 's werelds beste wielerploegen, zet een grote stap in technologische innovatie met de lancering van hun gloednieuwe Control Room. Deze hypermoderne mobiele unit, uitgerust met de nieuwste technologieën en apparatuur, maakt zijn debuut tijdens de Tour de France, die zaterdag 29 juni in Florence van start gaat.

Technology27.06.2024

Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

AWS stimuleert groei van generatieve AI-startups

Technology18.06.2024

AWS stimuleert groei van generatieve AI-startups

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is

McDonald’s heeft recent wel geprobeerd om die mensen te vervangen door AI, maar die deed het waarschijnlijk minder goed dan zijn menselijke collega.

Online17.06.2024

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is

Huizen worden met speciaal energiecement een soort giga-accu’s

De knappe koppen van MIT hebben cement ontwikkeld dat vol energie zit. Hiermee maak je in één keer een giga-accu van je woning.

Technology14.06.2024

Huizen worden met speciaal energiecement een soort giga-accu’s

Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg

De studenten van TU Delft zijn lekker bezig. Eerder kwam er al goed nieuws binnen over de hyperloop, en nu ook over de waterstofauto.

Automotive11.06.2024

Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg