Online20.06.2013

Innovatie in de digital age …


innovatie-in-de-digital-age.jpg
innovatie-in-de-digital-age.jpg

Hoe ziet innovatie in de digital age eruit? Anders dan daarvoor? Is succes van innovatie in de digital age wel voorspelbaar? Bestaat er zoiets als een business logica voor innovatie? Voor echt nieuwe business is dat maar heel beperkt zo. Er zijn geen marktvoorbeelden waar je naar kunt kijken. Concurrenten of collega’s zijn je niet voorgegaan en hoe de klant zal reageren is ook al een verrassing.

Succesvolle innovatielogica moet dan ook niet die kant op gezocht worden. Het idee overigens dat je met meer informatie betere besluiten neemt is door psychologen al lang weerlegd. Je  zou daaraan de conclusie kunnen verbinden dat het dan maar verstandig is niet te innoveren en bijvoorbeeld de positie van fast follower te kiezen. Dan heb je dit probleem niet. Dat is trouwens de conclusie die veel grote ondernemingen in Nederland en Duitsland trekken gelet op de populariteit van de risicoloze best practice benaderingen.

Als je voor de best practice kiest word je echter hooguit tweede. Want iemand doet het al. Best practice is een copycat strategie. Operational Excellence (TQM, lean, six sigma), als strategische keuze vaak met best practice geassocieerd, is geen innovatie maar een manier om de kostenbasis van de onderneming te reduceren. Daarmee worden – Hamel & Prahalad citerend – “slechts fouten uit het verleden goedgemaakt”.

Best practice is in de kern een control aanpak: je drukt jezelf door een matrijs heen. Je haalt jezelf als organisatie door een elders bewezen ‘fritessnijder’, waarbij mensen gereduceerd worden tot frietjes. Dat kan natuurlijk heel goed de concurrentiekracht van de onderneming even vergroten maar met innovatie heeft het niets te maken. Bovendien vinden de meeste mensen het niet leuk om een ‘frietje’ te zijn, schroefjes en moertjes in een niet door hen bedacht systeem.

Voor mij is de ’tomtom’ een prachtige metafoor voor deze strategie. Er is nog nooit zo veel ruimte geweest voor verschillende opvattingen en gezichtspunten en ‘mentale reisdoelen’ maar tegelijkertijd zijn we ook zo vreselijk hyperig en lopen we met allen voortdurend langs de zelfde thema’s waar dan ook moedeloos makend veel over wordt (over)geschreven. De ’tomtom’ als mentale windtunnel waarnaar we ons allen laten vormen.

Als je wilt innoveren, vermijd dan dit ’tomtomgedrag’. De ’tomtom’ leidt je altijd via de hoofdwegen. Om werkelijke nieuwe dingen te zien moet je daar niet zijn. Innovatie zit altijd aan de rand.

Next practices

Wat wel? Het merendeel van de innovatie in een branche komt van buiten die branche. In feite is dit een symptoom van het ontstaan van nieuwe combinaties. Dat betekent dat als je alleen op je eigen branche let je de innovatie niet ziet aankomen. Hoog in het top10 lijstje houden van je branche, en dus alleen op de 9 anderen letten, is dus geen goede strategie. Het is, zelfs omgekeerd, buitengewoon verstandig je vermogen tot consilience te ontwikkelen: het vermogen om patronen en veranderingen die je ziet in andere domeinen te vertalen in mogelijkheden voor de eigen business.

Een tweede suggestie. Bottom-up innovatie, van onderop, is echt veel effectiever en veel succesvoller dan management-gedreven top-down innovatie. Ga dus veel luisteren op de werkvloer. Stop met dysempoweren van de collega’s daar, een innovatie op zich.

Innovatieve bedrijven zijn doorgaans bedrijven die de kern van hun waarde als business goed begrijpen (core excellence) via inzicht in hun werkelijke ‘negens’. Zij hebben geen ego-gedreven complexiteit nodig en zijn daarmee tot eenvoud in staat zijn en acteren op dit alles bovendien met focus.

Tot slot

Mensen denken bij innovaties vaak aan ingewikkelde en dure projecten. Vreemd, want belangrijke uitvindingen blinken in de regel juist uit door eenvoud. Denk maar aan het wiel, de paperclip, de Post-it of het stijgijzer (een absolute killerapplicatie voor een nieuwe manier van oorlog voeren in de Middeleeuwen). Deze uitvindingen bewijzen dat begrip en inzicht bijna altijd leiden tot eenvoud en duurzame oplossingen.

Het allerbelangrijkste bij innovatie is dat je bereid bent ergens een beetje anders tegen iets aan te kijken. “Anders” te denken. Innovatie begint ’tussen de oren’.

Stimuleer je deze vaardigheid in je organisatie trouwens? Eer je je innovators in het bedrijf? Maken ze carrière of gedoog je hen slechts? Is de baas van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie een innovator?

Innovatie ontstaat nooit op de hoofdwegen in the ‘best practice’ mainstream. Trotseer dus deze tomtom bias die je altijd langs de hoofdweg leidt en ga je eigen weg. Trek je niets aan van de geadviseerde reisroute, hoe beroemd de bron ook is. In mainstream bladen als de Harvard Business Review zul je geen innovaties aantreffen. Hun huidige review proces en hun behoefte aan exposure sluit dit echt uit. Echte innovatie vind je veel dichter bij huis.

Laat anderen je rustig een idioot vinden. Pas dan zul je nieuwe ervaringen op doen, ruimte ervaren, onverwachte ontdekkingen doen en avonturen beleven. Ga vooral te rade bij kunstenaars. Zij leren je de wereld met andere ogen te zien: the creative economy.

Laat die anderen rustig op de hoofdweg. Innoveer en geniet van je ruimte!

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

...

Verder lezen over Digital

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

In Diergaarde Blijdorp sta je oog in oog met veel van het moois dat de wereldwijde natuur te bieden heeft. Maar Blijdorp is zoveel meer dan alleen een dierentuin. Het heeft ook een sterke focus op soortbehoud en natuurhe...

Marketing28.11.2023

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

Blijdorp wil impact maken!
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Begin 2024 gaan er in totaal 70 Nederlandse startups naar de techbeurs CES in Las Vegas om daar hun innovatieve technologische oplossingen te presenteren aan potentiële klanten en investeerders. Het gaat om uitdagingen...

Startups16.11.2023

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Je herkent het misschien wel? Apps of toepassingen die zeggen beter voor jou te werken als je ze toestaat om bepaalde gegevens over jou en jouw gebruik te verzamelen en te analyseren. Binnen de instellingenmenu's van app...

Online28.04.2023

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeteren
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Second Life komt als app uit op smartphones

Als we het over het metaverse hebben, dan komt vaak het spel -of eigenlijk online leven- Second Life voorbij. Het was een enorme hit in 2007, waarin je een avatar kon maken die dan online met andere avatars (waar dus ook...

Metaverse17.03.2023

Second Life komt als app uit op smartphones

Een tweede leven voor Second Life?

Verder lezen over Innovatie

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

IQ NRG introduceerde eerder deze week een Zonnedimmer, daarmee kunnen eigenaren van zonnepanelen voorkomen dat ze moeten betalen voor het terugleveren van stroom en dus onnodige terugleverkosten hebben.

Gadgets20.09.2024

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien

De nieuwe stap van Neuralink gaat verder: Blindsight is gemaakt om mensen die blind zijn te laten zien. Zelfs als ze blind geboren zijn.

Technology18.09.2024

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien

Het kruispunt van crypto en AI: de toekomst van digitale innovatie vormgeven

In het huidige snel evoluerende technologische landschap maken twee grote krachten grote golven: cryptocurrency (crypto) en kunstmatige intelligentie (AI). Beide zijn ontwrichtende technologieën die, hoewel ze afzonderlijk krachtig zijn, het potentieel hebben om in combinatie nog grotere innovatie te stimuleren.

Online17.09.2024

Het kruispunt van crypto en AI: de toekomst van digitale innovatie vormgeven