Innovatie heeft geen copyright en patenten nodig

Vorig artikel Volgend artikel
Innovatie heeft geen copyright en patenten nodig

Algemeen wordt aangenomen dat een strikte wetgeving op copyright en patenten noodzakelijk is om creativiteit aan te moedigen, maar er zijn talrijke voorbeelden die het tegenovergestelde bewijzen. Aldus Christopher Sprigman, professor recht aan de Universiteit van Virginia.

Sprigman verwijst daarbij naar sectoren zoals mode, open-source software, financiën en American football, die er volgens hem in slagen om ook zonder de bescherming van intellectuele eigendomsrechten optimaal te functioneren. "Een gebrek aan beschermende maatregelen wordt door velen aangezien als een stimulans om ideeën te stelen, plagiaat te plegen en winsten van innovatoren af te romen," zo merkt Sprigman op. "Toch blijken veel sectoren bijzonder goed te functioneren in een omgeving waarin het kopiëren algemeen ingeburgerd lijkt. In veel gevallen blijkt het gebrek aan beschermende wetgeving uiteindelijk een positief resultaat op te leveren. De modewereld heeft geen intellectuele eigendomsrechten en kent volop kopiën, maar zorgt ook voor veel innovaties en grote winsten."

"Het kopieergedrag biedt de modesector integendeel de mogelijkheid om trends te zetten en consumenten aan te zetten om meer kleding te kopen," voert Sprigman aan. "Een trend breekt pas door wanneer er veel kopiën opduiken. Kopiën helpen een trend zich te verspreiden tot het idee is uitgeput. Wanneer het kopiëren teveel gebeurt, vluchten de early adopters weg en zoeken de volgende trend. Op die manier wordt een cyclus in stand gehouden, waardoor de sector in zijn geheel vorderingen boekt, hoewel individuele ontwerpers misschien worden benadeeld."

Hetzelfde fenomeen geldt volgens Sprigman voor keukenrecepten en het American football. "De strategieën in het football worden eindeloos gekopieerd, maar dat weerhoudt coaches er niet van om telkens opnieuw te innoveren," voert de onderzoeker aan. "Ook in de muziek is copyright een groot probleem, dat aan de muzieklabels grote verliezen heeft gekost. Maar dat wil niet zeggen dat de muziekwereld zelf schade heeft opgelopen. Er is op dit ogenblik een grote hoeveelheid kwaliteitsmuziek beschikbaar voor betaalbare prijzen."

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies